Turkey is a case of the biggest laicizing experience in
the modern Islamic world that has a long history. Tanzimat
(1839-1856) is a special time period and has a very important
place in this history. In this context, Tanzimat, can be considered
as a socio-cultural change period and characterized as a turning
point in almost every aspect of our cultural history. It can be
said that the changes laying the groundwork for educational laicization
have an important place in reforms and changes of this
period. This article is studying the signals of change and laicization
in education during the Tanzimat Period (1839-1856) of the
Ottoman times from a sociological perspective. The author supposes
that the Tanzimat Period of Otoman Empire presents a
quasi-laic political structure. The signals of laicization in education
during this period played an effective part in the construction
of the quasi-laic structure. The educational structure and
state administration in this period did not show a laic characteristic;
however, because of the quasi-laic structure of Tanzimat,
the foundation of the laic Turkish State was laid down.
Türkiye, modern İslâm dünyasında belki de en büyük lâikleşme deneyimidir ve bu deneyimin uzun bir tarihi vardır. Tanzimat (1839-1856), bu tarih içinde çok önemli bir yere sahiptir. Bu bağlamda Tanzimat, kültür tarihimizin hemen her dalında bir dönüm noktası, bir yenilik zamanı ve geniş anlamda bir sosyokültürel değişim dönemi olarak nitelenebilir. Denilebilir ki Tanzimat'la birlikte gelen yenilik ve değişimde, Türkiye'de eğitim alanında lâikleşmenin zemininin hazırlamasında kendini gösteren değişiklikler, önemli bir yere sahiptir. Türkiye'nin modernizasyon ve lâikleşme sürecinde eğitimdeki değişim, gerçekten de Tanzimat reformlarının dikkate değer bir boyutunu teşkil eder. Osmanlı'nın Tanzimatlı yıllarında eğitimde yapılan reformlar, hem Osmanlı Devleti'nin Tanzimat Dönemi'ni hem de bugünkü lâik Türk eğitim sistemini anlamak bakımından da araştırılmaya değer görünmektedir. Bu makale, makro planda İslâm ve Osmanlı tarihinde, mikro planda ise modern Türkiye'nin tarihinde temel etken olan Tanzimat Dönemi'nde şibih lâik (sözde lâik) devlet yapısının oluşumunda eğitim alanında kendini gösteren değişim ve lâikleşmenin belirtilerini ele almayı, daha net bir ifadeyle eğitim alanındaki yenilikleri lâikleşme açısından okumayı ve Tanzimat'ın eğitim yönünün anlaşılmasına ve dolayısıyla Cumhuriyet'in mevcut eğitim anlayışının daha sağlıklı bir biçimde kavranılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Other ID | JA79BF92BG |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 3 Issue: 9 |