The Effects of Activities Integrated with the Science Subject ‘Human and Environment Unit’ On Secondary School Students’ Acquisition of Mercy Value
Year 2016,
Volume: 14 Issue: 32, 39 - 57, 05.12.2016
Zehra Aktaş
Aykut Emre Bozdoğan
References
- Akgül, İ. (2014). İlkokul öğrencileri için web tabanlı değerler eğitimi uygulaması.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Uşak.
- Akyüz, H. (2013). Kertenkelenin öldürülmesi ile ilgili hadislerin tahlil ve tenkidi.
Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13(1), s. 173-214.
- Aladağ, S. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının
öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi. Yayımlanmamış
Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Altuntaş, H. (2011). Rahmetten şefkat ve merhamete. Diyanet Aylık Dergi, 244, s. 17-19.
- Ateş, A. O. (2003). İslam ve doğal hayatın korunması. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 3( 1), s. 5-33.
- Aydın, M. Z. (2010). Okulda çalışan herkesin görevi olarak değerler eğitimi. Değerler
Eğitimi Buluşması, 22.
- Baysal, N. (2013). Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde değerler eğitimi uygulamalarının
öğretmenler yönüyle değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012).
- Bilimsel Araştırma Yöntemleri (11. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Çakıroğlu, A. E. (2013). Değerler eğitiminde korku kültürünün etkisi. Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Bolu.
- Çandar, H. ve Şahin, A. E. (2013). Yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkilerine
ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 44, s. 109-119.
- Demir, S. B. ve Köçer, M. (2006). Sosyal Bilgiler Dersi Duyuşsal Amaçların
Gerçekleşme Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. II. Sosyal
Bilimler Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 111-150). Van: Milli
Eğitim Basımevi.
- Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih
eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), s. 69-88.
- Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği.
Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Ankara.
- Dilmaç, B. (2007). Bir grup Fen Lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin
insani değerler ölçeği ile sınanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi,
Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Duer, M., Parisi, A. ve Valintis, M. (2002). Character education effectiveness. Chicago,
Illionis: Master of Arts Action Research Project, Saint Xavier University
& Sky Light Professional, Field-Based Masters Program. (SO 034383,
ED 471 100). www.eric.ed.gov
- El Hassan, Karma ve Kahil, R. (2005). The effect of “Living values: An educational
program” on behaviors and attitudies of elemantary students in a private
school in Lebanon. Early Childhood Education Journal, 33, s. 81-90.
- Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal
Eğitim Bilim, 2(2), s. 1-18.
- Gör, F. (2013). İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim programında merhamet
değeri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal
Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Herdem, K. (2016). Yedinci sınıf fen bilimleri dersi konularıyla bütünleştirilmiş
değerler eğitimi etkinliklerinin öğrencilerin değer gelişimine etkisi. Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
Adıyaman.
- Hökekli, H. (2007). Bir Değer “Merhamet”. Dem Dergi, 1(4), s. 78-82.
- Izgar, G. ve Beyhan, Ö. (2015). Değerler eğitimi programının ilköğretim okulu
8. sınıf öğrencilerinin demokratik tutum ve davranışlarına etkisi. Değerler
Eğitimi Dergisi, 13(29), s. 439-470.
- Karagöz, B. (2015a). Fablların pedagojik karakteristiği üzerine bir analiz. Erzincan
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, s. 353-362.
- Karagöz, B. (2015b). Yalvaç Ural’ın eserlerinin tematik açıdan incelenmesi ve eserlerinde
çocuk eğitimi ile ilgili temel değerler. Yayımlanmamış Doktora
Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Keskinoğlu, Ş. M. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerine uygulanan Mesnevi
temelli değerler eğitimi programının ahlaki olgunluk ve saldırganlık eğilim
düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kunduroğlu, T. (2010). 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programıyla bütünleştirilmiş
“değerler eğitimi” programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Ankara.
