The values that people adopt change in time and this change emerges
with the effect of several factors. The developments that appear in values
affecting daily life show their influence in individual’s attitudes and behaviors
as well as their social interactions. If values did not change, both individuals
and societies in which they live would remain in a static structure.
On the other hand, if values showed rapid changes all the time, there would
not be any possibility of balance or stability neither for the individual nor for
the society. At this point, it can be said that values that people prefer change
due to different factors. In the light of the present literature, the present study
investigated the order of divinity students’ value-choices. The results showed
that gender and department differences did not make a meaningful difference
in the preference of values. However, significant results were found based on
students’ economic level, studying at the Faculty of Divinity whether voluntarily
or not, college status, and the level of importance of religion.
Religion Religiosity Religious Education Values Terminal Values Instrumental Values Gordon W. Allport Rokeach.
İnsanların benimsediği değerler zamanla değişmektedir. Bu değişim ise çok çeşitli faktörlerin etkisiyle ortaya çıkmaktadır. Günlük hayatı etkileyen değerlerde ortaya çıkan gelişmeler bireyin tutum ve davranışlarını etkilediği gibi, sosyal değişmenin yaşandığını da göstermektedir. Değerler değişmeseydi hem bireyler hem de toplum statik bir yapı kazanırdı. Eğer değerler çok hızlı bir şekilde sürekli değişen bir karakter gösterseydi, bu durumda, hem bireyin kişilik yapısında hem de toplumsal yapıda denge ve istikrar sağlanamazdı. Bu noktada insanların tercih ettikleri değerlerin farklı faktörlere bağlı olarak değiştiği söylenebilir. Böyle bir teorik öngörüden hareket eden bu çalışmada ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralamaları ve bunları etkileyen bazı değişkenler incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; cinsiyet ve öğrenim görülen bölüm etkenleri değerlerin tercihinde anlamlı bir farklılık ortaya çıkarmamıştır (p>.05). Bununla birlikte ekonomik durum, ilâhiyat fakültesini isteyerek ya da istemeden tercih etme, öğrenime devam edilen sınıf ve dine önem verme düzeyi gençlerin değer tercihlerinde anlamlı farklılıklar meydana getirmiştir (p
Other ID | JA98HR67RY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 4 |