The fundamental aim of science education is to develop science-literate
individuals. This can be achieved with a science-technology-society education.
The most important purposes of such kind of an education are to
develop individuals who have high-level thinking and cognitive skills, creativity,
ethic values, global views, problem solving capacities, decision making
capacities, understanding of interrelations among science, technology
and society, and an appraisal ability of technologic and scientific activities
in the content of socio-technological context. However, science literacy is a relatively
new concept in Turkey, thus, its meaning and development process is
required to put forward precisely. In this article, meaning of science literacy,
characteristics of a scientifically literate individual, philosophical bases of
science literacy, STS movement, properties of traditional and STS learning
environments, and also teacher’s role in STS education are discussed in depth
in the content of values education
Science Education Science Literacy Science-TechnologySociety Teacher’s Role Science Education and Values.
Fen öğretiminin en temel amacı, fen okuryazarı bireylerin yetiştirilmesidir. Bu yeterlik, öğrencilere Fen-Teknoloji-Toplum (FTT) eğitimiyle kazandırılmaktadır. Bu eğitimin en önemli amacı, bireylere; yüksek seviyeli düşünme, yüksek zihinsel beceriler, yaratıcılık, ahlaki değerler ve değerlerin açıklanması, evrensel görüş, karar verme ve problem çözme kapasitesi, fen, teknoloji ve toplum arasındaki etkileşimi anlama ve teknolojik ve bilimsel etkinlikleri değerlendirme gibi yeterlikleri kazandırmaktır. Fakat, ülkemiz için oldukça yeni bir kavram olan "fen okuryazarlığının" anlamının ve felsefî gelişim sürecinin açık bir şekilde ortaya konulmasına ihtiyaç vardır. Bu makalede, fen okuryazarlığının anlamı, fen okuryazarı bir bireyin özellikleri, fen okuryazarlığının felsefî temeli, FTT hareketi, geleneksel ve FTT öğrenme ortamının özellikleri ile fen okuryazarı öğrencilerin yetiştirilmesinde öğretmenin rolü konuları değerler eğitimi kapsamında tartışılmıştır.
Other ID | JA46RJ92FN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 4 |