Justice as the Axis of Moral Virtues: The Pursuit of Balance and Moderation in the Thought of Celaleddin al-Dawwani
Year 2025,
Issue: 11, 111 - 134, 20.09.2025
Zarife Bekmezci
,
Ömer Faruk Erdoğan
Abstract
This study examines the concept of justice as articulated by the 15th-century İslamic scholar Jalāl al-Din al-Dawwānī within the context of İslamic moral philosophy. Dawwānī considers justice not merely as an individual virtue, but also as a fundamental principle of social order and a divine responsibility. According to him, justice is a comprehensive virtue that emerges from the harmonious integration of fundamental virtues such as wisdom (ḥikmah), courage (shajāʿah), and temperance (ʿiffah). The actual realization of justice depends not only on human reason but also on the guidance of revelation and divine support in attaining inner perfection. Dawwānī rejects the instrumentalization of justice, emphasizing that it must be grounded solely in the principle of fairness. He is also noted to be influenced by Aristotle’s notion of the “golden mean” and the Qur’anic idea of balance, although he asserts that it is ultimately the Shari‘a that determines this balance. Dawwānī further underscores the central role of justice in governance, advocating for merit and moral competence in those who hold political authority. Accordingly, this study explores Dawwānī’s understanding of justice in both its theoretical and practical dimensions, positioning him as a distinctive figure in the tradition of İslâmic thought.
References
-
Akarsu, B. (1998). Mutluluk Ahlakı (Inkılâp).
-
Akgün, C. (2024). Islam ve Adalet. Içinde A. K. Cihan & A. Kuşat (Ed.), İslâm
Medeniyeti Bağlamında Adalet. Kimlik Yayınları.
-
Alkan, Y. (2018). Aquinas ve Abelard’ta Adalet Ve İktisadi Adalet Justıce and
Economic Justice in Aquinas and Abelard. 1(2), 151-160.
-
Anay, H. (1994). Devvânı̂. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.
Bekmezci, Erdoğan, Justice as the Axis of Moral Virtues: The Pursuit of
Balance and Moderation in the Thought of Jalāl al-Din Dawwānī
133
-
9). TDV Yayınları.
-
Apaydın, H. Y. (2018). Adalet Nedir? Mahiyet ve Keyfiyet. Bilimname, 35/1.
-
Aristoteles. (2024). Eudemos’a Etik (F. Akderin, Çev.). Say Yayınlar.
-
Aristoteles. (2024). Nikomakhos’a Etik (S. Babür, Çev.; 12. bs). BilgeSu.
-
Bulut, Z. (2021). Celaleddin Devvânı̂’nin Islam Ahlak Felsefesindeki Yeri.
-
Danişname, 2, 41-65.
-
Çağrıcı, M. (2000). Iffet. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi: C. 21.
TDV Yayınları.
-
Çağrıcı, M. (2010). Şecaat. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.
38). TDV Yayınları.
-
Çiçek, M. (2020). Aristoteles’in Adalet Anlayışı. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 1-11.
-
Demirdal, M. B. (2019). Insan Haklarının Temellendirilmesine Yardımcı Bir
Kavram: Adalet Ilkekeri. İnsan Hakları Yıllığı, 37, 1-35.
-
Demirkol, M. (2011). Nasîreddin Tûsî’nin Ahlâk Felsefesine Etkisi. Fecr Yayınları.
-
Devvânı̂, C. (2019). Ahlâk-ı Celâlî (E. Okumuş, Çev.; 1.Baskı). Fecr yayınları.
-
Fahri, M. (2021). İslam Ahlâk Teorileri (6.). Litera Yayıncılık.
-
Farabı̂. (2016). İdeal Devlet (A. Arslan, Çev.). Türkiye Iş Bankası Kültür
Yayınları.
-
Farabı̂. (2020). Mutluluğun Kazanılması (A. Arslan, Çev.; VIII). Türkiye Iş
Bankası Kültür Yayınları.
-
Gafarov, A. (2007). Nasîrüddîn Tûsî’nin Ahlâk Felsefesi. Isam Yayınları.
-
Gafarov, A. (2014). Nası̂ruddı̂n Tûsı̂’nin Ahlâk Felsefesinde Adâlet Kavramı.
-
İçinde M. Demirkol & M. E. Kala (Ed.), Uluslararası 13. Yüzyılda Felsefe
Sempozyomu Bildirileri (ss. 754-764). Kalkan Matbaacılık.
-
İbn Miskeveyh. (2022). Tehzîbu’l-Ahlâk (A. Şener, I. Kayaoğlu, & C. Tunç, Çev.;
5.). Büyüyenay Yayınları.
-
İbn Sı̂nâ. (t.y.). Metafizk El-İlahiyat, Kitab’ü-ş Şifa (E. Demirli & O . Türker, Çev.).
Felsefus Yayınları.