- Lamberta, G.C. (2004). A values education ıntervention through therapeıtic recreation
for adolescants in a psychiatric setting. Yayımlanmamış Doktora Tezi,
Walden University, Minnesota, USA.
- Öğretici, B. (2011). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimine
yönelik uygulamaların etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Özdaş, F. (2013). Ortaokullarda değerler eğitimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına
ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora
Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
- Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları
(1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), s. 63-73.
- Sapsağlam, Ö. (2016). Examination of targets in preschool education programs in
terms of values. Turkish Studies, 11(9), s. 683-700.
- Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarında
değerler eğitimine yer verme düzeylerinin belirlenmesi. International
Journal Of Eurasia Social Sciences, 6(21), s. 244-264.
- Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2016). Examining the effect of social values education
program being applied to nursery school students upon acquiring
social skills. Educational Research and Reviews. 11(13), s. 1262-1271.
- Schopenhauer, A. (2007). Merhamet. (Z. Kocatürk, Çev.). İstanbul: Dergah Yayınları.
- Sönmez, Ö. F. (2014). Study of proverbs regarding to the values in social studies.
Journal of World of Turks, 6(2), s. 101-115.
- TDK, (2014). Türk Dil Kurumu. [http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_
gts&kelime=MERHAMET] web adresinden 12.07.2014 tarihinde elde
edilmiştir.
- Tezci, E. (2003). Web tabanlı eğitimin demokrasi bilincinin gelişimine etkisi. The
Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), s. 157-163.
- Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal
Fen Bilimleri Dersi “İnsan ve Çevre” Ünitesiyle Bütünleştirilmiş Etkinliklerin Ortaokul Öğrencilerinin Merhamet Değerini Kazanmalarına Etkisi
Year 2016,
Volume: 14 Issue: 32, 39 - 57, 05.12.2016
Zehra Aktaş
Aykut Emre Bozdoğan
Abstract
Bu çalışmanın amacı Fen Bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesiyle bütünleştirilmiş etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin merhamet değerini kazanmalarına etkisini incelemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında bir ortaokulun yedinci sınıfında
öğrenim gören toplam 34 öğrenci ile yürütülmüştür. Kontrol grubunda öğretim programının öngördüğü şekilde dersler işlenmiştir. Deney grubunda ise öğretim programına
ek olarak araştırmacı tarafından merhamet değerinin kazandırılmasına yönelik zenginleştirilmiş bir içerik ve etkinlik programı uygulanmıştır. 5 hafta süren araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen merhamet değerine ilişkin ikilem durumları anket
formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deney grubu ile yapılan etkinliklerin
öğrencilerin merhamet değerini olumlu yönde geliştirdiği görülmüştür.
References
- Akgül, İ. (2014). İlkokul öğrencileri için web tabanlı değerler eğitimi uygulaması.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Uşak.
- Akyüz, H. (2013). Kertenkelenin öldürülmesi ile ilgili hadislerin tahlil ve tenkidi.
Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13(1), s. 173-214.
- Aladağ, S. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının
öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi. Yayımlanmamış
Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Altuntaş, H. (2011). Rahmetten şefkat ve merhamete. Diyanet Aylık Dergi, 244, s. 17-19.
- Ateş, A. O. (2003). İslam ve doğal hayatın korunması. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi
Dergisi, 3( 1), s. 5-33.
- Aydın, M. Z. (2010). Okulda çalışan herkesin görevi olarak değerler eğitimi. Değerler
Eğitimi Buluşması, 22.
- Baysal, N. (2013). Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde değerler eğitimi uygulamalarının
öğretmenler yönüyle değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012).
- Bilimsel Araştırma Yöntemleri (11. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Çakıroğlu, A. E. (2013). Değerler eğitiminde korku kültürünün etkisi. Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Bolu.
- Çandar, H. ve Şahin, A. E. (2013). Yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkilerine
ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 44, s. 109-119.
