This study explores Israel’s educational system, especially
the religious education system in the course of its religious,
cultural, and political structures, together with the tendencies and
debates around it. It is emphasized that the uniqueness of the
school system in Israel compared to other countries is mainly due
to the position of religion in school system and in syllabus. At this
point, beginning with her historical background of general educational
system, the transmission of the traditional schools into
the contemporary new school forms, and the establishment of
new schools related to the political parties are examined as well
as the effects of this process to the present. The educational system
consists of state schools which are differentiated as secular
and religious and private religious schools. The role and place of
religious subjects in these school forms are discussed. The present
discussions about religious education are examined under the
titles of social and ethnic discriminations, curriculums, financing
and supervisions. Finally, the education of other religious minorities
and the troubles due to the ongoing Israel-Palestinian debate
is pointed out.
Bu makalede İsrail'in dinî, kültürel ve siyasî yapısından başlanarak bunların etki alanında oluşan genel eğitim sistemi ve bu sistem içerisinde din eğitiminin yeri ele alınmakta, din eğitimiyle ilgili yeni yönelimler ve tartışma konularına değinilmektedir. Başka ülkelerden farklı ve kendine özgü olan İsrail okul sisteminde özellikle dinin okul sisteminde ve öğretim programlarında yer alışındaki farklılık dikkat çekmektedir. Bu çerçevede İsrail eğitim sisteminin tarihsel arka planı incelenerek geleneksel okullardan yeni okul türlerine geçiş ve bu arada partilere bağlı okulların açılışı ve bu sürecin zamanımıza kadar uzanan etkileri üzerinde durulmuştur. Okul kademeleri ve okul türleri içerisinde dinî eğitimin yeri ele alınmış, din eğitimi etrafında devam eden tartışmalar sosyal sınıf ayrımları, müfredatlar, finansman ve denetim alanlarında incelenmiştir. Yahudi olmayan dinî grupların eğitimi ve devam etmekte olan İsrail-Filistin sorunu sebebiyle bu alanda yaşanan sıkıntılara işaret edilmiştir. Makale, toplumsal sınışar ve din-devlet ilişkileri bakımından zamanımızdaki ülkelerden farklı bir profil ortaya koyan İsrail'in, bu ilişkiler ağında şekillenen eğitim yapılanmasına dair genel bir çerçeve sunmaya çalışmıştır.
Other ID | JA52VH82BU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 3 Issue: 9 |