-
İstanbulı̂, I. M. (2014). Ahlâk-ı Ududiyye ŞerhiŞerhu’l-Ahlâki’l-Adudiyye (S. Çınar,
Çev.; 1.). Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
-
Jaeger, W. (2024). İlk Yunan Filozoflarında Tanrı Düşüncesi. Ithaki Yayıncılık.
-
Osmanoğlu, O . (2011). Ortaçağ Siyaset Felsefesinde Adalet [Doktora Tezi].
Marmara U niversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Özdemir, R. (2023). İslâm Düşüncesine Göre Adâlet ve Adâletin Önündeki Engeller.
-
Platon. (2024). Devlet (S. Eyüpoğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). Türkiye Iş Bankası
Kültür Yayınları.
-
Saruhan, M. S. (2000). İslâm Ahlâk Felsefesinde Bilgi ve Hürriyet. Ankara
U niversitesi.
-
Saruhan, M. S. (2015). Erdemlerin Erdemi: Adâlet. Adam Akademi, 5(1), 14.
Bekmezci, Erdoğan, Ahlâkî Erdemlerin Mihveri Olarak Adalet: Celâleddin ed-
Devvânî’nin Düşüncesinde Denge ve Ölçü Arayışı
-
Saruhan, M. S. (2024). İslam Ahlak Felsefesinde Bilgi ve Hürriyet (1.). Fecr
Yayınları.
-
Toktaş, F. (2016). Bn Sı̂nâ’nın “Risâle fı̂ ‘Ilmi’l-Ahlâk” risalesinin takdim, tahkik
ve çevirisi. Dokuz Eylül Ünivesitesi İlahiyat Fakültesi Dergi, 43, 7-52.
-
Topaloğlu, B. (1988). Adl. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi: C. 1.
TDV Yayınları.
-
Tusı̂, N. (2021). Ahlâk-ı Nâsırî (A. Gafarov & Z. Şükürov, Çev.; 5.). Litera
Yayıncılık.
-
U çer, I. H. (Ed.). (2017). Celâleddin ed-Devvânı̂. Içinde İslam Düşünce Atlası (C.
3).
Ahlâkî Erdemlerin Mihveri Olarak Adâlet: Celâleddin ed-Devvânî’nin Düşüncesinde Denge ve Ölçü Arayışı
Year 2025,
Issue: 11, 111 - 134, 20.09.2025
Zarife Bekmezci
,
Ömer Faruk Erdoğan
Abstract
Bu çalışma, 15. yüzyıl İslâm düşünürü olan Celâleddin ed-Devvânî’nin adâlet anlayışını, İslâm ahlâk felsefesi bağlamında ele almaktadır. Devvânî, adâleti yalnızca bireysel bir fazilet olarak değil aynı zamanda toplumsal düzenin temel prensibi ve ilâhî bir yükümlülük olarak değerlendirmiştir. Ona göre adâlet; hikmet, cesaret ve iffet gibi temel erdemlerin dengeli biçimde ve birbirleriyle sıkı bir bağ kurmasıyla ortaya çıkan kapsayıcı bir erdemdir. Adâletin mutlak anlamda gerçekleşebilmesi, sadece insan aklına değil, aynı zamanda vahyin rehberliğine ve ilâhî lütufla bireyin derûnî olgunluğa ulaşmasına bağlıdır. Devvânî, adâletin insanlar tarafından araçsallaştırılmasına karşı çıkarak onun yalnızca hakkaniyet ilkesine dayanması gerektiğini vurgulamaktadır. Ayrıca Devvânî’nin Aristoteles’in “orta yol” (mesotes) anlayışından ve Kur’an’daki denge fikrinden beslendiği, buna ilaveten bu dengeyi belirleyenin şerîat olduğunu savunduğu da bilinmelidir. Devlet yönetimi açısından da adâletin merkezî bir rol oynadığına dikkat çeken Devvânî, liyakat ve ahlâkî yeterliliğin yöneticilerde bulunması gerektiğini savunmuştur. Bu bağlamda çalışma, Devvânî’nin adâlet anlayışını teorik ve pratik yönleriyle ortaya koymakta ve onu İslâm düşüncesi içinde istisnai bir konuma yerleştirmektedir.
Ethical Statement
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere
uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur/It is declared
that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this
study and that all the sources used have been properly cited. (Zarife Bekmezci-Ömer Faruk ERDOĞAN)
References
-
Akarsu, B. (1998). Mutluluk Ahlakı (Inkılâp).
-
Akgün, C. (2024). Islam ve Adalet. Içinde A. K. Cihan & A. Kuşat (Ed.), İslâm
Medeniyeti Bağlamında Adalet. Kimlik Yayınları.
-
Alkan, Y. (2018). Aquinas ve Abelard’ta Adalet Ve İktisadi Adalet Justıce and
Economic Justice in Aquinas and Abelard. 1(2), 151-160.
-
Anay, H. (1994). Devvânı̂. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.
Bekmezci, Erdoğan, Justice as the Axis of Moral Virtues: The Pursuit of
Balance and Moderation in the Thought of Jalāl al-Din Dawwānī
133
-
9). TDV Yayınları.
-
Apaydın, H. Y. (2018). Adalet Nedir? Mahiyet ve Keyfiyet. Bilimname, 35/1.
-
Aristoteles. (2024). Eudemos’a Etik (F. Akderin, Çev.). Say Yayınlar.
-
Aristoteles. (2024). Nikomakhos’a Etik (S. Babür, Çev.; 12. bs). BilgeSu.
-
Bulut, Z. (2021). Celaleddin Devvânı̂’nin Islam Ahlak Felsefesindeki Yeri.
-
Danişname, 2, 41-65.
-
Çağrıcı, M. (2000). Iffet. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi: C. 21.
TDV Yayınları.
-
Çağrıcı, M. (2010). Şecaat. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.
38). TDV Yayınları.
-
Çiçek, M. (2020). Aristoteles’in Adalet Anlayışı. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 1-11.
-
Demirdal, M. B. (2019). Insan Haklarının Temellendirilmesine Yardımcı Bir
Kavram: Adalet Ilkekeri. İnsan Hakları Yıllığı, 37, 1-35.
-
Demirkol, M. (2011). Nasîreddin Tûsî’nin Ahlâk Felsefesine Etkisi. Fecr Yayınları.
-
Devvânı̂, C. (2019). Ahlâk-ı Celâlî (E. Okumuş, Çev.; 1.Baskı). Fecr yayınları.
-
Fahri, M. (2021). İslam Ahlâk Teorileri (6.). Litera Yayıncılık.
-
Farabı̂. (2016). İdeal Devlet (A. Arslan, Çev.). Türkiye Iş Bankası Kültür
Yayınları.
-
Farabı̂. (2020). Mutluluğun Kazanılması (A. Arslan, Çev.; VIII). Türkiye Iş
Bankası Kültür Yayınları.
-
Gafarov, A. (2007). Nasîrüddîn Tûsî’nin Ahlâk Felsefesi. Isam Yayınları.
-
Gafarov, A. (2014). Nası̂ruddı̂n Tûsı̂’nin Ahlâk Felsefesinde Adâlet Kavramı.
-
İçinde M. Demirkol & M. E. Kala (Ed.), Uluslararası 13. Yüzyılda Felsefe
Sempozyomu Bildirileri (ss. 754-764). Kalkan Matbaacılık.
-
İbn Miskeveyh. (2022). Tehzîbu’l-Ahlâk (A. Şener, I. Kayaoğlu, & C. Tunç, Çev.;
5.). Büyüyenay Yayınları.
-
İbn Sı̂nâ. (t.y.). Metafizk El-İlahiyat, Kitab’ü-ş Şifa (E. Demirli & O . Türker, Çev.).
Felsefus Yayınları.
-
İstanbulı̂, I. M. (2014). Ahlâk-ı Ududiyye ŞerhiŞerhu’l-Ahlâki’l-Adudiyye (S. Çınar,
Çev.; 1.). Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
-
Jaeger, W. (2024). İlk Yunan Filozoflarında Tanrı Düşüncesi. Ithaki Yayıncılık.
-
Osmanoğlu, O . (2011). Ortaçağ Siyaset Felsefesinde Adalet [Doktora Tezi].
Marmara U niversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
-
Özdemir, R. (2023). İslâm Düşüncesine Göre Adâlet ve Adâletin Önündeki Engeller.
-
Platon. (2024). Devlet (S. Eyüpoğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). Türkiye Iş Bankası
Kültür Yayınları.
-
Saruhan, M. S. (2000). İslâm Ahlâk Felsefesinde Bilgi ve Hürriyet. Ankara
U niversitesi.
-
Saruhan, M. S. (2015). Erdemlerin Erdemi: Adâlet. Adam Akademi, 5(1), 14.
Bekmezci, Erdoğan, Ahlâkî Erdemlerin Mihveri Olarak Adalet: Celâleddin ed-
Devvânî’nin Düşüncesinde Denge ve Ölçü Arayışı
-
Saruhan, M. S. (2024). İslam Ahlak Felsefesinde Bilgi ve Hürriyet (1.). Fecr
Yayınları.
-
Toktaş, F. (2016). Bn Sı̂nâ’nın “Risâle fı̂ ‘Ilmi’l-Ahlâk” risalesinin takdim, tahkik
ve çevirisi. Dokuz Eylül Ünivesitesi İlahiyat Fakültesi Dergi, 43, 7-52.
-
Topaloğlu, B. (1988). Adl. Içinde Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi: C. 1.
TDV Yayınları.
-
Tusı̂, N. (2021). Ahlâk-ı Nâsırî (A. Gafarov & Z. Şükürov, Çev.; 5.). Litera
Yayıncılık.
-
U çer, I. H. (Ed.). (2017). Celâleddin ed-Devvânı̂. Içinde İslam Düşünce Atlası (C.
3).