BibTex RIS Cite

Din Eğitiminde Yeni Bir Araştırma Alanı: Kutsal Metnin Yorumlanmasında Kişilik Özelliklerinin Rolü

Year 2022, Volume: 25 Issue: 63, 687 - 694, 15.12.2022

Abstract

Bu çalışma Batı literatüründe kutsal metinlerin yorumlanması, anlaşılması ve yaşamla bütünleşmesinde insanın psikolojik tiplerinin rolününün irdelendiği bir araştırma dizisini ve bu sürecin ürünü olarak ortaya koyulan SIFT yaklaşımını tanıtıcı bir içeriğe sahiptir. SIFT yaklaşımı din psikolojisi, din eğitimi ve ampirik teoloji alanlarında olmak üzere disiplinler arası bir anlayışa ve uzun soluklu bir çabaya dayanması yönüyle dikkat çekmiştir. Ayrıca SIFT yaklaşımının kuramsal temellerinin Carl Gustav Jung’un Analitik Psikoloji Kuramı ve Psikolojik Tipler Yaklaşımı’na dayanması, Jung’un Analitik Psikoloji Kuramı etrafında İslam kaynaklarını incelemeye yönelik çalışmasının bulunması, Jung’un din ile görüşlerinin Türkiye’deki ilahiyat alanındaki araştırmalarda da incelendiğinin görülmesi ve dolayısıyla araştırmacıların ilgisini çektiğinin anlaşılması SIFT yaklaşımının İslam İlahiyat Bilimlerinde de tanıtılması ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Nitekim söz konusu yaklaşımın Hristiyan geleneğindeki farklı kültür, mezhep ve hedef kitlesi üzerinde uygulanabilirliğini gösteren çok sayıda araştırma bulgularına ve İslam geleneğindeki mevcut yorum bilim çalışmalarını zenginleştirme potansiyeline sahip olduğuna ilişkin araştırma önerilerine rastlanmıştır. Ayrıca bu araştırmalar incelendiğinde SIFT yaklaşımının sistematik, anlaşılır ve kullanışlı bir araştırma tasarımına sahip olduğuna ulaşılmıştır.

