In this article, initially, the framework of “reading meetings” is
described then their historical evolution, the places in which reading meetings
were conducted, the areas where reading meetings gained popularity are studied
in the context of our cultural and educational history. The characteristics
of the books that are named as the “folk books,” because of their popularity
in reading meetings are described and examples of such books are given.
It is found that the concept of “reading meetings” is a historical and sociologic
phenomenon and a cultural value belonging to our society. Lastly, it is
suggested that reading books to a group of listeners in a specified time period
can be accepted and used as an educational method, especially in larger
groups. In addition, the concept of ”reading meetings” has been in our historical
heritage as a continuing education method and should be used effectively.
Reading Meetings Reader to a Group Books Read in Reading Meeting Public Education Continuing Education Folk Books.
Bu makalede önce "okuma toplantıları"nın çerçevesi belirlenmiş, geçirdiği tarihî evrelere değinilmiş ve icra edildiği mekânlar, halk arasındaki yayılma alanları tanıtılarak kültür ve eğitim tarihimizdeki önemi ortaya konulmuştur. Dünden bugüne toplantılarda okunduğu için "halk kitapları" olarak adlandırılan kitapların özellikleri belirtilmiş, örnekler verilmiştir. Okuma toplantılarının toplumumuza ait tarihî ve sosyolojik bir olgu, kültürel bir değer olduğu belirlenmiş ve bir dinleyici topluluğuna belirlenen bir zaman dilimi içinde ve periyodik olarak kitap okumanın bir kitle eğitim metodu olarak kabul edilmesi, bunun yanında "okuma toplantıları"nın tarihimizde var olan bir yaygın eğitim ve öğretim kurumu olarak değerlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Okuma Toplantıları Anlatıcı Topluluğa Okuyucu Okuma Toplantılarında Okunan Kitaplar Halk Eğitimi Yaygın Eğitim Halk Kitapları
Other ID | JA57VU32EG |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 4 |