BibTex RIS Cite

An Exploration on Political/Religious Preferences and Life Values among Turkish Managerial Candidates.

Year 2003, Volume: 1 Issue: 3, 87 - 120, 01.07.2003

Abstract

In this study, Schwartz Value Survey was applied as an instrument
over Turkish managerial candidates. The main aim of the
study is to detect the differences between religiosity, religiosity level,
political view and values. The sample consisted 378 managerial candidates
in the biggest tree government and two private universities in
Istanbul. The findings show that, there are important differences according
to religiosity, religiosity level, political view and Schwartz Value
Survey. And of the article findings were discussed for each parameter.

References

  • Abramson, N. R., Lane, H. W., Nagai, H., & Takagi, H. (1993). A comparison of Canadian and Japanese cognitive styles: Implications for management interaction. Journal of International Business Studies, 3, 575-587.
  • Bacanlı, H. (1999, Eylül). Değer tercihleri. V. Ulusal Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Kongresinde sunulan bildiri, Ankara.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik kavram analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bilsky, W., & Schwartz, S. H. (1992). Values and personality. European Journal of Personality, 8, 163-181.
  • Crutchfield, R. (1991). Sosyal psikoloji (Çev. Erol Güngör). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Ergün, M. (1995). SPSS for windos, bilimsel araştırmalarda bilgisayarlı istatistiksel uygulama. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (2002). Düşünce tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76.
  • Mardin, Ş. (1982). İdeoloji. Ankara: Turan Kitabevi.
  • Mardin, Ş. (1985). Sosyal kuralların psikolojisi. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of the human values. New York: Free Press.
  • Ros, M., Schwartz, S., & Surkiss, S. (1999). Basic individual values, work values and the meaning of work. Applied Psychology: An International Review, 48 (1), 49-71.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 25, pp. 1-65). New York: Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? The Journal of Social Issues. 50 (4), 19-45.
  • Yavuz, K. (1982). Din psikolojisinin temel araştırma alanları. Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 5.

Türk Yönetici Adaylarının, Siyasal ve Dinî Tercihleri ile Yaşam Değerleri Arasındaki İlişki

Year 2003, Volume: 1 Issue: 3, 87 - 120, 01.07.2003

Abstract

Bu araştırmada Türk yönetici adaylarının, dinî tercih, dindarlık düzeyi ve siyasî tercihlerine göre, kültürler arası geçerliliği ispatlanmış bir ölçek olan Schwartz Değerler Ölçeğinde yer alan değerler arasındaki farklar incelenmiştir. Araştırma İstanbul ilinde üç devlet üniversitesi ile iki özel üniversitede işletme alanında yüksek lisans ve doktora yapan toplam 378 yönetici adayı üzerinde yapılmıştır. Elde edilen verilere göre, yönetici adaylarının, dinî tercih, dindarlık düzeyi ve siyasî tercihlerinin her üçü açısından da, ölçekte sıralanan değerlerle anlamlı düzeyde farklılıklarının olduğu belirlenmiştir. Her bir değişkene göre öne çıkan değer yargıları belirlenmiş ve bu değerler doğrultusunda, her bir değişkene göre profillerin çıkarılması amaçlanmıştır.

References

  • Abramson, N. R., Lane, H. W., Nagai, H., & Takagi, H. (1993). A comparison of Canadian and Japanese cognitive styles: Implications for management interaction. Journal of International Business Studies, 3, 575-587.
  • Bacanlı, H. (1999, Eylül). Değer tercihleri. V. Ulusal Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Kongresinde sunulan bildiri, Ankara.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik kavram analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bilsky, W., & Schwartz, S. H. (1992). Values and personality. European Journal of Personality, 8, 163-181.
  • Crutchfield, R. (1991). Sosyal psikoloji (Çev. Erol Güngör). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Ergün, M. (1995). SPSS for windos, bilimsel araştırmalarda bilgisayarlı istatistiksel uygulama. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (2002). Düşünce tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76.
  • Mardin, Ş. (1982). İdeoloji. Ankara: Turan Kitabevi.
  • Mardin, Ş. (1985). Sosyal kuralların psikolojisi. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of the human values. New York: Free Press.
  • Ros, M., Schwartz, S., & Surkiss, S. (1999). Basic individual values, work values and the meaning of work. Applied Psychology: An International Review, 48 (1), 49-71.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 25, pp. 1-65). New York: Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? The Journal of Social Issues. 50 (4), 19-45.
  • Yavuz, K. (1982). Din psikolojisinin temel araştırma alanları. Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 5.
There are 17 citations in total.

Details

Other ID JA78UF55DC
Journal Section Articles
Authors

Salim Atay This is me

Publication Date July 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Atay, S. (2003). Türk Yönetici Adaylarının, Siyasal ve Dinî Tercihleri ile Yaşam Değerleri Arasındaki İlişki. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 87-120.