The aim of the study is to determine the opinions of school administrators
and employees of provincial directorate of national education about management
of Directorate of National Education (MEM) upon values and to develop
suggestions upon the findings. In the light of this aim, the perceptions of school
administrators and employees of provincial directorate of national education about
management of Directorate of National Education (MEM) upon values were
analysed and suggestions were developed on the strength of findings.
Study Group– The two populations of the study were MEM employees and
school administrators (school principals and assistant administrators) of MEM.
Since the population posed no difficulty to cover wholly, no sampling was used.
Methodology– Aiming to describe the perceptions of MEM employees and
school administrators about the management of Directorate of National Education
upon values, this study employed survey method. Data gathering was conducted
through “Scale for Management upon Values”. The scale was developed
by and its validity and reliability studies were carried out by Yılmaz (2007). The
scale had been applied in primary schools previously and its Cronbach Alpha
coefficient was found to be 0.96.
During data analysis, arithmetic mean, standard deviation, t-test, one way variance
analysis (ANOVA) and LSD test were used. In this context, the perceptions
of the participants about the management of Directorate of National Education
(MEM) upon values were analysed and then their suggestions to about
management of Directorate of National Education (MEM) upon values were
put forward.
Result & Suggestions– The findings showed that the perceptions of MEM
employees and school administrators about management upon values weren’t
sufficiently positive. The answers of the participants corresponded to “moderately
agree”. While the participants perceive the behaviours in their own responsibility
as positive, they perceive those in the responsibility of upper management
as negative. Therefore, the participants on the whole considered the
management applications of Directorate of National Education upon values to
be insufficient. In this research, compared to school administrators, MEM employees
considered the management upon values in their institution to be positive.
A similar research might yield deeper values if carried out in a qualitative
research method.
Milli Eğitim Müdürlüğü (MEM) çalışanlarının ve okul yöneticilerinin, Milli Eğitim Müdürlüğü'nün değerlere göre yönetimi ile ilgili algılarını geçmişte ya da halen var olan durumuyla betimlemeyi amaçlayan bu araştırmada katılımcıların Milli Eğitim Müdürlüğü'nün değerlere göre yönetimi ile ilgili görüşleri incelenmiş ve değerlere göre yönetime ilişkin sunmuş oldukları öneriler ortaya konmuştur.Araştırma tarama modelindedir. Araştırma verilerinin toplanmasında, Yılmaz (2007) tarafından geliştirilip, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan, "Değerlere Göre Yönetim Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve LSD testi kullanılmıştır.Araştırma bulguları, MEM çalışanlarının ve okul yöneticilerinin değerlerle yönetim algılarının yeterince olumlu olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte katılımcılar daha çok kendilerinin sorumluluklarında olan davranışları olumlu olarak algılarken, genel olarak üst yönetimin sorumluğundaki davranışları ise olumsuz olarak algılamaktadır. Dolayısıyla katılımcılar genel olarak Milli Eğitim Müdürlüğü'nün değerlere göre yönetim uygulamalarını yetersiz bulmaktadırlar. Bu araştırmada, MEM çalışanları kendi kurumlarındaki değerlerle yönetim davranışlarını okul yöneticilerine göre olumlu algılamışlardır.
Other ID | JA82MK63YS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 7 Issue: 17 |