Bu araştırma, imam hatip
lisesi öğrencilerinin bu okulları tercih sebepleri, hedefleri, okullarından
beklentileri ve memnuniyetleri ile öğrenci ve imam hatip lisesi mezunlarının çeşitli
konulardaki görüşlerini belirlemek amacıyla karma yöntemle yürütülmüştür. Araştırmada
İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulları Tercih Nedenleri, Okuldan
Beklentileri ve Memnuniyetleri Anketi, İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Çeşitli
Konulardaki Görüşleri Görüşme Formu ve İmam Hatip Lisesi Mezunlarına Göre İmam
Hatip Liselerinin Dünü, Bugünü ve Yarını Anketi olmak üzere üç farklı veri
toplama aracı öğrenci ve mezunlardan oluşan üç farklı çalışma grubuna
uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans, ortalama ve yüzdelik gibi nicel
betimsel analizler ile içerik analizi kullanılmıştır. 2017-2018 eğitim-öğretim
yılında yürütülen araştırmanın sonuçlarına göre, öğrenciler imam hatip
liselerini ailelerinin yönlendirmesi neticesinde tercih etmişlerdir. Bunun
yanında, imam hatip liselerini tercih sebeplerine, istediği okula
yerleşememe olarak ifade edilebilecek bir sebep eklenmiştir. Öğrencilerin
beklentileri dinî bilgileri edinmeye yöneliktir. Aldığı eğitim sonrasında din
görevlisi/ilahiyatçı olmak isteyen öğrenciler ise azınlıkta kalmıştır.
Eğitim-öğretimin kalitesinin artırılması gerektiğini belirten öğrenciler, imkânları
olsa bu okulu tercih etmeyeceklerini ve yönetim uygulamalarında çeşitli değişiklikler
olması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğrencilerin imam hatip lisesinde okumayı
dinî/millî/manevî değerler çerçevesinde ifade ettikleri görülmüştür.
Öğrenciler, imam hatip liselerinin dinî eğitim görmek anlamına geldiğini
düşünmektedir. İmam hatipli olduklarını toplum içerisinde ifade edebildiklerini
belirten öğrenciler, toplumun kendilerinden beklentilerinin olumlu yönde
olduğunu düşünmekte, dinî/millî/manevî değerleri temsil eden şahsiyetleri
örnek/rehber olarak görmektedirler. Onlara göre, dünya sorunları içerisinde
çözülmesi gereken öncelikli sorunlar dinî/ahlâkî sorunlar ile insanî
sorunlardır. Mezunların kendi öğrencilik dönemlerini olumlu kavramlarla,
günümüzü ise daha olumsuz kavramlarla ifade ettikleri, geleceğe dair daha
ümitli oldukları görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 39 |