- Demir, S. B. ve Köçer, M. (2006). Sosyal Bilgiler Dersi Duyuşsal Amaçların
Gerçekleşme Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. II. Sosyal
Bilimler Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 111-150). Van: Milli
Eğitim Basımevi.
- Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih
eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), s. 69-88.
- Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği.
Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Ankara.
- Dilmaç, B. (2007). Bir grup Fen Lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin
insani değerler ölçeği ile sınanması. Yayımlanmamış Doktora Tezi,
Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Duer, M., Parisi, A. ve Valintis, M. (2002). Character education effectiveness. Chicago,
Illionis: Master of Arts Action Research Project, Saint Xavier University
& Sky Light Professional, Field-Based Masters Program. (SO 034383,
ED 471 100). www.eric.ed.gov
- El Hassan, Karma ve Kahil, R. (2005). The effect of “Living values: An educational
program” on behaviors and attitudies of elemantary students in a private
school in Lebanon. Early Childhood Education Journal, 33, s. 81-90.
- Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal
Eğitim Bilim, 2(2), s. 1-18.
- Gör, F. (2013). İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim programında merhamet
değeri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal
Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Herdem, K. (2016). Yedinci sınıf fen bilimleri dersi konularıyla bütünleştirilmiş
değerler eğitimi etkinliklerinin öğrencilerin değer gelişimine etkisi. Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
Adıyaman.
- Hökekli, H. (2007). Bir Değer “Merhamet”. Dem Dergi, 1(4), s. 78-82.
- Izgar, G. ve Beyhan, Ö. (2015). Değerler eğitimi programının ilköğretim okulu
8. sınıf öğrencilerinin demokratik tutum ve davranışlarına etkisi. Değerler
Eğitimi Dergisi, 13(29), s. 439-470.
- Karagöz, B. (2015a). Fablların pedagojik karakteristiği üzerine bir analiz. Erzincan
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, s. 353-362.
- Karagöz, B. (2015b). Yalvaç Ural’ın eserlerinin tematik açıdan incelenmesi ve eserlerinde
çocuk eğitimi ile ilgili temel değerler. Yayımlanmamış Doktora
Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Keskinoğlu, Ş. M. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerine uygulanan Mesnevi
temelli değerler eğitimi programının ahlaki olgunluk ve saldırganlık eğilim
düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kunduroğlu, T. (2010). 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programıyla bütünleştirilmiş
“değerler eğitimi” programının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Ankara.
- Lamberta, G.C. (2004). A values education ıntervention through therapeıtic recreation
for adolescants in a psychiatric setting. Yayımlanmamış Doktora Tezi,
Walden University, Minnesota, USA.
- Öğretici, B. (2011). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitimine
yönelik uygulamaların etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Özdaş, F. (2013). Ortaokullarda değerler eğitimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına
ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora
Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
- Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları
(1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), s. 63-73.
- Sapsağlam, Ö. (2016). Examination of targets in preschool education programs in
terms of values. Turkish Studies, 11(9), s. 683-700.
- Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarında
değerler eğitimine yer verme düzeylerinin belirlenmesi. International
Journal Of Eurasia Social Sciences, 6(21), s. 244-264.
- Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2016). Examining the effect of social values education
program being applied to nursery school students upon acquiring
social skills. Educational Research and Reviews. 11(13), s. 1262-1271.
- Schopenhauer, A. (2007). Merhamet. (Z. Kocatürk, Çev.). İstanbul: Dergah Yayınları.
- Sönmez, Ö. F. (2014). Study of proverbs regarding to the values in social studies.
Journal of World of Turks, 6(2), s. 101-115.
- TDK, (2014). Türk Dil Kurumu. [http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_
gts&kelime=MERHAMET] web adresinden 12.07.2014 tarihinde elde
edilmiştir.
- Tezci, E. (2003). Web tabanlı eğitimin demokrasi bilincinin gelişimine etkisi. The
Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), s. 157-163.
- Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal