Businesses use public relations effectively in order to promote and provide a bridge between the target audience due to the benefits it provides to consumers and themselves. As in the general definitions, the field of activity of public relations includes trying to gain sympathy for the enterprise, the symbol of goodwill, the bridge between the institution and the target audience, the ability of the enterprise to convey itself correctly, the advancement of the corporate image, the formation of customer loyalty and ensuring the principle of continuity. In today's world dominated by developing technology and information society, it is not enough for businesses to put forward only quality in order for the target audience to show purchasing behaviour in the market with similar products and services. For an enterprise, the material and moral satisfaction of the target audience should become a priority and in this context, it should maintain its communication with the target audience in parallel with the developing and innovating world in a simultaneous manner that will enable it to be ahead in terms of competition and make the target audience feel that it is different. In this context, a research was conducted for textile companies in Diyarbakır in order to reveal how exporting textile companies approach the concept of public relations. Semi-structured interview method was preferred in the research. In this framework, it has been concluded that there are no public relations unit in textile companies, public relations activities are tried to be carried out in a limited way and by people working in different departments, and these practitioners are not public relations experts.
İşletmeler tüketicilere ve kendilerine sağlamış olduğu faydalar nedeniyle halkla ilişkileri, tanıtmak ve hedef kitle ile arasındaki köprüyü sağlamak amacıyla etkin bir şekilde kullanmaktadır. Genel tanımlamalarda da olduğu gibi işletme için sempati kazanmaya çalışan, iyi niyet simgesi, kurum ve hedef kitle arasında köprü işlevinde olan, işletmenin kendini doğru aktarabilmesi, kurum imajının ilerletilmesi, müşteri bağlılığının oluşumu ve devamlılık esasının sağlanması halkla ilişkilerin faaliyet alanını kapsamaktadır. Gelişen teknoloji ve bilgi toplumunun hâkim olduğu günümüz dünyasında işletmeler benzer ürün ve hizmetlerin olduğu piyasada hedef kitlenin satın alma davranışını gösterebilmesi için yalnızca kaliteyi öne sürmesi yeterli değildir. Bir işletme için hedef kitlenin maddi ve manevi tatmininin doygunluğa ulaşması öncelik haline gelmeli ve bu bağlamda rekabet açısından önde olabilmesini sağlayacak nitelikte, gelişen ve yenileşen dünya ile paralel ilerleyen, eş zamanlı bir şekilde hedef kitle ile iletişimini sürdürmeli ve hedef kitleye farklı olduğunu hissettirebilmelidir. Bu bağlamda, Diyarbakır’da ihracat yapan tekstil firmalarının halkla ilişkiler kavramına nasıl yaklaşıldığının ortaya çıkarılması amacıyla tekstil firmalarına yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Bu çerçevede, tekstil firmalarında halkla ilişkiler biriminin olmadığı, halkla ilişkiler faaliyetlerinin sınırlı bir şekilde ve farklı departmanlarda çalışan kişiler tarafından gerçekleştirilmeye çalışıldığı aynı zamanda bu uygulayıcıların da halkla ilişkiler uzmanları olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Language Studies (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 28, 2025 |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | February 10, 2025 |
| Acceptance Date | May 9, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |
Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.