Kur’an’ın 67. Suresi olan Mülk Suresi yedi cenneti keskin hatlı görüntülerle resmetmektedir. Bu kozmografik görüntü
‘Kur’ani edebi tasvir’ diye formule edilen bazı metinsel simgelerin bir tanesidir. Nitekim 24. Sure olan Nur Suresi’nde
geçen ve bir oyukta yer alan kandildeki ilahi nur; 27. Sure olan Neml suresindeki Süleyman’ın sarayındaki cam zemin
gibi bu simgelere pek çok örnek verilebilir. Bu makale cennet tasvirleriyle Mülk Suresi’nin dini hitabette çok önemli bir
estetik anlam taşıdığını iddia etmektedir. Ayrıca bu çalışma, bir dilbilimci olan Muhammed Hüseyin Kazi tarafından yapılan
surelerin sözcük seçimi ile ilgili bir değerlendirmeyi de kapsamaktadır.
Qur’an 67, Surat al-Mulk (‘Surat of the Kingdom’), describes the seven heavens in a sharply contoured image. This
cosmographic image is one of the few textual icons forming the ‘Quranic literary iconography’. The divine light contained
in a lamp within a niche in Surat al-Nur (‘Surat of the Light’, 24), or the glass sarh of Solomon’s palace, in Surat al-Naml
(‘Surat of the Ants’, 27), constitute other examples among these icons. This essay argues that, by means of the heavenly
description, Surat al-Mulk conveys an aesthetic meaning that is pivotal to its religious rhetoric. As a complement, this
study includes an examination of the surat’s phraseology by the linguist Muhammad Husain Kazi.
Surat al-Mulk Islamic exegesis Islamic aesthetics Islamic philology Qur’anic literay iconography
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2019 |
Submission Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 30 Issue: 1 |