Two main features of contemporary societies are religious emergence in those ones and that they are consumer societies. In this paper, first, the intellectual and cultural background of the emergence of consumer societies has been researched. Second, the social structure of consumer society has been articulated. Finally, the interactions of consumer society with religion and the reasons of religious emergences in contemporary societies although consumer society provides a hedonistic worldview, promises absolute happiness and prestige via brand consumer goods have been elaborated.
Günümüz toplumlarının temel özelliklerinden ikisi tüketim toplumu olmaları ve dinin bu toplumlarda güçlenmesidir. Bu makalede ilk olarak tüketim toplumunun ortaya çıkışının kültürel ve entelektüel altyapısı incelendi. Daha sonra, tüketim toplumunun toplumsal yapısı ele alındı. Son olarak, bu çalışmada tüketim toplumunun insanlara sunduğu hedonistik anlayışa, markalar üzerinden üstünlüğe ulaştırma vaadine ve bir sonraki satın alınan mal ile mutlak mutluluğa ulaştırma iddiasına rağmen, dinin günümüzde varlığını sürdürmenin sebepleri ile tüketim toplumu ile din arasındaki etkileşimler incelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 1 |