Research Article
BibTex RIS Cite

PERCEPTION OF PUBLIC RELATIONS IN BUSINESSES: REVIEW ON COMPANIES THAT EXPORT IN THE TEXTILE INDUSTRY

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 119 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.61964/dade.1635648

Abstract

Businesses use public relations effectively in order to promote and provide a bridge between the target audience due to the benefits it provides to consumers and themselves. As in the general definitions, the field of activity of public relations includes trying to gain sympathy for the enterprise, the symbol of goodwill, the bridge between the institution and the target audience, the ability of the enterprise to convey itself correctly, the advancement of the corporate image, the formation of customer loyalty and ensuring the principle of continuity. In today's world dominated by developing technology and information society, it is not enough for businesses to put forward only quality in order for the target audience to show purchasing behaviour in the market with similar products and services. For an enterprise, the material and moral satisfaction of the target audience should become a priority and in this context, it should maintain its communication with the target audience in parallel with the developing and innovating world in a simultaneous manner that will enable it to be ahead in terms of competition and make the target audience feel that it is different. In this context, a research was conducted for textile companies in Diyarbakır in order to reveal how exporting textile companies approach the concept of public relations. Semi-structured interview method was preferred in the research. In this framework, it has been concluded that there are no public relations unit in textile companies, public relations activities are tried to be carried out in a limited way and by people working in different departments, and these practitioners are not public relations experts.

References

  • Aaker, D., & Jacobson, R. (2001). The value relevance of brand attitude in high-technology markets. Journal of Marketing Research, 38(4), 485-493. doi:https://doi.org/10.1509/jmkr.38.4.485.18905
  • Aktaş, C. (2009). Türkiye’nin ihracat, ithalat ve ekonomik büyüme arasındaki nedensellik analizi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 35-46.
  • Aydemir, B. A. (2008). İşletmelerin yeni rekabet aracı olarak kurumsal itibar. İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(2), 27-53.
  • Aydın, T. (2014). Kamuya ait işletmelerde halkla ilişkiler etkinlik ölçümü (Kastamonu-Daday Orman İşletme Müdürlüğü örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Artvin Çoruh Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Baytekin, A. B. (2012). Bilgi Toplumunda İşletmeler Açısından Önemli Bir Zenginlik: Entelektüel Sermaye Halkla İlişkiler Perspektifinden Bir Değerlendirme. İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 81-98.
  • Becerikli, S. Y. (2014). Kurum içi halkla ilişkiler faaliyetleri için alternatif bir yöntem: sosyodrama. Selçuk İletişim, 2(3), 138-148.
  • Broom, G., & Sha, B.-L. (2013). Cutlip and Center’s: Effective Public Relations (11 ed.). England: Pearson Education Limited.
  • Candemir, A. (2021). Uluslararası pazarlara açılmanın ilk adımı: İhracat. KOBİ, 20, 20-47.
  • Dara, A. (2011, 10). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim, 7(1), 5-15. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19023/200585
  • Diker, E., & Koçyiğit, M. (2017). Halkla ilişkiler algısı ve marka itibarı arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 574-590.
  • Dincer, C., & Dincer, B. (2007). Corporate social responsibility: Future prospects in the Turkish context. Social Responsibility Journal, 3(3), 44-49.
  • DTSO. (2024). Diyarbakır İhracatı Bir Önceki Yıla Göre Yüzde 21 Düştü. Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası: https://dtso.org.tr/haber/diyarbakir-ihracati-bir-onceki-yila-gore-yuzde-21-dustu-1604/
  • Fombrun, C. (1996). Realizing value from the corporate image. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Gökdeniz, A., & Aşık, N. (2008). Küresel rekabet ortaminda turizm işletmelerinde soyut imaj oluşturma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(20), 134-149.
  • Güner Koçak, P. (2022). Halkla ilişkiler kuramlarında “Özel” yaklaşımlar. İçinde, H. Altincik (Ed.) Özel kuruluşlarda halkla ilişkiler (s. 9-21). Eğitim Yayınevi.
  • Hacıman, M. (2012). Turizm sektöründe reklam ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin tüketici satınalma davranışına etkisi (Ayvalık'I ziyaret eden yerli turistler üzerine bir araştırma). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Karadeniz, M. (2009). Pazarlama yönetiminde halkla ilişkilerde kullanılan kavram ve tanımlamalar. Journal of Naval Science and Engineering, 5(1), 1-16.
  • Kaşıkçı, E. (2002). Para-mosyon pazarlamanın 7 P’si. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Kılınç, F. (2013). İşletmelerde halkla ilişkiler faaliyetlerinin önemi ve Uşak organize sanayi bölgesindeki işletmelerde halkla ilişkiler faaliyetlerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Koçyiğit, M., & Özüpek, M. (2014, MART). Halkla ilişkiler uygulamalarının kurum imajına etkisi: vodafone örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 152-177.
  • Ledingham, J., & Bruning, S. (1998). Relationship management in public relations: Dimensions of an organization-public relationship. Public Relations Review, 24(1), 55-65.
  • Okay, A., & Okay, A. (2012). Halkla ilişkiler kavram ve strateji uygulamaları. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Oktay, M. (1993, ekim). Halkla ilişkiler mesleğinin faaliyet çerçevesi ve uzmanlık alanları. Marmara İletişim Dergisi, 4(4), 187-204.
  • Özkan, A. (2009). Halkla ilişkiler yönetimi. İstanbul: İTO.
  • Selvi, Ö. (2012, Mart). Bilgi toplumu, bilgi yönetimi ve halkla ilişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(3), 191-214.
  • Tellan, D. (2009). Kurum içi halkla ilişkiler faaliyetleri kapsaminda personel yetkilendirme yaklaşımı (Empowerment). Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 54-64. https://dergipark.org.tr/en/pub/erciyesiletisim/issue/5861/77578
  • Terkan, R. (2011). Pazarlamanin bir parçası olarak halkla ilişkiler: Tüketici davranışlarının önemi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 297-306. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oybd/issue/16338/171070
  • Uzunoğlu, E., & Öksüz, B. (2008). Kurumsal itibar riski yönetimi: Halkla ilişkilerin rolü. Selçuk İletişim, 5(3), 111-123.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. B. (2000). Örgüt kültürü oluşumunda örgüt içi iletişim ve kurum içi halkla ilişkilerin rolü: Beğendik AŞ örneği. Selçuk İletişim, 1(2), s. 73-89. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19000/200914

İŞLETMELERİN HALKLA İLİŞKİLERİ ALGILAMASI: TEKSTİL SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALAR ÜZERİNE İNCELEME

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 119 - 132, 31.10.2025
https://doi.org/10.61964/dade.1635648

Abstract

İşletmeler tüketicilere ve kendilerine sağlamış olduğu faydalar nedeniyle halkla ilişkileri, tanıtmak ve hedef kitle ile arasındaki köprüyü sağlamak amacıyla etkin bir şekilde kullanmaktadır. Genel tanımlamalarda da olduğu gibi işletme için sempati kazanmaya çalışan, iyi niyet simgesi, kurum ve hedef kitle arasında köprü işlevinde olan, işletmenin kendini doğru aktarabilmesi, kurum imajının ilerletilmesi, müşteri bağlılığının oluşumu ve devamlılık esasının sağlanması halkla ilişkilerin faaliyet alanını kapsamaktadır. Gelişen teknoloji ve bilgi toplumunun hâkim olduğu günümüz dünyasında işletmeler benzer ürün ve hizmetlerin olduğu piyasada hedef kitlenin satın alma davranışını gösterebilmesi için yalnızca kaliteyi öne sürmesi yeterli değildir. Bir işletme için hedef kitlenin maddi ve manevi tatmininin doygunluğa ulaşması öncelik haline gelmeli ve bu bağlamda rekabet açısından önde olabilmesini sağlayacak nitelikte, gelişen ve yenileşen dünya ile paralel ilerleyen, eş zamanlı bir şekilde hedef kitle ile iletişimini sürdürmeli ve hedef kitleye farklı olduğunu hissettirebilmelidir. Bu bağlamda, Diyarbakır’da ihracat yapan tekstil firmalarının halkla ilişkiler kavramına nasıl yaklaşıldığının ortaya çıkarılması amacıyla tekstil firmalarına yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Bu çerçevede, tekstil firmalarında halkla ilişkiler biriminin olmadığı, halkla ilişkiler faaliyetlerinin sınırlı bir şekilde ve farklı departmanlarda çalışan kişiler tarafından gerçekleştirilmeye çalışıldığı aynı zamanda bu uygulayıcıların da halkla ilişkiler uzmanları olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aaker, D., & Jacobson, R. (2001). The value relevance of brand attitude in high-technology markets. Journal of Marketing Research, 38(4), 485-493. doi:https://doi.org/10.1509/jmkr.38.4.485.18905
  • Aktaş, C. (2009). Türkiye’nin ihracat, ithalat ve ekonomik büyüme arasındaki nedensellik analizi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 35-46.
  • Aydemir, B. A. (2008). İşletmelerin yeni rekabet aracı olarak kurumsal itibar. İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(2), 27-53.
  • Aydın, T. (2014). Kamuya ait işletmelerde halkla ilişkiler etkinlik ölçümü (Kastamonu-Daday Orman İşletme Müdürlüğü örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Artvin Çoruh Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Baytekin, A. B. (2012). Bilgi Toplumunda İşletmeler Açısından Önemli Bir Zenginlik: Entelektüel Sermaye Halkla İlişkiler Perspektifinden Bir Değerlendirme. İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 81-98.
  • Becerikli, S. Y. (2014). Kurum içi halkla ilişkiler faaliyetleri için alternatif bir yöntem: sosyodrama. Selçuk İletişim, 2(3), 138-148.
  • Broom, G., & Sha, B.-L. (2013). Cutlip and Center’s: Effective Public Relations (11 ed.). England: Pearson Education Limited.
  • Candemir, A. (2021). Uluslararası pazarlara açılmanın ilk adımı: İhracat. KOBİ, 20, 20-47.
  • Dara, A. (2011, 10). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim, 7(1), 5-15. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19023/200585
  • Diker, E., & Koçyiğit, M. (2017). Halkla ilişkiler algısı ve marka itibarı arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 574-590.
  • Dincer, C., & Dincer, B. (2007). Corporate social responsibility: Future prospects in the Turkish context. Social Responsibility Journal, 3(3), 44-49.
  • DTSO. (2024). Diyarbakır İhracatı Bir Önceki Yıla Göre Yüzde 21 Düştü. Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası: https://dtso.org.tr/haber/diyarbakir-ihracati-bir-onceki-yila-gore-yuzde-21-dustu-1604/
  • Fombrun, C. (1996). Realizing value from the corporate image. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Gökdeniz, A., & Aşık, N. (2008). Küresel rekabet ortaminda turizm işletmelerinde soyut imaj oluşturma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(20), 134-149.
  • Güner Koçak, P. (2022). Halkla ilişkiler kuramlarında “Özel” yaklaşımlar. İçinde, H. Altincik (Ed.) Özel kuruluşlarda halkla ilişkiler (s. 9-21). Eğitim Yayınevi.
  • Hacıman, M. (2012). Turizm sektöründe reklam ve halkla ilişkiler faaliyetlerinin tüketici satınalma davranışına etkisi (Ayvalık'I ziyaret eden yerli turistler üzerine bir araştırma). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Karadeniz, M. (2009). Pazarlama yönetiminde halkla ilişkilerde kullanılan kavram ve tanımlamalar. Journal of Naval Science and Engineering, 5(1), 1-16.
  • Kaşıkçı, E. (2002). Para-mosyon pazarlamanın 7 P’si. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Kılınç, F. (2013). İşletmelerde halkla ilişkiler faaliyetlerinin önemi ve Uşak organize sanayi bölgesindeki işletmelerde halkla ilişkiler faaliyetlerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Koçyiğit, M., & Özüpek, M. (2014, MART). Halkla ilişkiler uygulamalarının kurum imajına etkisi: vodafone örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 152-177.
  • Ledingham, J., & Bruning, S. (1998). Relationship management in public relations: Dimensions of an organization-public relationship. Public Relations Review, 24(1), 55-65.
  • Okay, A., & Okay, A. (2012). Halkla ilişkiler kavram ve strateji uygulamaları. İstanbul: Der Yayınevi.
  • Oktay, M. (1993, ekim). Halkla ilişkiler mesleğinin faaliyet çerçevesi ve uzmanlık alanları. Marmara İletişim Dergisi, 4(4), 187-204.
  • Özkan, A. (2009). Halkla ilişkiler yönetimi. İstanbul: İTO.
  • Selvi, Ö. (2012, Mart). Bilgi toplumu, bilgi yönetimi ve halkla ilişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(3), 191-214.
  • Tellan, D. (2009). Kurum içi halkla ilişkiler faaliyetleri kapsaminda personel yetkilendirme yaklaşımı (Empowerment). Erciyes İletişim Dergisi, 1(2), 54-64. https://dergipark.org.tr/en/pub/erciyesiletisim/issue/5861/77578
  • Terkan, R. (2011). Pazarlamanin bir parçası olarak halkla ilişkiler: Tüketici davranışlarının önemi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 297-306. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oybd/issue/16338/171070
  • Uzunoğlu, E., & Öksüz, B. (2008). Kurumsal itibar riski yönetimi: Halkla ilişkilerin rolü. Selçuk İletişim, 5(3), 111-123.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. B. (2000). Örgüt kültürü oluşumunda örgüt içi iletişim ve kurum içi halkla ilişkilerin rolü: Beğendik AŞ örneği. Selçuk İletişim, 1(2), s. 73-89. https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19000/200914
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Altincik 0000-0002-3528-2680

Tuba Yıldırım 0009-0007-8946-2699

Early Pub Date October 28, 2025
Publication Date October 31, 2025
Submission Date February 10, 2025
Acceptance Date May 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Altincik, H., & Yıldırım, T. (2025). İŞLETMELERİN HALKLA İLİŞKİLERİ ALGILAMASI: TEKSTİL SEKTÖRÜNDE İHRACAT YAPAN FİRMALAR ÜZERİNE İNCELEME. Dicle Akademi Dergisi, 5(2), 119-132. https://doi.org/10.61964/dade.1635648

26676                                                                                                          26799                                                                                                   26798

Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.