Mourning is the process of thought, emotion, and behavior that includes the whole of the reactions of a person to the loss of a close relative or a loved object. For the health of Psyche, the mourning period must be healthy, that is, conflicts must be resolved, but it will be possible to separate from the person or object that has been lost.
In the past, it was assumed that children did not show mourning. As far as we know, we can find similar behaviors in the mourning reaction even in the infancy, especially when the caregiver suffers from loss. Over time, the concepts of death and disappearance are in the child, and as the abstract perception develops, it can be said of the adult type mourning reaction.
Children give a wide variety of reactions to death or loss. These reactions may be similar to those of adults, as well as giving them playfulness, pretending to be "not in place". Although the child gives them this reaction, it can not be said that the inner world has suffered the pain and sorrow.
There are factors complicating mourning in children as well as in adults. These include a wide variety of causes, such as the loss of the person or object, the adequacy of the psychosocial support system after the loss. When the mourning process is complicated or when there are shortcomings in the family support systems, support from child mental health professionals should be requested.
In this article we discussed the mourning reactions of children who have suffered death or object loss after explaining the meaning of grief and bereavement and the factors that complicate these grief reactions. We aimed to give information about how to approach the child who is experiencing death or loss of object.
Yas, kişinin bir yakınının ya da sevdiği bir nesnenin kaybına karşı verdiği tepkilerin bütününü içeren düşünce, duygu ve davranış sürecidir. Çocuklarda yas reaksiyonlarının görülüş şekli yaştan ya da çocuğun bilişsel gelişim kapasitesinden bağımsız düşünülemez. Çocukta zamanla ölüm, kayıp kavramları oturmakta, soyut algı geliştikçe de erişkin tipi yas reaksiyonundan söz edilebilmektedir. Çocuklar ölüm ya da kayıp karşısında çok çeşitli tepkiler verir. Erişkinlerde olduğu gibi çocuklarda da yas sürecini komplike eden faktörler bulunmaktadır. Bu faktörler arasında kişi ya da nesnenin kaybediliş şeklinden, kayıp sonrasındaki psikososyal destek sistemlerinin yeterliliği gibi çok çeşitli nedenler sayılabilir. Hayatta kalan ebeveyn ya da bakım verenin yas sürecini sağlıklı geçirmesi çocuğun yas sürecini de doğrudan etkileyecektir. Yas süreci komplike olduğunda ya da aile içi destek sistemlerinde eksiklikler hissedildiğinde, bu konuda çocuk ruh sağlığı profesyonellerinden destek istenmelidir. Bu yazıda çocuklardaki yas kavramını ve ölüm ya da nesne kaybıyla karşılaşan çocuğa nasıl yaklaşılması gerektiği konusunda bilgiler vermeyi amaçladık.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 20 Issue: 52 (15-12-2017) |