Administrators' and Parents' Opinions on The Importance of School Health and Safety In Preschool Education
Year 2025,
Volume: 12 Issue: 2, 85 - 102, 31.10.2025
Semih Çuhadar
,
Mehmet Özbaş
Abstract
Preschool education constitutes the initial stage of formal education. Early childhood education is a crucial learning process that focuses on developing personal care and language skills. The preschool education process is also of great importance in terms of readiness for cognitive academic development. The aim of this study is to examine the importance of school health and safety in terms of preschool education based on the opinions of school administrators and parents. School health and safety is a set of practices that aim to protect the psychological, social, emotional and physical well-being of students, teachers and other human resources of schools in pre-school education schools. The research was conducted in the 2024-2025 Academic Year in the city center of Erzincan. The research was conducted using the interview method, one of the qualitative research models. A semi-structured interview form developed by the researchers was used in the research. During the development process of the interview form, opinions of academics from the fields of preschool education and educational science were sought in order to determine the content validity of the form. The study was conducted with administrators and parents of students from preschool education schools determined through a purposive sampling method. Five school principals and five parents participated in the study. According to the research findings, preschool administrators find safety measures inadequate, while parents are most concerned about hygiene. Research findings indicate that in preschool education, not only the physical safety of students but also their emotional safety must be taken into consideration.
Project Number
Bu çalışma bilimsel bir araştırma eseridir.
References
-
Aksoy, H. P., Akduman, G. G., Sarıbaş, M. Ş., & Özyürek, A. (2024). Okul öncesi dönemde psikolojik sağlamlık ile sosyal beceriler arasındaki ilişki ve sosyal becerileri etkileyen faktörler. Educational Academic Research, (53), 178–195.
-
Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313–1330.
-
Bağcı, A., Azimli, P., Uluçay, H., & Keskin, A. (2024). Eğitim Öğretim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Bilincinin İncelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104), 545–555.
-
Balcı, A. (2024). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Pegem Akademi.
-
Baran, M., Yılmaz, A., & Yıldırım, M. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve okul öncesi eğitim yapılarındaki kullanıcı gereksinimleri Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 27–44.
-
Çelebi, M., Başer, N., Beden, A., & Yavuz, B. (2024). Yönetimsel perspektifte okullar ve iş sağlığı güvenliği uygulamalarının önemi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104), 440–449. https://doi.org/10.5281/zenodo.10732769
-
Çınar, C. (2022). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okullarındaki iç ve dış mekan güvenliğine ilişkin görüşleri. ISSN:2630–631X International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(65), 2149–2157.
-
Duman Tünay, G. (2017). Okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenci sağlığı ve güvenliği uygulamalarının Milli Eğitim Bakanlığı standartlarına uygunluğu (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Programı.
-
Dünya Sağlık Örgütü (2025). Sağlıklı yaşamı teşvik eden okullar. https://www.who.int/health-topics/health-promoting-schools#tab=tab_1
-
Erden, M. & Akman, Y. (1998) Gelişim öğrenme-öğretmen. Arkadaş.
-
Göktaş, İ. & Ogelman, H. G. (2019). Okul öncesi eğitimde öğretmen-çocuk ilişkisinin çocukların okula uyum düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 5(1), 30–42.
-
Gündüz, S. & Albayrak, H. M. (2014). Okul Sağlığında Neredeyiz? Ankara Medical Journal, 14(1), 29–33.
-
Karadaş, H. (2021). Okul öncesi eğitim kurumlarında yaşanan güvenlik ve sağlık problemlerinin paydaş görüşlerine göre incelenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 2(1), 7–14.
-
Karadaş, H., Coşkun, B., & Katıtaş, S. (2023). Safety problems at schools according to school administrators’ opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 12(1), 134–150.
-
Karakütük, K., Özbal, E. Ö., & Sağlam, A. (2017). Okul yönetiminde okul güvenliğini sağlamak için yapılan uygulamalar konusunda öğretmen ve okul müdürlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1214–1232.
-
Kurt, G., Serdaroğlu, H. U., & Özcan, C. (2024). Türkiye’de Okul Sağlığı Araştırmaları. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 33(3), 198–209.
-
Milli Eğitim Bakanlığı. (2025). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete (Sayı: 32785, 17 Ocak 2025).
-
Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete (Sayı:14574, 24 Haziran 1973).
-
Işık, H. (2004). Okul güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Milli Eğitim Dergisi, 164, 1–10.
-
İnal, E. & Özcebe, L. H. (2020). Okul öncesi eğitimin güvenli yaşam kültürü kapsamında değerlendirilmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 4(2), 1–14.
-
Özer, N. & Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 35(173), 299–313.
-
Özer, N. & Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(3) 437–448.
-
Özkal, N. (2020). Okul öncesinden liseye öğretim programlarında temizlik ve hijyen: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (50), 191–206.
