In the 21st century, societies expect, in order for people to attain
the information or knowledge necessary to them, that people will
gain fundamental skills and transfer and share knowledge in a lifelong
learning process. Therefore, thinking, in particular critical thinking, is
an important educational value. Critical thinking is the ability to think
about thinking. It is not easy to be a critical thinker. To be so requires
time and effort. The teaching of critical thinking requires the preparation
of appropriate processes and learning environments. It is important
that the steps of critical thinking be recognized and that one is
aware of the obstacles involved in teaching critical thinking. Critical
thinkers are addicted to the truth and logical reasoning. Non-critical
thinkers do not need to involve themselves in self-examinations.
Critical thinking is not critizing the situation, it is also the development
of new methods of problem solving and creating alternatives. Individuals
who possess critical thinking skills are different from those
who do not possess such skills in terms of content and organization of
knowledge, and perception of self. Such thinking requires appropriate
processes and circumstances. Students who possess critical thinking
skills and who carry the responsibility of their learning, think more effectively
and learn more efficiently. Teachers, and those interested in
education, need to be aware of critical thinking and critical thinking
sk›lls in schools and other educational institutions. The purpose of this
research is to examine the techno-cultural changes which help critical
thinking change into educational values.
Yirmi birinci yüzyılda toplumlar, bireylerin yaşam boyu öğrenmeleri için gerekli temel beceriler olan bilgiye ulaşma, bilgiyi dağıtma ve bilgiyi paylaşma gibi özellikleri kazanmalarını beklemektedirler. Bu niteliklerin etkili ve verimli gerçekleştirilmesi için bilgi toplumunda düşünme, özellikle de eleştirel düşünme önemli bir eğitim değeri olarak gösterilmektedir. Eleştirel düşünme, düşünme hakkında düşünme yeteneğidir. Eleştirel düşünen biri olmak kolay değildir. Zaman ve çaba gerektirir. Eleştirel düşünmenin öğretilebilmesi için uygun süreçlerin ve ortamların hazırlanması gerekir. Eleştirel düşünmenin öğretim adımlarının neler olduğu ve gelişmesinin önündeki engellerin fark edilmesi eğitim açısından önem taşımaktadır. Eleştirel düşünenler gerçeğe ve güçlü akıl yürütmeye tutkundurlar. Eleştirel düşünemeyen kişiler, kendilerini ve öğrendiklerini yenileme gereksinimini duymazlar. Eleştirel düşünmek, sadece var olan durumu eleştirip öylece bırakmak değil; çözümleri, alternatişeri ortaya koymak, örneklemektir.Eleştirel düşünme becerilerini kazanmış bir öğrenci ile, hiç edinmemiş ya da sınırlı düzeyde edinebilmiş öğrencilerin, bilgi içeriğine, örgütlenmesine, olaylara, kendisine bakışı ve değerlendirme biçimleri arasında önemli farklılıklar vardır. Eleştirel düşünme becerilerini kazanmış ve kendi öğrenme işlemleri üzerinde sorumluluk alabilen öğrenciler sonuç olarak daha etkili bir biçimde düşünüp öğreneceklerdir. Eğitim kurumlarında, düşünme becerileri ve eleştirel düşünmeyle ilgili seminerler verilerek öğretmenler ve eğitim sorumluluğu taşıyanlar aydınlatılmalıdır. Bu çalışmanın amacı eleştirel düşünmenin önemli bir eğitim değerine dönüşmesine yol açan tekno-kültürel değişimi irdelemek, bu konuya literatür çerçevesinde bir bakış açısı getirmektir.
Other ID | JA62FN83KE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 3 |