BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinde Değerler ve Yaşamın Anlamı Arasındaki İlişki

Year 2015, Volume: 13 Issue: 29, 369 - 391, 01.06.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı değerlerin yaşamın anlamı üzerindeki etkisini belirlemek ve cinsiyete göre değerler ile yaşamın anlamının farlılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu Konya İl Merkezindeki farklı üniversitelerde öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından seçilmiştir. Çalışma Grubu 589'u kız 321'i erkek olmak üzere toplam 910 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında "Dilmaç ve Arıcak Değerler Ölçeği" ve "Yaşamda Anlam Ölçeği (YAO)" kullanılmıştır. Verilerin analizinde pearson korelasyon katsayısı, çoklu regresyon analizi ve bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; değerler ile yaşamın anlamı arasında pozitif ve negatif yönlü farklı düzeylerde ilişkiler bulunmaktadır ve değerlerin yaşımın anlamının önemli bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Ayrıca değerlerin bir kısmı cinsiyete göre farklılık gösterirken bir kısmı farklılık göstermemektedir. Diğer yandan yaşamın anlamının cinsiyete göre farklılaşmadığı da anlaşılmıştır.

References

  • Akın, A. ve Taş, İ. (2011, May). The validity and reliability of the Turkish version of the meaning in life questionnaire. Paper presented at the 3nd International Congress of Educational Research, May, 4-7, Antalya, Turkey.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata Anlam Vermede Dinî Değerlerin ve Din Öğretiminin Rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(9), 7-24.
  • Aktay, A. (2008). Yönetici ve Öğretmenlerin Değer Tercihleri İle Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan, Z. (2006). Öğretmenlerde Dindarlık, Değerler ve İş Doyumu Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslantürk, G. (2012). Değerler, Siyasal İdeoloji Ve Bilişsel Karmaşıklık Düzeyi Değişkenlerinin Oy Verme Davranışı İle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Astill, B., Norman F. ve Keeves, J. (2002). A multilevel analysis of the effects of parents, teachers and schools on student values. Social Psychology Education, 5(4), 345-363.
  • Ayverdi, İ. (2006). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. Cilt 1 (2. Baskı). İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
  • Bahadır, A. (2002). İnsanın Anlam Arayışı ve Din. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Baier, K. (1971). The meaning of life. In W. T. Blackstone (Ed.), Meaning and existence: Introductory readings in philosophy (pp. 795-811). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Bolay, S. H. (1997). Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü (7.Baskı). Ankara: Akçağ Basım Yayın.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü (3. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Demirbaş, N. (2010). Yaşamda Anlam ve Yılmazlık. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dilmaç, B. ve Arıcak, .O. T. (2012). Değerler Ölçeği, II. Uluslarası Değerler Eğitimi Sempozyumu, 16 -18 Kasım, İstanbul.
  • Dilmaç, B., Deniz, M. ve Deniz, M. E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz- Anlayışları ile Değer Tercihlerinin İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., ve Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Şarklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 65-92.
  • Dönmezer, S. (1982). Sosyoloji (8.Baskı). Ankara: Savaş Yayınları.
  • Eaglaton, T. (2007). The meaning of life a very short ıntroduction. New York: Oxford University Press.
  • Göka, E. (2013). Hayatın Anlamı Var mı? İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerin Değer Yönelimlerinin ve Öğrencilerine Aktarmak İstedikleri Değerlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Güngör, E. (2010). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Hançerlioğlu, O. (2005). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar Cilt 1 (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Memiş, A. ve Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 123-145.
  • Quinn, P. L. (2002). Anlam ve Batı’da Din (R, Joseph, N, Martin M,). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı ( 89-149). İstanbul: Say Yayınları.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
  • Runzo, J. (2002). Sevgi, İlişkiler ve Din (R, Joseph, N, Martin M,). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı ( 273-349). İstanbul: Say Yayınları.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretıcal advances and empirical tests in 20 countries, Advances In Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Schwartz, S. H., ve Tammy, R. (2005). Sex differences in value priorities: crosscultural and multimethod studies. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 1010-1028.
  • Smart, N. (2002). Dini Bakış Açısı (R, Joseph, N, Martin M,). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı ( 27-63). İstanbul: Say Yayınları.
  • Tan, M. (1981). Toplumbilimine Giriş Temel Kavramlar. Ankara: AÜ Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Taş, İ. (2011). Öğretmenlerde Yaşamın Anlamı Yaşam Doyumu Sosyal Karşılaştırma ve İç-Dış Kontrol Odağının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Tepe, H. (2002). Bilgi ve Değer. Bilgi ve Değer Sempozyumu Bildirileri (Ed. Şahabettin Yalçın). Ankara : Vadi Yayınları.
  • Tepe, H. (2008). Değer ve Anlam: Değerler Anlamlar Mıdır? ODTÜ Felsefe Bölümü “Anlam” Kongresi 17-19 Aralık. Ankara.
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe Sözlük Cilt 1 (9. Baskı). Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uncu, Ü. (2008). Öğretmen ve Eğitim Yöneticilerinin Değer Yönelimlerinin Çok Boyutlu Olarak İncelenmesi (İstanbul İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yalom, I. (2001). Varoluşçu Psikoterapi (Z. İ. Babayiğit, Çev.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yapıcıkardeşler, E. (2007). Öğretmenlerin Değer Yönelimleri İle İş Tatminleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin Değer Tercihlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi,7(17), 109-128.
  • Yüksel, R. (2013). Genç Yetişkinlerde Aşk Tutumları ve Yaşamın Anlamı. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.

The Correlation between Values and the Meaning of Life of University Students

Year 2015, Volume: 13 Issue: 29, 369 - 391, 01.06.2015

Abstract

References

  • Akın, A. ve Taş, İ. (2011, May). The validity and reliability of the Turkish version of the meaning in life questionnaire. Paper presented at the 3nd International Congress of Educational Research, May, 4-7, Antalya, Turkey.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata Anlam Vermede Dinî Değerlerin ve Din Öğretiminin Rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(9), 7-24.
  • Aktay, A. (2008). Yönetici ve Öğretmenlerin Değer Tercihleri İle Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan, Z. (2006). Öğretmenlerde Dindarlık, Değerler ve İş Doyumu Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslantürk, G. (2012). Değerler, Siyasal İdeoloji Ve Bilişsel Karmaşıklık Düzeyi Değişkenlerinin Oy Verme Davranışı İle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Astill, B., Norman F. ve Keeves, J. (2002). A multilevel analysis of the effects of parents, teachers and schools on student values. Social Psychology Education, 5(4), 345-363.
  • Ayverdi, İ. (2006). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. Cilt 1 (2. Baskı). İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
  • Bahadır, A. (2002). İnsanın Anlam Arayışı ve Din. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Baier, K. (1971). The meaning of life. In W. T. Blackstone (Ed.), Meaning and existence: Introductory readings in philosophy (pp. 795-811). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Bolay, S. H. (1997). Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü (7.Baskı). Ankara: Akçağ Basım Yayın.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü (3. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Demirbaş, N. (2010). Yaşamda Anlam ve Yılmazlık. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dilmaç, B. ve Arıcak, .O. T. (2012). Değerler Ölçeği, II. Uluslarası Değerler Eğitimi Sempozyumu, 16 -18 Kasım, İstanbul.
  • Dilmaç, B., Deniz, M. ve Deniz, M. E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz- Anlayışları ile Değer Tercihlerinin İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 9-24.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., ve Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Şarklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 65-92.
  • Dönmezer, S. (1982). Sosyoloji (8.Baskı). Ankara: Savaş Yayınları.
  • Eaglaton, T. (2007). The meaning of life a very short ıntroduction. New York: Oxford University Press.
  • Göka, E. (2013). Hayatın Anlamı Var mı? İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerin Değer Yönelimlerinin ve Öğrencilerine Aktarmak İstedikleri Değerlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Güngör, E. (2010). Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Hançerlioğlu, O. (2005). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar Cilt 1 (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Memiş, A. ve Güney Gedik, E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 123-145.
  • Quinn, P. L. (2002). Anlam ve Batı’da Din (R, Joseph, N, Martin M,). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı ( 89-149). İstanbul: Say Yayınları.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
  • Runzo, J. (2002). Sevgi, İlişkiler ve Din (R, Joseph, N, Martin M,). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı ( 273-349). İstanbul: Say Yayınları.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretıcal advances and empirical tests in 20 countries, Advances In Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Schwartz, S. H., ve Tammy, R. (2005). Sex differences in value priorities: crosscultural and multimethod studies. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 1010-1028.
  • Smart, N. (2002). Dini Bakış Açısı (R, Joseph, N, Martin M,). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı ( 27-63). İstanbul: Say Yayınları.
  • Tan, M. (1981). Toplumbilimine Giriş Temel Kavramlar. Ankara: AÜ Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Taş, İ. (2011). Öğretmenlerde Yaşamın Anlamı Yaşam Doyumu Sosyal Karşılaştırma ve İç-Dış Kontrol Odağının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Tepe, H. (2002). Bilgi ve Değer. Bilgi ve Değer Sempozyumu Bildirileri (Ed. Şahabettin Yalçın). Ankara : Vadi Yayınları.
  • Tepe, H. (2008). Değer ve Anlam: Değerler Anlamlar Mıdır? ODTÜ Felsefe Bölümü “Anlam” Kongresi 17-19 Aralık. Ankara.
  • Türk Dil Kurumu, (1998). Türkçe Sözlük Cilt 1 (9. Baskı). Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Uncu, Ü. (2008). Öğretmen ve Eğitim Yöneticilerinin Değer Yönelimlerinin Çok Boyutlu Olarak İncelenmesi (İstanbul İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yalom, I. (2001). Varoluşçu Psikoterapi (Z. İ. Babayiğit, Çev.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yapıcıkardeşler, E. (2007). Öğretmenlerin Değer Yönelimleri İle İş Tatminleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin Değer Tercihlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi,7(17), 109-128.
  • Yüksel, R. (2013). Genç Yetişkinlerde Aşk Tutumları ve Yaşamın Anlamı. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
There are 41 citations in total.

Details

Other ID JA88UT95AD
Journal Section Articles
Authors

Veysi Baş This is me

Erdal Hamarta This is me

Publication Date June 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 13 Issue: 29

Cite

APA Baş, V., & Hamarta, E. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Değerler ve Yaşamın Anlamı Arasındaki İlişki. Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 369-391.