-
Özkubat, S. (2013). Okul öncesi kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve donanım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 58–66.
-
Sabaz, N. & Yiğit, R. (2023). Okul öncesi çocukların sağlık eğitimi ihtiyaçları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Bandirma Onyedi Eylül Üniversitesi BANÜ Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 32–42. doi: 10.46413/ boneyusbad.1218107
-
Serdaroğlu, H. U. & Bekir, H. (2024). Türkiye’de Okul Öncesi Dönemde Sağlık Kavramına Yönelik Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 7(1), 13–32.
-
Turhan, M. & Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(1), 121–142.
-
Türk Dil Kurumu. (2023). Türkçe sözlük A-J (12. Baskı). ISBN: 978–975–17–5397–7. Türk Dil Kurumu Yayınları.
-
Yıldırım Şişman, N. (2018). Güvenli ve sağlıklı okul çevresi. (Editörler: Dr. Makbule Tokur KESGİN ve Okutman Hacer ALPTEKER). 2018 Uluslararası Güvenli Okullar, Çalışan Sağlığı ve İş Güvenliği Sempozyumu, 03-04 Mayıs 2018 Halk Sağlığı Bakışıyla Güvenli Okullar, Çalışan Sağlığı ve İş Güvenliği, Bolu/Türkiye. Bildiri Özet Kitabı (ss. 115–122). https://boluisg.ibu.edu.tr/tr/ ISBN: 978–975–321–051–5.
-
Zembat, R., Tunçeli, H. İ., & Yavuz, E. A. (2020). Okul öncesi eğitim ortamlarının fiziksel, psikolojik ve sağlık özellikleri açısından güvenliğinin incelenmesi. Eğitim kuram ve uygulama araştırmaları dergisi, 6(2), 225–236.
Okul Öncesi Eğitimde Okul Sağlığı ve Güvenliğinin Önemi Konusunda Yönetici ve Veli Görüşleri
Year 2025,
Volume: 12 Issue: 2, 85 - 102, 31.10.2025
Semih Çuhadar
,
Mehmet Özbaş
Abstract
Okul öncesi eğitim, temel eğitim sürecinin başlangıcını oluşturmaktadır. Okul öncesi eğitim, kişisel bakım ve dil becerilerinin geliştirilmeye çalışıldığı çok önemli bir öğrenme sürecidir. Okul öncesi eğitim süreci, bilişsel akademik gelişime hazır oluş bağlamında da büyük bir önem taşımaktadır. Araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim açısından okul sağlığı ve güvenliğinin önemini okul yöneticileri ve öğrenci velilerinin görüşlerinden hareketle incelemeye çalışmaktır. Okul sağlığı ve güvenliği, okul öncesi eğitim okullarında öğrenciler, öğretmenler ve okulların diğer insan kaynaklarının psikolojik, sosyal, duygusal ve fiziksel iyilik hallerini korumayı amaçlayan uygulamalar bütünüdür. Araştırma, 2024-2025 Öğretim Yılı’nda, Erzincan il merkezinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma modellerinden görüşme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunun geliştirilmesi sürecinde, formun kapsam geçerliğinin saptanması amacıyla okul öncesi eğitim ve eğitim bilim alanlarından akademisyen görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmaya, amaçlı örnekleme yöntemiyle saptanan okul öncesi eğitim okullarından yöneticiler ve öğrenci velileri katılmıştır. Araştırmaya 5 okul müdürü, 5 öğrenci velisi katılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul öncesi eğitim yöneticileri güvenlik önlemlerini yetersiz bulurken veliler en çok hijyen konusunda kaygı duymaktadır. Araştırma sonuçları, okul öncesi eğitimde, öğrencilerin yalnızca fiziksel güvenliklerinin değil, aynı zamanda duygusal güvenliklerinin de dikkate alınması gerektiğini göstermektedir.
Ethical Statement
Etik Kurul Kararı, Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi elektronik sayfasına, Sorumlu YAZAR SEMİH ÇUHADAR tarafından yüklenmiştir.
Supporting Institution
Bu çalışma, hiçbir kurumdan, hiçbir destek almamıştır.
Project Number
Bu çalışma bilimsel bir araştırma eseridir.
Thanks
Danışmanıma bilimsel ve etik desteklerinden dolayı çok teşekkürler ederim.
References
-
Aksoy, H. P., Akduman, G. G., Sarıbaş, M. Ş., & Özyürek, A. (2024). Okul öncesi dönemde psikolojik sağlamlık ile sosyal beceriler arasındaki ilişki ve sosyal becerileri etkileyen faktörler. Educational Academic Research, (53), 178–195.
-
Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313–1330.
-
Bağcı, A., Azimli, P., Uluçay, H., & Keskin, A. (2024). Eğitim Öğretim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliği Bilincinin İncelenmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104), 545–555.
