Research Article
BibTex RIS Cite

Usage of Video Blog in Values Education

Year 2020, Volume: 18 Issue: 40, 307 - 343, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.767347

Abstract

In this study was aimed to determine the effects of video blog activities performed in Character and Value Education (CVE) lesson on the attitudes of prospective teachers towards value education and their opinions regarding these activities. Mixed research method was used in the study. In the quantitative dimension of the study, experimental design with pretest-posttest control group was used. In order to collect quantitative data in the study, Attitude towards Value Education (AVE) Scale was applied to the control and experimental groups at the beginning and end of the lessons as pretest and posttest. The qualitative dimension of the study consists of semi-structured interviews with 11 prospective teachers participating in video blog activities. In the courses conducted with the experimental group, video blog activities were carried out during the regular class time in addition to the normal course content. In video blog activities, case study videos were shared on the blog, and prospective teachers were asked to watch and interpret them outside of class hours. As a result of the analyzes, it was determined that there was a significant difference between the attitudes of the groups towards values education in favor of the experimental group. In addition, it was observed that there was a significant difference in favor of posttest scores in the pre-test and posttest scores of the experimental group teacher candidates according to the factors of the AVE scale, "belief in the need for values education", "internalize value education" and "negative belief in value education" factors. Moreover, prospective teachers commented that video blog applications make CVE lessons more memorable and interesting, and facilitate students' participation.

References

  • Aktepe, V., & Tahiroğlu, M. (2016). Değerler eğitimi yaklaşımları ve etkinlik örnekleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 42, 361-384. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2941
  • Aladağ, S. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişsel düzeyde kazanmalarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 123-146.
  • Atıcı, B., & Özmen, B. (2011, Mayıs). Blog kullanımının sınıf topluluğu duygusuna etkisi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul.
  • Aydın, M. Z. (2017, Kasım). Eğitim sistemimizde değerler eğitiminin önemi. Yenidünya Dergisi. http://yenidunyadergisi.com/egitim-sistemimizde-degerler-egitiminin-onemi/
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Baltacı, M., & Akpınar, B. (2011). Web tabanlı öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 77-88.
  • Bayır, G. Ö., Köse, Ç. T., & Birlik, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarına göre ilkokullarda değer eğitimi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 317-339.
  • Büyüköztürk, Ş. (1998). Kovaryans analizi: Varyans analizi ile karşılaştırmalı bir inceleme. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 31(1), 91-105.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu, desen ve veri analizi. Pegem Akademi.
  • Ching, G. S. (2012). Blog assisted learning: Experiences in learning business English vocabularies. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 1(1), 3–12. https://www.learntechlib.org/p/49781/
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort the behavioral sciences (2nd ed.). Erlbaum.
  • Colombo, M. W., & Colombo, P. D. (2007). Using blogs to improve differentiated instruction. Education Digest, 73(4), 10-14. https://www.dentonisd.org/cms/lib/tx21000245/centricity/Domain/900/diffedblog.pdf
  • Çelikkaya, T., & Filoglu, S. (2014). Attitudes of social studies teachers toward value and values education. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(4), 1551-1556. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1045069.pdf
  • Çetin, F. (2018). Değer eğitimine yönelik tutum ölçeği (DETÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 323-341.
  • Çetin, Ş. (2015). Milli değerlerin öğretimine yönelik tutum ölçeği (MDÖTÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 10(11), 447-460.
  • Divitini, M., Haugalokken, O., & Morken, E. M. (2005). Blog to support learning in the field: Lessons learned from a fiasco. Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), 219-221.
  • Dunlap, J. W. (2005). “VeggieTales”: Moral education through entertainment-education videos (Unpublished PhD Thesis). Regent University, US.
  • Durmuş, S., Bıçak, B. & Çakır, S. (2008). Fen ve teknoloji, matematik ve sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları matematik ve matematik eğitimi değerlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 93-112.
  • Erdemir, Ö. G. M., & İngeç, Ş. K. (2014). Fizik eğitiminde web tabanlı zeki öğretim sisteminin (ZÖS) başarıya etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 289-298.
  • Ersoy, F. & Ünüvar, F. (Eds.). (2019). Karakter ve değerler eğitimi. Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(20), 1-18. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c2s2/KuramsalEgitimbilim_cilt2say%c3%84%c2%b12.pdf
  • Fidan, N. K. (2017). Views of the classroom teachers about the contributions of certain days and weeks to value education. Pegem Egitim ve Ögretim Dergisi, 7(2), 287-312. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.011
  • Fidan, M., & Debbağ, M. (2018). The usage of video blog (vlog) in the" school experience" course: The opinions of the pre-service teachers. Journal of Education and Future, (13), 161-177.
  • Field, A. & Miles, J. (2010). Discovering statistics using SAS. Sage.
  • Gao, W., Tian, Y., Huang, T., & Yang, Q. (2010). Vlogging: A survey of videoblogging technology on the web. ACM Computing Surveys (CSUR), 42(4), 1-57. https://doi.org/10.1145/1749603.1749606
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference (10. ed.). Pearson.
  • Göktaş, Y., & Demirel, T. (2012). Blog-enhanced ICT courses: Examining their effects on prospective teachers' ICT competencies and perceptions. Computers & Education, 58(3), 908–917. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.11.004
  • Güçlü, M. (2015). Türkiye’de değerler eğitimi konusunda yapılan araştırmalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38). 720-732. http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt8/sayi38pdf/5egitim/guclu_mustafa.pdf
  • Halic, O., Lee, D., Paulus, T., & Spence, M. (2010). To blog or not to blog: Student perceptions of blog effectiveness for learning in a college-level course. The Internet and Higher Education, 13(4), 206–213. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.04.001
  • Hramiak, A., Boulton, H., & Irwin, B. (2009). Trainee teachers' use of blogs as private reflections for professional development. Learning, Media and Technology, 34(3), 259-269. https://doi.org/10.1080/17439880903141521
  • Hung, S. T. (2011). Pedagogical applications of vlogs: An investigation into ESP learners' perceptions. British Journal of Educational Technology, 42(5), 736-746. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01086.x
  • Husin, M. R. B., Ahmad, H. B., & Hamzah, M. B. (2019). Video application to accommodate students’ learning style for moral education in teacher education institutes. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 16(1), 349-354.
  • İşcan, C. D. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kajder, S. & Parkes, K. (2012). Examining preservice teachers’ reflective practice within and across multimodal writing environments. Journal of Technology and Teacher Education, 20(3), 229-249. https://www.learntechlib.org/primary/p/37489/.
  • Karger, D. R., & Quan, D. (2005). What would it mean to blog on the semantic web?. Journal of Web semantics, 3(2-3), 147-157.
  • Katılmış, A., & Balcı, A. (2017). Coğrafya öğretmeni adaylarının değerler eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 1-12.
  • Kıral, E. & Kıral, B. (2011). Karma araştırma yöntemi (mixed research design). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/050.pdf
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698-2720. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/623595
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kurami. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-80.
  • Liu, M. H. (2016). Blending a class video blog to optimize student learning outcomes in higher education. The Internet and Higher Education, 30, 44-53. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.03.001
  • Lokman, H. F., Yusoff, N. M. R. N., Khalid, F., & Nasri, N. M. (2018). The feedback of using edmodo application in teaching and learning of moral education in secondary school. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 7(4), 246–254. http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v7-i4/4851
  • Mansor, A. Z. (2011). Reflective learning journal using blog. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 18, 507–516. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.074
  • Memiş, A., & Gedik, E. G. (2010). Sınıf öğretmenlerinin değer yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 123-142.
  • Miles, J., & Banyard, P. (2007). Understanding and using statistics in psychology: A practical introduction. Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage. Millî Eğitim Bakanlığı. (n.d.). Değerler eğitimi yönergesi. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf
  • Narinasamy, I., & Mamat, W. H. W. (2013). Utilization of ICT by moral education teachers. The Malaysian Online Journal of Educational Technology, 1(4), 44-53. http://www.mojet.net/frontend/volume/mojet-volume01-issue04.pdf#page=50
  • Oğuz, E. (2012). Öğretmen adaylarının değerler ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1309-1325.
  • Öztürk, D., & Dilmaç, O. (2016). Görsel sanatlar öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Bayburt Education Faculty, 11(1), 224-237.
  • Parkes, K. A., Dredger, K. S., & Hicks, D. (2013). Eportfolio as a measure of reflective practice. International Journal of ePortfolio, 3(2), 99-115. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1107797.pdf
  • Rodriguez-Conde, M. J., Olmos Miguelanez, S., Perochena Gonzalez, P., & Herrera García, E. (2011). Moral education and ımprovement of coexistence in secondary education (12-16 Years) in Spain. Online Submission, 8(1), 98-102. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519400.pdf
  • Ryan, K. (1991). Moral and values education. Arieh Lewy (Ed.). The ınternational encyelopedia of curriculum, advences in education (pp. 736-742). Pergaman Press.
  • Shih, R. C. (2010). Blended learning using video-based blogs: Public speaking for English as a second language students. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6), 883–897.
  • Sünbül, A. M. (2012). Eğitim gelişim ve değişim 1. Eğitim Yayınevi.
  • Özdaş, F. (2013). Ortaokullarda değerler eğitimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Nobel Yayınları.
  • Şahin, N. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının karakter ve değerler eğitimi dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1058-1090. https://doi.org/10.26466/opus.569630
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of social issues, 50(4), 19-45.
  • Tang, E., & Lam, C. (2014). Building an effective online learning community (OLC) in blogbased teaching portfolios. The Internet and Higher Education, 20, 79–85. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.12.002
  • Turan, R., & Ulusoy, K. (Eds.). (2015). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Waely, S. A., & Aburezeq, I. M. (2013). Using blogs to facilitate ınteractive and effective learning: Perceptions of pre-service arabic teachers. Journal of Language Teaching & Research, 4(5), 975-985. https://pdfs.semanticscholar.org/8a9c/a1f91bc74d9d3e6d219db8797c2b2c897f49.pdf
  • Yaşaroğlu, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 503-515.
  • Yang, J. C., Quadir, B., Chen, N. S., & Miao, Q. (2016). Effects of online presence on learning performance in a blog-based online course. The Internet and Higher Education, 30, 11-20. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.04.002
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2009). Values education experiences of Turkish class teachers: A phenomonological approach. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 35, 165-184.
  • Yu, H. (2011). A study on the development of web-based moral education course. International Conference on Uncertainty Reasoning and Knowledge Engineering, 2, 99-102.
  • Yükseltürk, E., & Top, E. (2016). Web 2.0 teknolojilerinin öğretmen eğitiminde kullanımı, In K. Çağıltay & Y. Göktaş (Eds.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğitimler (pp. 555-570). Pegem Akademi.

Değerler Eğitiminde Video Blog Kullanımı

Year 2020, Volume: 18 Issue: 40, 307 - 343, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.767347

Abstract

Bu çalışmada, karakter ve değerler eğitimi (KDE) dersinde gerçekleştirilen video blog uygulamalarının öğretmen adaylarının değer eğitimine yönelik tutumları üzerindeki etkisini ve öğretmen adaylarının bu uygulamalar hakkındaki görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunu öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen oluşturmaktadır. Çalışmada nicel veri toplama amacı ile Değer Eğitimine Yönelik Tutum (DET) Ölçeği kontrol ve deney gruplarına derslerin başlangıcında ve sonunda, öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Çalışmanın nitel boyutunu ise video blog uygulamalarına katılan olan 11 öğretmen adayı ile yapılmış olan yarı yapılandırılmış görüşmeler oluşturmaktadır. Deney grubu ile yürütülen ders sürecinde normal ders içeriğine ek olarak video blog uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Video blog uygulamalarında, blog üzerinde örnek olay videoları paylaşılmış, öğretmen adaylarının bunları ders saatleri dışında izleyerek yorumlamaları istenmiştir. Analizler sonucunda, grupların değerler eğitimine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, deney grubu öğretmen adaylarının DET ölçeğinin faktörleri olan “değerler eğitiminin gereğine inanç”, “değer eğitimini içselleştirme” ve “değer eğitimine yönelik olumsuz inanç” faktörlerinden aldıkları öntest ve sontest puanlarında sontest puanları lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Bunun dışında öğretmen adayları video blog uygulamalarının KDE derslerini daha akılda kalıcı ve ilgi çekici hale getirdiği, öğrencilerin derse katılımını kolaylaştırdığı yönünde yorumlarda bulunmuştur.

