The aim of this study is to develop a
scale with examined validity and reliability, that measures values-centered school
culture. The study group consists of 548
teachers working in different education levels, school types and branches in
Sakarya province. A 54-item draft form, which was prepared in the format of five-point
Likert type, was applied on 247 teachers as a first group and the data obtained
were used in Exploratory Factor Analysis. According to EFA results, the scale
consists of 35 items and 6 sub-dimensions. These sub-dimensions are:
values-based vision and strategic planning, school-environment relations,
school management-teacher collaboration, teacher modeling, professional
development, monitoring and evaluation of values. Then, 35-item scale was
applied to a second group of 301 teachers for Confirmatory Factor Analysis.
According to the CFA results, two item that affected the structure of the scale
were removed, so a 33-item scale was reached. The CFA results showed that the
model fit indexes of the scale were good and the factor structure was confirmed.
The Cronbach’s alpha reliability for the total and sub-dimensions of the scale
was found .964; .946; .915; .924; .807, respectively. These data show that the
internal consistency of the scale is quite high. In this context, it was
concluded that the scale consisting of 33 items and 6 dimensions developed to
determine values-centered school culture is a valid and reliable measurement
tool.
Bu çalışmanın amacı, değer merkezli
okul kültürünü ölçebilecek geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış bir ölçek
geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ilinde farklı eğitim
kademeleri, okul türü ve branşlarda görev yapan 548 öğretmen oluşturmaktadır. Beşli
Likert tipinde hazırlanan ve uzman görüşleri de alınan 54 maddelik taslak form öncelikle
247 öğretmenden oluşan ilk gruba uygulanmış ve elde edilen veriler açımlayıcı
faktör analizinde kullanılmıştır. AFA sonuçlarına göre ölçek 35 madde ve 6 alt boyuttan
oluşmaktadır. Bu alt boyutlar, değerlere dayalı vizyon ve stratejik planlama,
okul-çevre ilişkisi, okul yönetimi-öğretmen işbirliği, öğretmen modelliği,
mesleki gelişim, değerlerin öğretimini izleme ve değerlendirme olarak
adlandırılmıştır. Daha sonra 35 maddelik ölçek doğrulayıcı faktör analizi için
301 öğretmenden oluşan ikinci bir gruba uygulanmıştır. DFA sonucunda ölçeğin yapısını bozan iki
madde daha çıkarılmış ve 33 maddelik bir ölçeğe ulaşılmıştır. DFA sonuçları,
ölçeğin model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğunu ve faktör yapısının
doğrulandığını ortaya koymuştur. Elde edilen ölçeğin bütününe ve alt
boyutlarına ilişkin Cronbach Alfa güvenirliği sırasıyla .964; .946; .915; .924;
.807; .915 ve .842 olarak bulunmuştur. Bu veriler, ölçeğin iç tutarlığının
oldukça yüksek olduğunu göstermiştir. Bu kapsamda değer merkezli okul kültürünü
belirlemek amacıyla geliştirilen 33 madde ve 6 boyuttan oluşan ölçeğin geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 37 |