İshak Arslan’s book titled Din Düşüncesi is a distinctive and original study compared to other works on religion in Turkish literature. Rather than focusing on religion itself, Arslan employs the concept of the “religious,” which he defines as a form of generalized economy between the individual and the community. According to the author, the religious is structured around a “triadic spiral” composed of sacrifice, moderation, and hope. This triad distinguishes the religious from other forms of belief and spirituality. The book discusses the relationship between religion and economy, the functions of rituals, and the transformation of religion in the modern era. While presenting hedonism as the strongest rival to religion, it does not consider atheism or deism as genuine alternatives. This review highlights certain criticisms but emphasizes that Din Düşüncesi makes an original and creative contribution to the literature.
İshak Arslan’ın Din Düşüncesi adlı eseri, Türkçe literatürde din üzerine yapılan çalışmalardan farklı ve özgün bir incelemedir. Arslan, dinden farklı olarak dinsel kavramını kullanır ve “dinsel” kavramını birey ile topluluk arasındaki bir tür genelleştirilmiş ekonomi olarak tanımlar. Yazarın iddiasına göre dinsel fedakârlık, ölçülülük ve ümitvarlıktan oluşan “üçlü sarmal” yapısı sergiler. Üçlü sarmal dinseli başka inanç ve maneviyat türlerinden ayırır. Kitap, dinin ekonomiyle ilişkisini, ritüellerin işlevlerini ve modern dönemde dinin dönüşümünü tartışır. Hedonizmi dinin en güçlü rakibi olarak ele alırken, ateizm ve deizmi gerçek bir alternatif görmez. Bu değerlendirme makalesi, Din Düşüncesi kitabına bazı eleştiriler yöneltirken bu eserin literatüre özgün ve yaratıcı bir katkı olduğuna dikkat çeker.
etik ihlal yoktur
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Philosophy of Religion, History of Religion, Religious Studies (Other) |
| Journal Section | Book Reviews |
| Authors | |
| Publication Date | September 30, 2025 |
| Submission Date | May 26, 2025 |
| Acceptance Date | August 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 2 |