The rapid advancements in artificial intelligence (AI) technologies have led to profound transformations in the field of education, necessitating a reevaluation of traditional teaching methods. This study aims to examine the applications of AI in education from historical, pedagogical, ethical, and societal perspectives. The research was conducted using the document analysis method, one of the qualitative research designs; recent academic publications at both national and international levels were systematically reviewed. The data were analyzed through a thematic analysis approach, and the findings were organized under five main themes: instructional processes, personalized learning, equity of opportunity, ethics and privacy, and future directions. The findings indicate that AI technologies offer significant contributions to instructional processes, particularly in areas such as learning analytics, natural language processing, and intelligent tutoring systems; they also enhance opportunities for personalized learning and support data-driven decision-making in education. However, issues such as data privacy, algorithmic bias, the digital divide, and the reduction of human interaction highlight important ethical and societal risks that must be carefully addressed when integrating these technologies into educational systems. The study emphasizes that AI should be considered not only as a technical tool in education but also as a multifaceted element that transforms pedagogical approaches and influences educational policies.
Artificial intelligence Educational technologies Ethical issues Personalized learning
Yapay zekâ teknolojilerindeki hızlı gelişmeler, eğitim alanında köklü dönüşümlere yol açmakta ve geleneksel öğretim yöntemlerinin yeniden değerlendirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu çalışma, eğitimde yapay zekâ uygulamalarını tarihsel, pedagojik, etik ve toplumsal boyutlarıyla çok yönlü biçimde ele almayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemiyle yürütülmüş; ulusal ve uluslararası düzeyde yayımlanmış güncel akademik yayınlar sistematik olarak incelenmiştir. Veriler tematik analiz yaklaşımıyla değerlendirilmiş ve elde edilen bulgular, yapay zekâ destekli öğretim yöntemlerinin bireyselleştirilmiş öğrenmeye katkısı, sunduğu pedagojik ve teknolojik fırsatlar, öğrenci motivasyonu üzerindeki etkileri, beraberinde getirdiği etik ve gizlilik sorunları ile uygulama sürecinde karşılaşılan zorluklar etrafında yapılandırılmıştır. Araştırma bulguları, yapay zekâ teknolojilerinin özellikle öğrenme analitiği, doğal dil işleme ve akıllı öğretim sistemleri gibi alanlarda öğretim süreçlerine önemli katkılar sunduğunu; bireyselleştirilmiş öğrenme olanaklarını artırdığını ve eğitimde veri temelli karar alma süreçlerini güçlendirdiğini göstermektedir. Bununla birlikte, veri gizliliği, algoritmik önyargılar, dijital uçurum ve insan etkileşiminin azalması gibi sorunlar, bu teknolojilerin eğitim sistemlerine entegrasyonunda dikkatle ele alınması gereken etik ve toplumsal riskleri ortaya koymaktadır. Çalışma, yapay zekânın eğitimde yalnızca teknik bir araç olarak değil, aynı zamanda pedagojik yaklaşımları dönüştüren ve eğitim politikalarını etkileyen çok boyutlu bir unsur olarak değerlendirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Eğitim teknolojileri etik sorunlar kişiselleştirilmiş öğrenme yapay zeka
“Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları: Fırsatlar, Sınırlılıklar ve Etik Tartışmalar“ isimli çalışma, eğitimde yapay zekâ uygulamalarına ilişkin daha önce yapılmış akademik araştırmaların nitel bir analizine dayanmaktadır. Araştırma sürecinde herhangi bir deneysel uygulama, kişisel veri toplama veya katılımcı görüşü alınması gibi insan deneklerine yönelik doğrudan bir müdahale gerçekleştirilmemiştir. Bu nedenle, çalışmanın doğası gereği etik kurul onayı alınmasına gerek duyulmamıştır. Araştırmada yalnızca açık erişimli akademik kaynaklar ve yayımlanmış bilimsel veriler kullanılmış, etik ilkelere uygun hareket edilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 27 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |