Bu araştırmanın amacı, okul
öncesi öğretmenlerinin sanat ve estetik değerlerin kazandırılması ile ilgili öz
yeterlik algılarını belirlemek ve yeterlik algılarının bazı değişkenlere göre
değişip değişmediğini incelemektir. Araştırma tarama modeline dayalı olarak
yürütülmüştür. Araştırmanın evreni, Trabzon il ve ilçe merkezlerindeki
okullarda görev yapan 646 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi,
küme örnekleme yöntemiyle seçilen 267 okul öncesi öğretmeninden
oluşturulmuştur. Veriler, “Sanat ve Estetik Alan Yeterlik Ölçeği” kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, yüzde, bağımsız
gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Bonferroni testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre;
okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve estetik alanla ilgili öz yeterlik
algılarının ölçeğin bilgi sahibi olma ve estetik bakma boyutlarında “yeterli”,
sanat uygulamalarına yer verme boyutunda ise “biraz yeterli” düzeyinde olduğu
tespit edilmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının çeşitli
değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Araştırmada okul
öncesi öğretmenlerinin sanat ve estetik değerlerin çocuklara kazandırılmasında
öz yeterlik algılarının çok yüksek olmadığı, sanat uygulamaları boyutunda ise
nispeten daha düşük olduğu; sanata olan merak ve ilgilerinin öğretmenlerin
sanat ve estetik değerleri kazandırma öz yeterlik algılarını olumlu yönde
etkilediği sonucuna varılmıştır.
Okul Öncesi öğretmeni Öğretmen eğitimi Sanat ve estetik Sanat eğitimi Sanat ve estetik yeterlik algısı
The purpose of this study is
to determine the self-efficacy perceptions of preschool teachers about
acquiring art and aesthetic values and to examine whether their self-efficacy
perceptions change according to some variables. The research was conducted
based on the screening model. The study population consists of 646 preschool
teachers working in Trabzon province and town centers. The study sample
consisted of 267 preschool teachers selected by cluster sampling method. The
data were collected using “Art and Aesthetics Field Competence Scale”.
Arithmetic mean, frequency, percentages, independent groups t-test, one-way
ANOVA, and Bonferroni tests were used in the analysis of data. According to the
findings, preschool teachers’ self-efficacy perceptions of art and aesthetics
were found to be “sufficient” in the dimensions of knowledge and aesthetics,
and “somewhat sufficient” in including art practices. It was seen that
preschool teachers’ self-efficacy perceptions differed significantly according
to various variables. In the research results, it was observed that the
self-efficacy perceptions of preschool teachers to provide art and aesthetics
values to students were not very high, and it was relatively low in the art
practices dimension; it was concluded that curiosity and interest in art
positively affected teachers’ self-efficacy perceptions of gaining art and
aesthetic values.
Preschool teacher Teacher education Art and aesthetics Art education Art and aesthetic competence perception
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 39 |