On the one hand, a man makes inquiries about the difficulties he/she has experienced throughout his/her life, and on the other hand, they make meanings about why he/she should live this life. Although the search for meaning is an individual activity, it is also essential in what social conditions it takes place. This study, conducted in the sociology of religion, focuses on social media as a new place in the search for the meaning of individuals aged 65 and over, who see themselves as religious and conservative and in the solution of meaning crises. The problem of this research is: How do social networks create the semantic world of religious and traditional individuals aged 65 and over? How do social networks produce solutions to the meaning crises experienced by the elderly? In connection with this problem, it is aimed to analyze the role of social media in the search for the meaning of individuals over the age of 65 and in solving the meaning crisis they face without ignoring the COVID-19 pandemic.
Sociology of Religion, Aging, Social Network, Crisis of Meaning
İnsan, hayatı boyunca yaşadığı zorluklara ilişkin sorgulamalar yaparken bir taraftan da bu hayatı niçin yaşaması gerektiği üzerine anlamlar üretmektedir. Anlam arayışı, bireysel bir faaliyet gibi görülse de onun hangi toplumsal koşullarda ve zeminde icra edildiği de önemlidir. Din sosyolojisi alanında yapılan bu çalışma, kendini dindar, muhafazakâr olarak gören 65 yaş ve üstü bireylerin anlam arayışında ve anlam krizlerinin çözümünde yeni bir mekân olarak sosyal medyayı konu edinmektedir. Sosyal ağların 65 yaş ve üstü dindar, muhafazakâr bireylerin anlam dünyasını nasıl oluşturduğu, onların yaşadıkları anlam krizlerine nasıl çözüm ürettiği, araştırmanın ana problemidir. Bu problemle bağlantılı olarak, COVID-19 pandemisini yadsımadan, sosyal medyanın 65 yaş üstü bireylerin anlam arayışında ve karşılaştıkları anlam krizinin çözümündeki rolünü analiz etmek amaçlanmaktadır. Nitel paradigmaya dayalı bu araştırma için etnografik desen benimsenmiştir. Çalışma için öncelikle siber etnografik gözlemler yapılmış, 4’er kişilik iki odak grup görüşmesi de dahil toplamda 31 kişi ile derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerden hareketle soyutlamalar yapılmıştır. Makalede anlam krizi ve din ilişkisinin seyrine değinildikten sonra sosyal medyanın yaşlılar için ne anlam ifade ettiği üzerinde durulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors |
|
Early Pub Date | March 30, 2023 |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 1 |