The
study was conducted to investigate the moral value structures of 61- 72 months
old indigent children continuing their education in preschool institutions,
according to some variables related to the institution. These variables are considered as; the duration of stay in the
institution, permission to visit the family, visitation by their relatives,
being with or being separated with their siblings, and protective factors all
are taken into consideration. In the research, “General
Information Form (about children in need of protection)” and “Moral Value
Structure Determination Scale” were used. The universe of the study consists of 61-72 months old
children in need of protection in the Children's Homes in Ankara in the
2015-2016 academic year. The study group of the research
included all 61-72 months children in need of protection living in Children's
Homes in Ankara (N = 48). In the analysis of the data; gender, being allowed to
visit their families,
being visited by their relatives, being with their siblings / being separated
with their siblings variables will be compared via Mann Whitney U test. Kruskal
Wallis test was used to compare the number of siblings, reason of stay and
duration of stay in the institution. According to the results of
the study, the scores the children obtained from Moral Value Structure
Determination indicate that there was no significant
difference between the variables of being allowed to visit their families and
the reason for being under protection. (p> 0.05). It was concluded that
there was a significant difference in terms of the variables of duration of
stay in the institution, being with or being separated from siblings and
visitation by relatives (p <0.05).
Araştırma
okul öncesi eğitim kurumuna devam eden korunmaya
muhtaç olan 61- 72 aylık çocukların ahlaki değer yapılarının kurum ile ilgili bazı değişkenlere göre incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Bu değişkenler kurumda kalma süresi, aile yanına izinli
gitme durumu, yakınları tarafından ziyaret edilme durumu, kardeşleriyle
birlikte/ayrı olma durumu ve korunma altına alınma nedeni olarak ele
alınmıştır. Araştırmada “Genel Bilgi Formu (Korunmaya muhtaç
olan çocuklarla ilgili)” ve “Ahlaki Değer Yapısını Belirleme Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015- 2016 eğitim-öğretim yılında Ankara
ilinde çocuk evlerinde kalan 61–72 aylık korunmaya muhtaç çocuklar
oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubuna Ankara ilinde çocuk evlerinde
kalan 61- 72 aylık korunmaya muhtaç olan bütün çocuklar dahil edilmiştir
(N=48). Verilerin analizinde; cinsiyetlerine,
aileleri yanına izinli gitme durumlarına, aileleri tarafından ziyaret edilme
durumlarına ve kardeşleriyle ayrı/birlikte olma durumlarına göre
karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi; kardeş sayılarına, kurumda kalma nedenine ve kurumda kalma süresine göre
karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma
sonucuna göre, korunmaya muhtaç çocukların ahlaki değer yapısı belirleme
ölçeğinden aldıkları puanlar arasında; aile
yanına izinli gitme durumu ve korunma altına alınma nedeni
değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır (p>0,05).
Kurumda kalma süresi, kardeşleriyle birlikte/ ayrı olma durumu ve yakınları
tarafından ziyaret edilme durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık
olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 38 |