Supporting Institution

Bulunmamaktadır

Project Number

Bulunmamaktadır

References

  • Aydın, Ali Rıza. “Tanrı Algısına Jungçu Bir Bakış”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22 (2010), 53-61.
  • Bahadır, Abdülkerim. Jung ve Din. İstanbul: İz Yayıncılık, 2010.
  • Bilici, Ali Baz. Din Eğitiminin Psikolojik Temelleri Açısından C.G. Jung ve S. Freud. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Francis, Leslie J. “Psychological Type and Biblical Hermeneutics: SIFT Method of Preaching”. Rural Theology 1/1 (2003), 14-23.
  • Francis, Leslie J. Faith and Psychology: Personality, Religion and the Individual. London:Darton Longman & Todd, 2005.
  • Francis, Leslie J. vd. “Exploring the Factor Structure of the Francis Psychological Type Scales among a Sample of Anglican Clergy in England”. Mental Health, Religion & Culture 20/9 (2017), 930-941.
  • Francis, Leslie J. vd. “Facing the Issues Raised in Psalm 1 Through Thinking and Feeling: Applying the SIFT Approach to Biblical Hermeneutics among Muslim Educators”. Religions 9/10 (2018), 1-11.
  • Francis, Leslie J. vd. “Exploring Psalm 73:1–10 Through Sensing and Intuition: The Sift Approach Among Muslim Educators”. HTS Teologiese Studies 76/3 (2020), 1-7.
  • Francis, Leslie J. vd. “Is God Really Good to the Upright? Theological Educators Exploring Psalm 73 through the Jungian Lenses of Sensing, Intuition, Feeling and Thinking”. HTS Teologiese Studies / Theological Studies 76/1 (2020), 1-11.
  • Francis, Leslie J. vd. “Hiring Labourers for the Vineyard and Making Sense of God’s Grace at Work: An Empirical Investigation in Hermeneutical Theory and Ordinary Theology”. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 78/4, (2022), 1-10.
  • Francis, Leslie J. vd. “Looking at the Birds, Considering the Lilies, and Perceiving God’s Grace in the Countryside: an Empirical Investigation in Hermeneutical Theory”. Rural Theology 20/1 (2022), 38-51.
  • Francis, Leslie J. - Village, Andrew. “The Francis Psychological Type Scales (FPTS): Factor Structure, Internal Consistency Reliability, and Concurrent Validity with the MBTI”. Mental Health, Religion & Culture. (2022), 1-21. https://doi.org/10.1080/13674676.2022.2041584
  • Gebel, Salih. Psikoloji-Din İlgisi ve Jung. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Gülcan, Cem. “Psikolojik Tipler Ve Jung Psikolojisi Üzerine Bir Değerlendirme”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi 12/23 (2020), 284-297.
  • Jung, Carl Gustav. Dört Arketip. çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Metis, 2003.
  • Jung, Carl Gustav. Psikoloji ve Din. çev. Raziye Karabey. Okyanus Yayınları, 2017.
  • Kasapoğlu, Abdurrahman. Carl Gustav Jung’un Kehf Sûresi Tefsiri. Malatya: Mengüceli Yayınları, 2006.
  • Kısa, Cihat. Carl Gustav Jung’ta Din ve Bireyleşme Süreci. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2004.
  • Kuzgun, Yıldız - Deryakulu, Deniz. “Bireysel Farklılıklar ve Eğitime Yansımaları”. Eğitimde Bireysel Farklılıklar. ed. Yıldız Kuzgun - Deniz Deryakulu. 1-12. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2017.
  • Ok, Üzeyir. “Winston L. King’in ‘Introduction to Religion’ Adlı Eserinin ‘Din Araştırması Üzerine’ Adlı ‘Giriş’ Bölümünün Çevirisi ve Bir Değerlendirme”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (1998), 485-498.
  • Okur, Süheyb. Tasavvuftaki “Kemâl” Kavramına Kıyaslamalı Bir Analiz: Jung’un “Bireyleşme” Kavramı. Çorum: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Ross, Christopher F.J. - Francis, Leslie J. “The Relationship of Intrinsic, Extrinsic, and Quest Religious Orientations to Jungian Psychological Type among Churchgoers in England and Wales”. Mental Health, Religion & Culture 13/7-8 (2010), 805-819.
  • Türcan, Selim. Jung’un Vahy Anlayışı ve Kur`an’a Göre Değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1999.
  • Village, Andrew - Francis, Leslie J. “Factorial Structure and Validity of the Francis Psychological Type and Emotional Temperament Scales (FPTETS)”. Mental Health, Religion & Culture. (2022), 1-13. https://doi.org/10.1080/13674676.2022.2026311 Yeşilyaprak, Bin

A New Field of Research in Religious Education: The Role of Personality Traits in the Interpretation of Sacred Text

Year 2022, Volume: 25 Issue: 63, 687 - 694, 15.12.2022

Abstract

This study has an introductory content in a series of researches in which the role of human psychological types in the interpretation, understanding and integration of sacred texts into life in Western literature is examined and the SIFT approach put forward as a product of this process. The SIFT approach has attracted attention for being based on an interdisciplinary understanding and long-term effort in the fields of psychology of religion, religious education and empirical theology. In addition, the theoretical foundations of the SIFT approach are based on Carl Gustav Jung's Analytical Psychology Theory and Psychological Types Approach, Jung's work on examining Islamic sources around the Analytical Psychology Theory, Jung's religion and views are also examined in theological research in Turkey, and therefore the understanding that researchers are interested in the SIFT approach reveals the need to introduce the SIFT approach in Islamic Theological Sciences. As a matter of fact, numerous research findings demonstrating the applicability of this approach on different cultures, sects and target groups in the Christian tradition and research proposals that it has the potential to enrich the existing studies of interpretation in the Islamic tradition have been found. On the other hand, when these researches are examined, it is found that the SIFT approach has a systematic, understandable and useful research design.

