Research Article
BibTex RIS Cite

Using Music as a Teaching Tool in Religion Culture and Moral Knowledge Classes, and Its Effect of on the Academic Achievement, Attitude and Retention Ability of the Students

Year 2019, Volume: 17 Issue: 38, 105 - 138, 25.12.2019
https://doi.org/10.34234/ded.412282

Abstract

The aim of this research is to examine the
effects of using music as a teaching tool in Religion Culture and Moral
Knowledge course and examining its effect on academic achievements, attitudes
towards the lesson, and recall levels. The empirical part of the research was
conducted in two state schools in Istanbul, during the autumn of academic year
2013-2014. The sample of this study consists of 133 fifth grade students, 65 of
whom participated in the experiment group, whilst the other 68 were in the
control group. The research made use of ‘pre-test and post-test
experiment-control group mixed-experimental design’ to assess the effects of
using music as a teaching tool. The test period lasted for 8 weeks in total
focusing on the learning goals of the chapter “Let’s Learn the Subject of
Worship” in 5th grade of 2013-2014 academic year. In the experiment group, the courses
were conducted using the teaching methods and techniques that put in ‘The
Teacher Guidebook’, whereas in the control group, the courses were conducted
using music materials. The data of the research was collected by means of the
Academic Achievement Test, ‘Religion Culture and Moral Knowledge Course
Attitude Measure’. The data obtained from the study was analysed by T-Test and
the statistical meaningfulness was chosen ,05 degrees. As a result of the
study, the academic achievements, the attitudes towards the course and the
retention levels of the experimental group and the control group students were
identified to be significantly difference in favour of the experimental group.
As well as this, it has been observed that the usage of music as a teaching
tool has a positive effect on interests, participations and motivations of
students. 

References

  • Alcorta, Candace S. and Sosis, R. (2005). Ritual, emotion, and sacred symbols: the evolution of religion as an adaptive complex. Human Nature. 16(4), 345.
  • Alkan, C. (1979). Eğitim ortamları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Arıcı, İ. (2008). Öğrencilerin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersine yönelik tutumları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 161-175.
  • Aydın, M. Z. (2014). Din öğretiminde resim ve müzikten yararlanma. (2014, 25 Mayıs). Erişim adresi: http://www.mehmetzekiaydin.com/alimalarim/bddlddmsel_toplantilar.html
  • Başkurt, İ. (2012). Müziğin Eğitimde Araç Olarak Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. Din ve Müzik Sempozyumu Bildiri Özet Metni, 26-27 Nisan 2012, 41-42.
  • Berglund, J. (2008). Teaching İslam with music. Ethnography and Education, 3(2), 161-175.
  • Çilenti, K. (1998). Eğitim teknoloji ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (4. Baskı). Ankara: Asil Yayınları.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, M. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin din kültürü ve ahlak bilgisi dersine karşı tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, 43-78.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Komisyon). (2010). Din kültürü ve ahlak bilgisi 5 öğretmen kılavuz kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Komisyon). (2013). Din kültürü ve ahlak bilgisi 5 ders kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Pekgöz, M. ve Hancılar, R. (1972). Eğitimde görme ve işitme araçları. Ankara: Güvendi Matbaası.
  • Pohlmann, A. (2006). Musik im religionsunterricht der grundschule. Peter Lang Verlag: Frankfurt am Main.
  • Robin S. (2002). Traces of the spirit: Religious dimension of popular music. New York University Press.
  • Turgut, M. F. (1977). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Uludağ, S. (2002). Din-müzik ilişkisi üzerine. Köprü Dergisi. 79.
  • Varış, F. (1994). Eğitim bilimine giriş. Konya: Atlas Kitabevi.
  • Yalın, H. İ. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yorulmaz, B. (2012). Bir din eğitimi aracı olarak dini müziğin kullanımı. (Erişim Tarihi: 2014, 20 Mart). Erişim adresi: http://www.academia.edu/7033998/B._Yorulmaz_Bir_Din_Egitimi_Araci_Olarak_Dini_Muzigin_Kullanimi_Din_ve_Muzik_Sempozyumu_26-27_Nisan_2012_Istanbul
  • Zengin, M. (2013). Öğrencilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 271-301.

