Violence in schools has disquietted highly nowadays.Violence events
in schools are both hindering education processes and endangering students.
There must be a big struggle with the violence events in schools for children’s
healthy development and also for good and efficent education.One of the most
important reasons of the violence in schools is deterioration in family configuration
and violence in the family.Children follow their parents and in schools
they do what they see in the family.Therefore,both knowing family configuration
ambience well and forming a healthy family atmosphere for the chidren are
very important to prevent the violence in schools.In order to protect children
from the violence,making parents conscious of this problem will play a crucial
role in preventing the violence.Preventing the violence which is experienced in
every areas of the social structure will be provided only with the findings obtained
in the light of scientific data.
In this research,we examine the influence of family configuration and ambience
to the violence in schools.The sampling of our research includes 1410
randomly selected students who continue their high school education in the academic
year of 2009-2010 at public schools appertain to the Ministry of Education
in Küçükçekmece district of İstanbul.The data obtained have been reviewed
in the light of the analysis conducted through Statistical Package for the Social
Sciences (SPSS) program.In the analysis of the data and testing the hypothesis
frequency(f) and percent(%),variance analysis (ANOVA –F test),t-test, correlation;
and in the multiple comparison tests chi-square have been utilized.
Acorrding to the findings of our research, the most important reason of violence
in school is inadequate education in the family and witnessing violence in
the family. The family is the base of society and it has a critical role in applying
healthy education in school and preparing a peaceful atmosphere in the class as
well. Because the child will bring what he has learned at home to the school. If
the child has a caring, affectionate,gentle, merciful environment at home, he’ll
reflect it to the school and class environment. However, quite the opposite can
happen. The child will reflect all the negativity at home to the school and class
environment. From this point of view, a healthy education atmosphere is only
possible with a healthy family life.
The children who are behaved harshly at home commit violence at school.
The parents’ behaviour towards the child and their moral attitude affect the child
deeply. The child’ aggression, moral attitude and manner is shaped by his family.
The child’s aggression and moral attittude also determine his aggression
in the schhool. The parents must be aware of this situation and behave acoording
to these realities. The parents must be aware of the importance of a healthy
family life for the child and the society and do their bests to create a healthy
family life.
Violence and agression in the school Violence in the family Education parents attitude Morals and character education.
Okullarda meydana gelen şiddet olayları günümüzde endişe verici boyutlara ulaşmıştır. Okullarda yaşanan bu şiddet olayları, hem eğitim-öğretimi sekteye uğratmakta hem de öğrenciler için ciddi tehlikeler oluşturmaktadır. Çocukların sağlıklı gelişimi ve eğitim-öğretim faaliyetlerinin istenilen şekilde verimli olabilmesi için okullardaki şiddet olaylarıyla gerektiği şekilde mücadele edilmelidir. Okul şiddetinin en önemli sebeplerinden birisi de aile yapısının bozulması ve ailede yaşanan şiddet olaylarıdır. Çocuk ailede anne-babasını modellemekte ve yaşadıklarını okula taşımaktadır. Bu nedenle; gerek aile yapısının ve atmosferinin iyi tanınması gerekse çocuğun gelişimi için sağlıklı bir aile ortamının oluşturulması, okul şiddetinin önüne geçilmesinde çok önemlidir. Çocukları şiddetten korumak için, aileleri bilinçlendirme çalışmalarına ağırlık verilmesi, şiddeti önleme konusunda kritik bir rol oynayacaktır. Toplumsal yapının hemen her alanında görülen şiddetin önlenmesi, konunun temellerine inilerek elde edilecek bilimsel veriler ışığında yapılacak tespitlerle mümkün olabilecektir.Biz de bu çalışmamızda, okullarda meydana gelen şiddet olaylarında aile yapı ve atmosferinin etkisini ortaya koymaya çalıştık. Araştırmamızın evrenini; İstanbul ili, Küçükçekmece İlçesindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı liselerde 2009-2010 öğretim yılında öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 24 resmi okulun lise 1., 2., 3., ve 4. sınıflarında öğrenim gören ve tesadüfi örneklem yoluyla seçilen 1410 öğrenciden meydana gelmektedir. Elde edilen veriler SPSS programıyla analiz edilerek, yorumlanmıştır. Verilerin analizinde ve hipotezlerin test edilmesinde frekans (f) ve yüzde (%), Varyans Analizi (ANOVA-F testi), t-testi, korelasyon, çoklu karşılaştırma testlerinde Ki-kare (Kay-Kare) kullanılmıştır.
Okulda şiddet ve saldırganlık Aile içi şiddet Eğitim Anne baba tutumları Ahlak ve karakter eğitimi
Other ID | JA76GN58HD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 8 Issue: 19 |