XIX. yüzyılın sonlarında antisemitizm ve asimilasyon sorunlarına yanıt olarak gelişen Siyonizm, tarihsel ve dinî referanslar doğrultusunda Filistin’de ulusal bir yurt kurma hedefi geliştirmiştir. İlk Siyonist kongrede kabul edilen bu hedef, Balfour Deklarasyonu ile İngiliz hükümetinin desteğini almış ve 1948’de hayata geçirilmiştir. Ancak Siyonizm’in seküler milliyetçi düşünce üzerine inşa edilmesi, hahamlar arasında görüş ayrılığına neden olmuştur. Siyonizm’i mesihî sürecin bir aşaması olarak değerlendiren hahamlar, İsrail’i ve genişlemeci politikalarını meşrulaştırıcı bir tutum takınırken; karşıt görüşe sahip hahamlar, teolojik ve toplumsal gerekçeler ile Siyonist ideallere ve şiddete karşı çıkmışlardır. Bu nedenle, İsrail-Filistin çatışmasında din adamlarının belirleyici role sahip olduğu tezinden hareketle kaleme aldığımız bu çalışmada, geleneksel görüşe sahip hahamların eleştirileri karşıt görüşe sahip hahamların teolojik argümanları ile karşılaştırılarak, İsrail-Filistin meselesinin temelinde yer alan teo-politik unsurların ele alınması amaçlanmıştır. Modern dönem ile sınırlandırılan çalışma, tarihî fenomenolojik yöntem ile ele alınmış ve politik söylemlerin din dili ile meşrulaştırılması 7 Ekim saldırıları üzerinden açıklanmıştır.
Bu çalışma Dinler Tarihi Lisansüstü Sempozyumu II’de sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “7 Ekim İsrail-Hamas Çatışması Bağlamında Hahamların Siyonizm’e Bakışı Üzerine Bir Değerlendirme” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir.
Zionism, which developed in the late 19th century as a response to the problems of anti-Semitism and assimilation, developed the goal of establishing a national homeland in Palestine in line with historical and religious references. This goal, adopted at the first Zionist Congress, received the British government's support with the Balfour Declaration and was realized in 1948. However, the fact that Zionism was built on secular nationalist thought caused disagreement among the rabbis. While rabbis who saw Zionism as a stage in the messianic process legitimized Israel and its expansionist policies, rabbis with opposing views opposed Zionist ideals and violence on theological and social grounds. Therefore, this study, which is based on the thesis that the clergy has a decisive role in the Israeli-Palestinian conflict, aims to address the theo-political elements underlying the Israel-Palestine issue by comparing the criticisms of the rabbis of the traditional view with the theological arguments of the rabbis of the opposing view. The study, which is limited to the modern period, is handled with the historical phenomenological method, and the legitimization of political discourses with the language of religion is explained through the October 7 attacks.
This article is the revised and developed version of the unpublished conference presentation entitled “An Evaluation of the Rabbis' Perspective on Zionism in the Context of the October 7 Israel-Hamas Conflict”, orally delivered at the History of Religions Graduate Symposium II.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History of Religion |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | September 30, 2025 |
| Submission Date | May 29, 2025 |
| Acceptance Date | July 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 2 |