-
Balcı, A. (2024). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Pegem Akademi.
-
Baran, M., Yılmaz, A., & Yıldırım, M. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve okul öncesi eğitim yapılarındaki kullanıcı gereksinimleri Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 27–44.
-
Çelebi, M., Başer, N., Beden, A., & Yavuz, B. (2024). Yönetimsel perspektifte okullar ve iş sağlığı güvenliği uygulamalarının önemi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104), 440–449. https://doi.org/10.5281/zenodo.10732769
-
Çınar, C. (2022). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okullarındaki iç ve dış mekan güvenliğine ilişkin görüşleri. ISSN:2630–631X International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(65), 2149–2157.
-
Duman Tünay, G. (2017). Okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenci sağlığı ve güvenliği uygulamalarının Milli Eğitim Bakanlığı standartlarına uygunluğu (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Programı.
-
Dünya Sağlık Örgütü (2025). Sağlıklı yaşamı teşvik eden okullar. https://www.who.int/health-topics/health-promoting-schools#tab=tab_1
-
Erden, M. & Akman, Y. (1998) Gelişim öğrenme-öğretmen. Arkadaş.
-
Göktaş, İ. & Ogelman, H. G. (2019). Okul öncesi eğitimde öğretmen-çocuk ilişkisinin çocukların okula uyum düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 5(1), 30–42.
-
Gündüz, S. & Albayrak, H. M. (2014). Okul Sağlığında Neredeyiz? Ankara Medical Journal, 14(1), 29–33.
-
Karadaş, H. (2021). Okul öncesi eğitim kurumlarında yaşanan güvenlik ve sağlık problemlerinin paydaş görüşlerine göre incelenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 2(1), 7–14.
-
Karadaş, H., Coşkun, B., & Katıtaş, S. (2023). Safety problems at schools according to school administrators’ opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 12(1), 134–150.
-
Karakütük, K., Özbal, E. Ö., & Sağlam, A. (2017). Okul yönetiminde okul güvenliğini sağlamak için yapılan uygulamalar konusunda öğretmen ve okul müdürlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1214–1232.
-
Kurt, G., Serdaroğlu, H. U., & Özcan, C. (2024). Türkiye’de Okul Sağlığı Araştırmaları. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 33(3), 198–209.
-
Milli Eğitim Bakanlığı. (2025). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete (Sayı: 32785, 17 Ocak 2025).
-
Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete (Sayı:14574, 24 Haziran 1973).
-
Işık, H. (2004). Okul güvenliği: Kavramsal bir çözümleme. Milli Eğitim Dergisi, 164, 1–10.
-
İnal, E. & Özcebe, L. H. (2020). Okul öncesi eğitimin güvenli yaşam kültürü kapsamında değerlendirilmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 4(2), 1–14.
-
Özer, N. & Dönmez, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 35(173), 299–313.
-
Özer, N. & Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(3) 437–448.
-
Özkal, N. (2020). Okul öncesinden liseye öğretim programlarında temizlik ve hijyen: Türkiye örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (50), 191–206.
-
Özkubat, S. (2013). Okul öncesi kurumlarında eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve donanım. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 58–66.
-
Sabaz, N. & Yiğit, R. (2023). Okul öncesi çocukların sağlık eğitimi ihtiyaçları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Bandirma Onyedi Eylül Üniversitesi BANÜ Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 5(1), 32–42. doi: 10.46413/ boneyusbad.1218107
-
Serdaroğlu, H. U. & Bekir, H. (2024). Türkiye’de Okul Öncesi Dönemde Sağlık Kavramına Yönelik Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 7(1), 13–32.
-
Turhan, M. & Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(1), 121–142.
-
Türk Dil Kurumu. (2023). Türkçe sözlük A-J (12. Baskı). ISBN: 978–975–17–5397–7. Türk Dil Kurumu Yayınları.
-
Yıldırım Şişman, N. (2018). Güvenli ve sağlıklı okul çevresi. (Editörler: Dr. Makbule Tokur KESGİN ve Okutman Hacer ALPTEKER). 2018 Uluslararası Güvenli Okullar, Çalışan Sağlığı ve İş Güvenliği Sempozyumu, 03-04 Mayıs 2018 Halk Sağlığı Bakışıyla Güvenli Okullar, Çalışan Sağlığı ve İş Güvenliği, Bolu/Türkiye. Bildiri Özet Kitabı (ss. 115–122). https://boluisg.ibu.edu.tr/tr/ ISBN: 978–975–321–051–5.
-
Zembat, R., Tunçeli, H. İ., & Yavuz, E. A. (2020). Okul öncesi eğitim ortamlarının fiziksel, psikolojik ve sağlık özellikleri açısından güvenliğinin incelenmesi. Eğitim kuram ve uygulama araştırmaları dergisi, 6(2), 225–236.