Müziğin Bir Öğretim Aracı Olarak Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı, Tutum ve Bilgiyi Hatırlama Düzeyleri Üzerindeki Etkisi

Year 2019, Volume: 17 Issue: 38, 105 - 138, 25.12.2019
https://doi.org/10.34234/ded.412282

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, müziğin bir öğretim aracı olarak Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi derslerinde kullanımının öğrencilerin akademik başarıları, derse karşı
tutumları ve öğrendiklerini hatırlama düzeyleri üzerindeki etkisini
incelemektir. Bu amaç doğrultusunda
araştırmanın
deneysel kısmı,
2013-2014 öğretim yılı güz döneminde İstanbul ilinde
MEB’e bağlı iki okulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 5. sınıfa
devam eden 65’i deney, 68’i kontrol olmak üzere toplam 133 öğrenci
oluşturmaktadır.
Ön
test-son test kontrol gruplu karışık deneysel modelin kullanıldığı araştırmada,
2013-2014 öğretim yılının 5.sınıfına ait İbadet
Konusunda Bilgilenelim
ünitesi ve kazanımları doğrultusunda toplamda 8
hafta süren bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Uygulama sürecinde dersler,
deney grubunda müzik materyali kullanılarak gerçekleştirilen etkinliklerle,
kontrol grubunda Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda yer alan öğretim yöntem ve
teknikleri ile işlenmiştir. Araştırma verileri; Akademik Başarı Testi ve DKAB
Dersi Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler t-testi
ile analiz edilmiş, istatistiksel anlamlılık için .05 anlamlılık düzeyi
seçilmiştir.
Araştırma sonucunda, deney grubu öğrencileri
ile kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları, DKAB dersine yönelik
tutum düzeyleri ve öğrendiklerini hatırlama düzeyleri arasında deney grubu
lehine anlamlı derecede fark olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada,
müziğin bir öğretim aracı olarak kullanımının öğrencilerin derse yönelik ilgi,
katılım ve motivasyonlarında olumlu etki yarattığı gözlemlenmiştir. 

References

  • Alcorta, Candace S. and Sosis, R. (2005). Ritual, emotion, and sacred symbols: the evolution of religion as an adaptive complex. Human Nature. 16(4), 345.
  • Alkan, C. (1979). Eğitim ortamları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Arıcı, İ. (2008). Öğrencilerin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersine yönelik tutumları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 161-175.
  • Aydın, M. Z. (2014). Din öğretiminde resim ve müzikten yararlanma. (2014, 25 Mayıs). Erişim adresi: http://www.mehmetzekiaydin.com/alimalarim/bddlddmsel_toplantilar.html
  • Başkurt, İ. (2012). Müziğin Eğitimde Araç Olarak Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. Din ve Müzik Sempozyumu Bildiri Özet Metni, 26-27 Nisan 2012, 41-42.
  • Berglund, J. (2008). Teaching İslam with music. Ethnography and Education, 3(2), 161-175.
  • Çilenti, K. (1998). Eğitim teknoloji ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (4. Baskı). Ankara: Asil Yayınları.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, M. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin din kültürü ve ahlak bilgisi dersine karşı tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, 43-78.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Komisyon). (2010). Din kültürü ve ahlak bilgisi 5 öğretmen kılavuz kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Komisyon). (2013). Din kültürü ve ahlak bilgisi 5 ders kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Pekgöz, M. ve Hancılar, R. (1972). Eğitimde görme ve işitme araçları. Ankara: Güvendi Matbaası.
  • Pohlmann, A. (2006). Musik im religionsunterricht der grundschule. Peter Lang Verlag: Frankfurt am Main.
  • Robin S. (2002). Traces of the spirit: Religious dimension of popular music. New York University Press.
  • Turgut, M. F. (1977). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Uludağ, S. (2002). Din-müzik ilişkisi üzerine. Köprü Dergisi. 79.
  • Varış, F. (1994). Eğitim bilimine giriş. Konya: Atlas Kitabevi.
  • Yalın, H. İ. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yorulmaz, B. (2012). Bir din eğitimi aracı olarak dini müziğin kullanımı. (Erişim Tarihi: 2014, 20 Mart). Erişim adresi: http://www.academia.edu/7033998/B._Yorulmaz_Bir_Din_Egitimi_Araci_Olarak_Dini_Muzigin_Kullanimi_Din_ve_Muzik_Sempozyumu_26-27_Nisan_2012_Istanbul
  • Zengin, M. (2013). Öğrencilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 271-301.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Muhammed Babacan

Publication Date December 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 17 Issue: 38

Cite

APA Babacan, M. (2019). Müziğin Bir Öğretim Aracı Olarak Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı, Tutum ve Bilgiyi Hatırlama Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 17(38), 105-138. https://doi.org/10.34234/ded.412282