Olay anlatıları, anlatıcının farkında olmadan yaptığı yönlendirmelere elverişli bir yapıya sahiptir. Hadis rivayetinde ‘mâna ile rivayet’ anlayışı da bu duruma somut bir örnek teşkil etmektedir. Râvinin şahsî kanaat ve sezgileri, metne sübjektif unsurların sızmasına zemin hazırlayabilmektedir. Bu tür tasarruflar ilâhî âlemle irtibatı dolayısıyla Peygamberî bilginin tahlil ve tenkidine duyulan çekincelerle birleştiğinde, rivayet yorumlanamaz bir mahiyet kazanmaktadır. Bu itibarla bir hadisin tüm tariklerini bir araya getirerek farklı lafızlarını mukayeseli olarak incelemek ve olay örgüsünü yeniden inşa etmek; metnin daha sağlıklı ve bütüncül bir biçimde kavranmasına imkân sağlamaktadır. Bu makalede, Câbir b. Abdullah’ın Hz. Peygamber’le katıldığı bir gazve sırasında yaşanan bir hadise incelenmektedir. Rivayete göre dönüş yolunda güçten düşerek ordunun gerisinde kalan devesi, Allah Resûlü’nün (s.a.v) müdahalesiyle hızlanarak kafilenin önüne geçmiştir. Bazı tariklerde Resûlullah’ın deveye fiilî bir müdahalede bulunmaksızın dua ettiği, bu duanın bereketiyle devenin canlandığı ifade edilmektedir. Yapılan değerlendirme neticesinde devenin dua neticesinde canlandığına dair kısmın râvi tasarrufu olduğu ve metne sonradan dâhil edildiği sonucuna varılmıştır.
The narrative has a structure that is susceptible to the narrator’s unconscious guidance or influence. In hadith transmission, “transmission by meaning” (riwāya bi’l-maʿnā) reflects this tendency, as personal judgments and intuitions can introduce subjective elements into the text. When coupled with the sacred status of Prophetic knowledge, such interventions often lead to hesitation in critique and make the narration resistant to interpretation. Accordingly, compiling all the transmission chains (ṭuruq) of a hadith and comparing their different wordings helps reconstruct the narrative and leads to a clearer and more accurate understanding of the text. This article focuses on an incident during a military expedition in which Jābir b. ʿAbdallāh accompanied the Prophet. According to the report, Jābir’s camel fell behind on the return journey due to fatigue, but after the Prophet’s intervention, it accelerated and moved to the front. Some versions state that the Prophet did not physically intervene but also prayed, and the camel regained strength through the blessing of this supplication. A close analysis suggests that this detail was likely an interpretive addition by the narrator, introduced later into the report.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Hadith |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | September 30, 2025 |
| Submission Date | May 16, 2025 |
| Acceptance Date | September 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 2 |