Metafor, bir şeyi açıklarken ya da tanımlarken başka bir şeyin
özelliklerine benzeterek açıklama, anlatma yoludur. Metafor,
son zamanlarda sosyal bilimler alanında kullanımına sıkça
başvurulan nitel veri toplama tekniklerinden biridir. Bu
çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin “Türkçe dersi”
kavramına ilişkin oluşturdukları metaforları toplamak ve
toplanan metaforları inceleyerek sınıflandırmak böylece
ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik algılama
biçimlerini ortaya koymaktır. Bu amaç çerçevesinde
araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır: 1- Ortaokul
öğrencilerinin “Türkçe dersi” kavramına yönelik üretmiş
oldukları metaforlar nelerdir? 2- Bu metaforlar ortak
özellikleri bakımından hangi kavramsal kategorilerde
toplanabilir? Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden
fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılarak yürütülmüştür.
Araştırmada elde edilen verilerin toplanması, analizi ve
yorumlanmasında nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim
yılında Afyonkarahisar il merkezinde bulunan bir ortaokulda
öğrenim görmekte olan 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, 1 açık uçlu sorunun yer
aldığı formla elde edilmiştir. Veriler, “Türkçe dersi ……..
gibidir, çünkü ……..” ifadesinin tamamlanmasıyla
toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Üretilen metaforların analiz edilmesi
ve yorumlanması sürecinde şu aşamalar takip edilmiştir: 1-
Adlandırma aşaması, 2- Tasnif etme (eleme ve arıtma
aşaması), 3- Kategori geliştirme aşaması, 4- Geçerliği ve
güvenirliği sağlama aşaması 5- Nicel veri için verilerin
bilgisayara aktarılması aşaması.
Metaphor is a figure of speech explaining something by
likening it to another. Metaphor is one of the qualitative data
collection techniques that has been used frequently in social
sciences recently. The aim of this study is to collect the
metaphors formed by secondary school students regarding
the concept of “Turkish lesson” and to examine and classify
the collected metaphors, thus, to reveal the perception styles
of secondary school students towards Turkish lessons. For
this purpose, the following questions were sought in the
study: 1- What are the metaphors that secondary school
students have produced for the concept of “Turkish lesson”?
2- In which conceptual categories can these metaphors be
compiled in terms of their common features? The research
was conducted using phenomenology design, which is one of
the qualitative research methods. Qualitative research
methods were used in the collection, analysis and
interpretation of the data obtained in the study. The study
group of the research consists of 5th, 6th, 7th and 8th grade
students studying in secondary school in the center of
Afyonkarahisar province in the 2018-2019 academic year.
The data in the study were obtained with a form containing 1
open-ended question. The data were collected with the
completion of the statement “Turkish lesson is like …….
because ……...”. Content analysis technique was used in the
analysis of the collected data. The following phases were
pursued in the process of analyzing and interpreting the
produced metaphors: 1- Naming phase, 2- Classification
(elimination and refinement phase), 3- Category
development phase, 4- Ensuring validity and reliability
phase, 5- Transferring data to computer for quantitative data.
Turkish lesson secondary school students concept metaphor perception.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Nisan 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2 |