This study is an attempt to discover the personal constructs of
20 Muslim divinity lecturers in Turkey about desirable attributes of ‘genuine’
Muslims using repertory grid technique. The result of factor analysis
as well as various manual approaches to the data revealed 18 construct
composites from 200 individual constructs representing lecturers’ perception
of desirable Muslim characteristics. The 18 group of characteristics ranged
from Altruism to Hard Working and from Cognitive Religiosity to Sincerity.
The leading construct composites are altruism, cognitive religiosity,
honesty and sincerity and genuineness. The authors discussed the compatibility
of perceived Islamic religious attributes with the mores favored by modern
pluralist societies.
Personal Construct Theory Desirable Islamic Attributes Repertory Grid (False) Consciousness Spirituality Religious Education.
Bu çalışma, dağarcık ağı (repertory grid) tekniği kullanılarak, Türkiye'deki 20 Müslüman ilâhiyat öğretim görevlisinin ?gerçek' Müslümanların arzu edilir vasışarı ile ilgili bilişsel kurgularını (construction) ortaya koyma denemesidir. Verilerin faktör analizi ve diğer istatistikî yöntem ve teknikler, öğretim görevlilerinin arzu edilen Müslüman niteliklerini temsil eden 200 bilişsel kurgusuna ve bunlardan da 18 bilişsel kurgu grubuna ulaşılmasını sağlamıştır. Bu 18 nitelikler grubu "Diğerkâmlık"tan "Sıkı Çalışkanlık"a ve "Bilişsel Dindarlık"tan "Samimiyet"e kadar dindarlıkla ilgili çeşitli konuları kapsamaktadır. Bu gruplardan önemli olanları, diğerkâmlık, bilişsel dindarlık, dürüstlük ve samimiyet, içtenlik olarak ortaya çıkmıştır. Yazarlar, bu şekilde algılanan İslâmî dindarlık niteliklerinin modern çoğulcu toplumların değer yargılarıyla uzlaşma içinde olup olmadıklarını değerlendirdiler.
Bilişsel Kurgu Teorisi İslâmî Dindarlık Nitelikleri Dağarcık Ağı Yanlış Bilinçlilik Ruhsallık Din Eğitimi
Other ID | JA24DT54PK |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 2 |