Project Number

Bulunmamaktadır

References

  • Aydın, Ali Rıza. “Tanrı Algısına Jungçu Bir Bakış”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22 (2010), 53-61.
  • Bahadır, Abdülkerim. Jung ve Din. İstanbul: İz Yayıncılık, 2010.
  • Bilici, Ali Baz. Din Eğitiminin Psikolojik Temelleri Açısından C.G. Jung ve S. Freud. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Francis, Leslie J. “Psychological Type and Biblical Hermeneutics: SIFT Method of Preaching”. Rural Theology 1/1 (2003), 14-23.
  • Francis, Leslie J. Faith and Psychology: Personality, Religion and the Individual. London:Darton Longman & Todd, 2005.
  • Francis, Leslie J. vd. “Exploring the Factor Structure of the Francis Psychological Type Scales among a Sample of Anglican Clergy in England”. Mental Health, Religion & Culture 20/9 (2017), 930-941.
  • Francis, Leslie J. vd. “Facing the Issues Raised in Psalm 1 Through Thinking and Feeling: Applying the SIFT Approach to Biblical Hermeneutics among Muslim Educators”. Religions 9/10 (2018), 1-11.
  • Francis, Leslie J. vd. “Exploring Psalm 73:1–10 Through Sensing and Intuition: The Sift Approach Among Muslim Educators”. HTS Teologiese Studies 76/3 (2020), 1-7.
  • Francis, Leslie J. vd. “Is God Really Good to the Upright? Theological Educators Exploring Psalm 73 through the Jungian Lenses of Sensing, Intuition, Feeling and Thinking”. HTS Teologiese Studies / Theological Studies 76/1 (2020), 1-11.
  • Francis, Leslie J. vd. “Hiring Labourers for the Vineyard and Making Sense of God’s Grace at Work: An Empirical Investigation in Hermeneutical Theory and Ordinary Theology”. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 78/4, (2022), 1-10.
  • Francis, Leslie J. vd. “Looking at the Birds, Considering the Lilies, and Perceiving God’s Grace in the Countryside: an Empirical Investigation in Hermeneutical Theory”. Rural Theology 20/1 (2022), 38-51.
  • Francis, Leslie J. - Village, Andrew. “The Francis Psychological Type Scales (FPTS): Factor Structure, Internal Consistency Reliability, and Concurrent Validity with the MBTI”. Mental Health, Religion & Culture. (2022), 1-21. https://doi.org/10.1080/13674676.2022.2041584
  • Gebel, Salih. Psikoloji-Din İlgisi ve Jung. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Gülcan, Cem. “Psikolojik Tipler Ve Jung Psikolojisi Üzerine Bir Değerlendirme”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi 12/23 (2020), 284-297.
  • Jung, Carl Gustav. Dört Arketip. çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Metis, 2003.
  • Jung, Carl Gustav. Psikoloji ve Din. çev. Raziye Karabey. Okyanus Yayınları, 2017.
  • Kasapoğlu, Abdurrahman. Carl Gustav Jung’un Kehf Sûresi Tefsiri. Malatya: Mengüceli Yayınları, 2006.
  • Kısa, Cihat. Carl Gustav Jung’ta Din ve Bireyleşme Süreci. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2004.
  • Kuzgun, Yıldız - Deryakulu, Deniz. “Bireysel Farklılıklar ve Eğitime Yansımaları”. Eğitimde Bireysel Farklılıklar. ed. Yıldız Kuzgun - Deniz Deryakulu. 1-12. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2017.
  • Ok, Üzeyir. “Winston L. King’in ‘Introduction to Religion’ Adlı Eserinin ‘Din Araştırması Üzerine’ Adlı ‘Giriş’ Bölümünün Çevirisi ve Bir Değerlendirme”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (1998), 485-498.
  • Okur, Süheyb. Tasavvuftaki “Kemâl” Kavramına Kıyaslamalı Bir Analiz: Jung’un “Bireyleşme” Kavramı. Çorum: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Ross, Christopher F.J. - Francis, Leslie J. “The Relationship of Intrinsic, Extrinsic, and Quest Religious Orientations to Jungian Psychological Type among Churchgoers in England and Wales”. Mental Health, Religion & Culture 13/7-8 (2010), 805-819.
  • Türcan, Selim. Jung’un Vahy Anlayışı ve Kur`an’a Göre Değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1999.
  • Village, Andrew - Francis, Leslie J. “Factorial Structure and Validity of the Francis Psychological Type and Emotional Temperament Scales (FPTETS)”. Mental Health, Religion & Culture. (2022), 1-13. https://doi.org/10.1080/13674676.2022.2026311 Yeşilyaprak, Bin
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Notes
Authors

Yasemin İpek 0000-0002-5218-0870

Project Number Bulunmamaktadır
Publication Date December 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 25 Issue: 63

Cite

ISNAD İpek, Yasemin. “Din Eğitiminde Yeni Bir Araştırma Alanı: Kutsal Metnin Yorumlanmasında Kişilik Özelliklerinin Rolü”. Dini Araştırmalar 25/63 (December 2022), 687-694.