One of the most essential elements that keep states alive is the education of individuals and the creation of the desired citizen profile by their structure and culture. Another factor is to strengthen the state by providing economic and technological development. The most advanced institutions in education are research universities, which have the mission of research and production, and receive the highest support from the state in terms of funding. While research universities produce scientific studies that generate income, they are institutions that serve their students by transferring their existing knowledge to their education. This study aims to determine whether it is possible to include theology faculties under the roof of a research university. In the study, by doing a literature review, firstly, the nature of the research university was examined, then research universities serving in Turkey were mentioned in a general framework. In the last part, the mission and vision of theology faculties and the function they have/will have under the roof of research universities have been evaluated. As a result, it has been concluded that theology faculties are an area where the research findings of social sciences should be taken into consideration, due to their aspects such as examining the effect of religion on individuals and societies and being suitable for research and production. In addition, although the theology faculties do not directly contribute to economic production, it can be said that they indirectly affect the acquisition of the morality of protecting the existing and of the produced.
Religious Education Research University Faculty of Theology Social Sciences Council of Higher Education (CoHE)
Devletleri ayakta tutan en önemli unsurlardan birisi, bireylerin eğitilmesi ve kendi yapısı ve kültürüne uygun istendik vatandaş profilinin oluşturulmasıdır. Diğer bir unsur ise; ekonomik ve teknolojik kalkınmanın sağlanmasıyla devletin güçlendirilmesidir. Eğitim-öğretimde en ileri kurumlar, araştırma ve üretme misyonu taşıyan, fon noktasında devletten en yüksek desteği alan yapısıyla araştırma üniversiteleridir. Araştırma üniversiteleri bir yandan gelir getiren bilimsel çalışmalar üretirken, diğer yandan mevcut bilgi birikimini öğrencilerine aktararak onların yetişmesine hizmet eden kurumlardır. Bu çalışmanın amacı, araştırma üniversitesi çatısı altında İlahiyat fakültelerinin yer almasının mümkün olup olmadığının tespit edilmesidir. Çalışmada literatür taraması yapılarak önce araştırma üniversitesinin neliği incelenmiş, daha sonra genel bir çerçevede Türkiye’de hizmet veren araştırma üniversitelerine değinilmiştir. Son bölümde ise; İlahiyat fakültelerinin misyonu ve vizyonu ile araştırma üniversiteleri çatısı altında nasıl bir fonksiyona sahip olduğu/olacağı değerlendirilmiştir. Neticede, dinin bireyler ve toplumlar üzerindeki etkisinin incelenmesi ve araştırma ve üretmeye elverişli olması gibi yönlerinden dolayı, İlahiyat fakültelerinin, sosyal bilimlerin araştırma bulgularının göz önünde bulundurulması gereken bir alanı olduğu kanaatine varılmıştır. Ayrıca, İlahiyat fakültelerinin ekonomik üretimde doğrudan katkısı olmamasına rağmen mevcudu ve üretileni koruma ahlakının edindirilmesinde dolaylı bir tesire sahip olduğu da söylenebilir.
Din Eğitimi Araştırma Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Yükseköğretim Kurulu (YÖK)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 2 |