In the last two centuries, the purpose of citizenship education was to maintain the existence of the nation-state. Today, however, democratic citizenship education comes into question of public and academic realms with an increased interest. Thus, it is taken heed of what must be the qualification of citizenship education. The ideas such as multiculturalism, pluralism, diversity and tolerance replace the understanding of the traditional society. In this context, the need of necessity of review the relationship between religious and citizenship education has emerged. There are many points in Turkey, that concern citizenship education directly or indirectly in religious teaching syllabus. In this essay, we will attempt to explore how and in which way the topic of citizenship education is addressed in the curriculum of Religious Culture and Knowledge of Ethics in Primary Education.
Son iki yüzyılda vatandaşlık eğitiminin amacı, ulus-devletin varlığını devam ettirmekti. Bugün ise demokratik vatandaşlık eğitimi, artan bir ilgiyle kamusal ve akademik alanın gündemine girmiş, böylece vatandaşlık eğitiminin niteliğine daha fazla önem verilir olmuştur. Dolayısıyla çokkültürcülük, çoğulculuk, çeşitlilik ve hoşgörü gibi güncel kavramlar, geçmişin geleneksel toplum anlayışının yerini almaya başlamıştır. Bu bağlamda din eğitimi ve vatandaşlık eğitimi arasındaki ilişkinin de tüm boyutlarıyla ele alınıp incelenmesi gerekmektedir. Çünkü Türkiye’de din öğretimi programlarında vatandaşlık eğitimini doğrudan ya da dolaylı olarak ilgilendiren pek çok husus bulunmaktadır. Bu yüzden bu çalışmada biz “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri Öğretim Programı”nda vatandaşlık eğitimi konusunun ne şekilde ve hangi bakış açısıyla ele alındığını incelemeye çalıştık.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 11 Sayı: 2 |