This article concerns a study carried out to investigate “the
social and religious values of youth” in Konya in order to understand
the perception of these values by youth today. In this article, the values
are classified into two main groups: general/social and private/religious/Islamic.
These two groups are further classified into two subgroups;
social values are divided up into modern and traditional,
while religious/Islamic values are subdivided as institutional and
operational. In this way, it was attempted to establish the axis of the
change processes. For this reason, no hypothesis was tested.
This study consisted of three parts; in the first part the drawing up of
a conceptual frame of the values was determined, in the second part a
theoretical frame of the special and original problems and methods
was established, and in the last part the data from the field was evaluated.
In this article, the first and second parts of the study are summarized
and in the third part, by focusing on modern values, the methodology
and application of the research are demonstrated, while other
values are passed.
According to the results of the study, which were contradictory to
what is generally accepted, the values in Turkish society are not evaluated
on a scale from traditional to modern, but rather develop
through social selectivity. And even from this perspective, the modern
- traditional dilemma is not significant.
Bu makale değerlerin toplumumuzun gençlik kesiminde (Konya örneğinde) nasıl algılandığına ilişkin 1999 yılında yaptığımız "Gençliğin Sosyal ve Dinî Değerleri" adını taşıyan ve durum tespitini amaçlayan bir çalışmaya dayanmaktadır. Burada değerler kendi içinde genel "sosyal" ve özel "dinî/İslâmî" olmak üzere iki ana sınıfa, ayrıca genel sosyal değerler -göreceli de olsa- "modern" ve "geleneksel"; dinî/İslâmî değerler ise "kurumsal" ve "eylemsel" alt sınışarına ayrılmıştır. Böylece değişim sürecinin hangi eksenlerde, nasıl ve ne gibi bir tempoda değişip geliştiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Onun için de test edilen bir hipotez kullanılmamıştır.Araştırma üç ana bölümden oluşmaktadır; kavramsal çerçeveye ilişkin birinci bölümde değerler tartışılmakta, kuramsal çerçeveye ilişkin ikinci bölümde bu çalışmaya özgü sorunlar ve yöntemler ortaya konmakta, üçüncü bölümde ise alan verileri değerlendirilmektedir. Bu yazıda birinci ve ikinci bölümler özet olarak ele alınırken üçüncü bölüm makalemizde değer kategorilerinden birisi olan "modern değerler" üzerinden örneklendirilip, yöntem ve uygulama gösterilmeye çalışılmış, diğer değer kategorilerine ise değinilmemiştir. Bulgulara göre toplumumuzda değerler, genel kanının aksine, her hâliyle modernden geleneksele bir değişim geçirmiyor, bir toplumsal seçicilik doğrultusunda gelişiyor. Hatta bu açıdan geleneksel- modern ikilemi bile anlamlı gözükmüyor.
Other ID | JA65RK73RM |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 3 |