References

  • Aktepe, V., & Tahiroğlu, M. (2016). Değerler eğitimi yaklaşımları ve etkinlik örnekleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 42, 361-384. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2941
  • Aladağ, S. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişsel düzeyde kazanmalarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(1), 123-146.
  • Atıcı, B., & Özmen, B. (2011, Mayıs). Blog kullanımının sınıf topluluğu duygusuna etkisi. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, İstanbul.
  • Aydın, M. Z. (2017, Kasım). Eğitim sistemimizde değerler eğitiminin önemi. Yenidünya Dergisi. http://yenidunyadergisi.com/egitim-sistemimizde-degerler-egitiminin-onemi/
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Baltacı, M., & Akpınar, B. (2011). Web tabanlı öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 77-88.
  • Bayır, G. Ö., Köse, Ç. T., & Birlik, E. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarına göre ilkokullarda değer eğitimi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 317-339.
  • Büyüköztürk, Ş. (1998). Kovaryans analizi: Varyans analizi ile karşılaştırmalı bir inceleme. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 31(1), 91-105.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu, desen ve veri analizi. Pegem Akademi.
  • Ching, G. S. (2012). Blog assisted learning: Experiences in learning business English vocabularies. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 1(1), 3–12. https://www.learntechlib.org/p/49781/
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort the behavioral sciences (2nd ed.). Erlbaum.
  • Colombo, M. W., & Colombo, P. D. (2007). Using blogs to improve differentiated instruction. Education Digest, 73(4), 10-14. https://www.dentonisd.org/cms/lib/tx21000245/centricity/Domain/900/diffedblog.pdf
  • Çelikkaya, T., & Filoglu, S. (2014). Attitudes of social studies teachers toward value and values education. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(4), 1551-1556. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1045069.pdf
  • Çetin, F. (2018). Değer eğitimine yönelik tutum ölçeği (DETÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 323-341.
  • Çetin, Ş. (2015). Milli değerlerin öğretimine yönelik tutum ölçeği (MDÖTÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 10(11), 447-460.
  • Divitini, M., Haugalokken, O., & Morken, E. M. (2005). Blog to support learning in the field: Lessons learned from a fiasco. Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), 219-221.
  • Dunlap, J. W. (2005). “VeggieTales”: Moral education through entertainment-education videos (Unpublished PhD Thesis). Regent University, US.
  • Durmuş, S., Bıçak, B. & Çakır, S. (2008). Fen ve teknoloji, matematik ve sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları matematik ve matematik eğitimi değerlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 93-112.
  • Erdemir, Ö. G. M., & İngeç, Ş. K. (2014). Fizik eğitiminde web tabanlı zeki öğretim sisteminin (ZÖS) başarıya etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 289-298.
  • Ersoy, F. & Ünüvar, F. (Eds.). (2019). Karakter ve değerler eğitimi. Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(20), 1-18. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c2s2/KuramsalEgitimbilim_cilt2say%c3%84%c2%b12.pdf
  • Fidan, N. K. (2017). Views of the classroom teachers about the contributions of certain days and weeks to value education. Pegem Egitim ve Ögretim Dergisi, 7(2), 287-312. https://doi.org/10.14527/pegegog.2017.011
  • Fidan, M., & Debbağ, M. (2018). The usage of video blog (vlog) in the" school experience" course: The opinions of the pre-service teachers. Journal of Education and Future, (13), 161-177.
  • Field, A. & Miles, J. (2010). Discovering statistics using SAS. Sage.
  • Gao, W., Tian, Y., Huang, T., & Yang, Q. (2010). Vlogging: A survey of videoblogging technology on the web. ACM Computing Surveys (CSUR), 42(4), 1-57. https://doi.org/10.1145/1749603.1749606
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference (10. ed.). Pearson.
  • Göktaş, Y., & Demirel, T. (2012). Blog-enhanced ICT courses: Examining their effects on prospective teachers' ICT competencies and perceptions. Computers & Education, 58(3), 908–917. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.11.004
  • Güçlü, M. (2015). Türkiye’de değerler eğitimi konusunda yapılan araştırmalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38). 720-732. http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt8/sayi38pdf/5egitim/guclu_mustafa.pdf
  • Halic, O., Lee, D., Paulus, T., & Spence, M. (2010). To blog or not to blog: Student perceptions of blog effectiveness for learning in a college-level course. The Internet and Higher Education, 13(4), 206–213. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.04.001
  • Hramiak, A., Boulton, H., & Irwin, B. (2009). