Küresel dünya, eşitsizlikle tanımlanabilecek bir dünyadır. Savaşlar, çatışmalar, kıtlıklar, salgınlar gibi gelişmeler bu eşitsizliği daha da artırmaktadır. Ancak farklı toplumlar ya da aynı toplum içindeki farklı gruplar, bu yaşananlardan farklı şekilde etkilenmiştir. Dünyanın son zamanlarda yaşadığı en büyük salgınlardan biri olan Covid-19 pandemisinde eşitsizlikler tekrar gün yüzüne çıkmış ve daha da derinleşmiştir. Özellikle mavi yakalı çalışanlar, yoksullar ve dezavantajlı gruplar pandemiden daha çok etkilenmişlerdir. Bu çalışmada Covid-19 pandemisi ile toplumsal eşitsizlikler arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanın temel amacı, pandeminin toplumsal eşitsizliği farklı boyutlarıyla nasıl etkilediğinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu çalışma pandeminin eşitsizliği nasıl daha görünür hale getirdiğini ve derinleştirdiğini göstermesi açısından ayrı bir önem taşımaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile yapılan bu çalışmada, farklı gruplar için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu 40 kişiye uygulanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, sosyo-ekonomik statüsü düşük olanlar, yoksullar ve dezavantajlı gruplarda yer alan bireyler çalışma hayatının devamı, gelirini koruyabilme, sağlık hizmetlerine erişim, eğitimine devam etme, sosyal yaşama katılım gibi birçok alanda çeşitli sorunlar yaşamış ve eşitsizliği her geçen gün daha fazla hissetmişlerdir. Sonuç olarak pandemi toplumsal eşitsizlikleri hem daha görünür hale getirmiş hem de yeniden üretmiştir.
Bu çalışmada taraf olabilecek herhangi bir kişi, kurum veya kuruluş arasında bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. Araştırmaya yönelik etik kurul onayı, Ordu Üniversitesi Rektörlüğü Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurul’undan 02.03.2022 tarih ve 2022/32 sayılı karar ile alınmıştır. Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara uyulduğunu yazarlar beyan eder. Katkı Oranı: Yazarlar çalışmaya eşit oranda katkıda bulunmuştur.
Çalışma için herhangi bir kurum ya da kuruluştan finansal destek alınmamıştır.
Gösterdikleri ilgi ve emekten dolayı Dicle Akademi Dergisi Editörlerine ve katkılarından dolayı hakemlere teşekkür ederiz.
The global world is characterised by inequality, which is further exacerbated by developments such as wars, conflicts, famines, and epidemics. However, these events have affected different societies, as well as various groups within the same society, in distinct ways. The Covid-19 pandemic, one of the significant global health crisis in recent history, has both revelaed and exacerbated social inequalities. Blue-collar workers, low-income individuls, and other disadvantaged groups have been disproportionately affected. This study investigates the relationship between the Covid-19 pandemic and social inequality, with the primary aim of examining how the pandemic impacts multiple dimensions inequality. This study is of particular importance in demonstrating how the pandemic not only exposes but also deepens social disparities. In this qualitative research study, a semi-structured interview form designed for different groups was administered to 40 individuals. According to the study's findings, individuals with low socioeconomic status, the poor, and other disadvantaged groups have faced numerous challenges in areas such as maintaining employment, securing income, accessing healthcare, continuing education, and participating in social life, leading to an intensified sense of inequality. Consequently, the pandemic has both highlighted social inequalities and contributed to their reproduction.
There is no conflict of interest between any person, institution or organization that may be a party to this study. Ethics committee approval for the research was received from the Ordu University Rectorate Social and Human Scineces Research Ethics Committee with the decision dated 02.03.2022 and numbered 2022/32. The authors declare that ethical rules were followed in all preparation processes of this study.
No financial support was received from any institution or organization for the study.
We would like to thank the Editors of Dicle Academy Journal for their interest and effort and the referees for their contributions.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sociology of Inequalities |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 28, 2025 |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | September 19, 2025 |
| Acceptance Date | October 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |
Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.