The purpose of this research is to determine whether there is a relationship between self esteem and religiosity among students in secondary schools and also what kind of relationship is present between self esteem and some demographical variables. The sample consisted of 555 secondary school students in Izmir. The sex distribution was 263(47,4 %) girls and 282(50,8 %) were boys [10(1,8 %) students were not mention their sex]. The mean age of the subjects were 16.4 and the age range 14-20. The following two scales were used in a combined method as data collecting instruments: the Rosenberg Self-Esteem Scale and The Religious Life Scale. The obtained findings indicate that there is no significant correlation(r=-.005) between the variables self esteem and religiosity (p>.05). Additionally the variable self-esteem points to significant correlations concerning the variables “school”(r=-.163) and socio-economical level(r=-.176) p
Bu çalışmanın amacı, orta öğretim öğrencilerinde benlik saygısının dindarlık ve bazı demografik değişkenlerle arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemi, İzmir İl merkezinde belirlenen beş lisede öğrenim gören toplam 555 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin % 50,8’i (n=282) erkek, % 47,4’ü (n=263) kız öğrenci olup, % 1,8’i (n=10) ise ilgili soruyu cevapsız bırakmışlardır (yaş ortalaması 16,4; yaş aralığı 14-20’dir). Veri toplama aracı olarak, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ile Dini Hayat Ölçeği tek bir formda birleştirilerek uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, benlik saygısı ile dindarlık değişkeni(r= -.005) arasında anlamlı bir korelasyonun olmadığını göstermiştir(p>.05). Ayrıca benlik saygısı değişkeninin, öğrencisi olduğu okul değişkeniyle(r= -.163) ve sosyo-ekonomik düzey değişkeniyle(r=-.176) p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 3 |