Okula başlayana kadar tamamen doğal yollarla
ailesinden değerler eğitimi alan çocuğa, okula başladığı zaman bu değerlerin
öğretimi planlı ve bilinçli şekilde gerçekleştirilmektedir. Zira değerler
dolaylı olarak, toplumların yaşam ve gelişim seyrini değiştirebilme gücüne
sahiptir. Toplumsal değerlerin ve ahlaki standartların gelecek kuşaklara
aktarılması önemlidir. Bu araştırmanın amacı; Türkçe dersi kapsamında değerler
eğitiminde karşılık bulan saygı ifade kalıplarının 5. sınıf Türkçe ders
kitabında yer alma durumunu tespit etmek ve mevcut durumu ortaya koymaktır. Araştırmanın
problem durumu, değerler eğitimiyle ilgili saygı
ifade kalıplarının 5. sınıf Türkçe ders
kitabında yer alma düzeyinin yeterli olup olmadığıdır. Bu bağlamda metinlerde
ve etkinliklerde geçen saygı ifade kalıplarının neler olduğu, karşılık
ifadelerinin olup olmadığı ve doğrudan saygı ifade kalıplarının ele alındığı
tema, metin veya etkinliğin olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışma, nitel
araştırma olarak desenlenmiş ve nitel araştırma yöntemleri kapsamında, doküman
taraması kullanılmıştır. Bu araştırmada Özgün Yayınevi’nin 5. sınıf Türkçe ders
kitabıdır. Bu bağlamda kitapta yer alan metinlerin tamamı ve metne bağlı
etkinliklerin hepsi incelemeye dâhil edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde, betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Belirlenen ifade kalıpları
tablolar hâlinde sunulmuş ve bulgular yorumlanarak mevcut durum ortaya
koyulmuştur. Sonuçta 5. sınıf Türkçe ders kitabının saygı değerini içerdiği
ancak saygı ifade kalıplarına yer verme konusunda metin veya etkinliklerde
yeterli olmadığı belirlenmiştir.
-
-
-
Children who receive values education from their
parents in a completely natural way until they start school, where they will be
taught values in a planned and conscious way. Because values
indirectly have the power to change the life and development of societies.
It is
important to transfer social values and moral standards to future generations.
The aim
of this research is to determine the status of expressions of respect in the 5th
grade Turkish textbook. The research problem revolving around whether or not
the level of respect for values education is sufficient in the 5th grade
Turkish textbook. In this context, the expressions of respect in the
texts and activities and whether there are reciprocal expressions and whether there
is a theme, text or activity that contains direct expressions of respect are investigated.
The
study was designed as qualitative research and document analysis was used
within the scope of qualitative research methods. The tool used
in this research is the 5th grade Turkish textbook. In this
context, all the texts in the book and all the activities related to the text were
included in the analysis. Descriptive analysis method was used in the analysis
of the obtained data. The statements were presented in tables and the
findings were interpreted and the current situation was revealed. As a result,
it was determined that the textbook contains the value of respect, yet in terms
of the expressions of the respect value in
texts or activities, it was found to be insufficient.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 38 |