Mormonism is perhaps the first and only purely American
religion. In recent sociological literature the education in and reproduction
of values in America has been treated using the sub-terminology
of the concept “social capital”. In America, any religion is
inevitably articulated with a set of values that can be labelled
Americanism, even if they have an apparently anti-American emphasis.
In this article several mechanisms of religious and values education
among the Mormons are investigated. These mechanisms are
not limited to institutional levels, such as elementary, middle or high
schools. One of the most important aspects of Mormonism in this
context is perhaps its greater performance in extending the process of
religious and values education throughout life. Another aspect is the
concept through which every Mormon is educated to be religiously
devoted. For religion in Mormonism is not at the margin of life, but
rather at the heart. Therefore, religious education aims at bringin up
generations to live exclusively for religion, and to fulfil the goals and
ends of religion. Undoubtedly, such an education has many noteworthy
ways in which it is articulated with the ideologies of Americanism,
and some of these ways are the subject of this study.
Mormonism Social Capital Religious Education Values Education Americanism American Religion Missionary.
Mormonluk ilk ve tek yerli Amerikan dini sayılabilir. Amerika'da değerlerin eğitimi ve yeniden üretimi üzerinde son dönem sosyolojik literatürde toplumsal sermaye kavramının yan-terminolojisiyle düşünülmektedir. Amerika'da bir dinin, görünürde Amerikan karşıtı bir söylemi de olsa, Amerikanizm denilebilecek bir değerler bütününe eklemlenmesi kaçınılmaz olmaktadır. Bu yazıda Mormonlukta din ve değerler eğitiminin değişik mekanizmaları irdelenmektedir. Bu mekanizmalar sadece ilk, orta ve yüksek eğitimdeki kurumsal yapılardan ibaret değildir. Mormonluğun en önemli özelliği din eğitimini hayatın her düzeyine yayma konusunda göstermekte olduğu performanstır. Diğer bir özelliği, yetişen her Mormon'un bir dinsel adanış konsepti içerisinde yetişmesi. Çünkü din Mormonlukta hayatın marjinal veya ikincil bir konusu değil, bizzat hayatın merkezidir. Böyle olduğu için de din eğitimi tamamen din için yaşayan, dinin amaçları ve hedeşerini gerçekleştirmeye adanmış bireyler yetiştirmeye yöneliktir. Kuşkusuz böyle bir eğitimin Amerikanizmin daha genel ideolojilerine eklemlenmesinin de kayda değer yolları vardır ve bu yollar bu yazının konusunu oluşturmaktadır.
Mormonluk Toplumsal Sermaye Din Eğitimi Değerler Eğitimi Amerikanizm Amerikan Dini Misyonerlik
Other ID | JA84AB44JU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 3 |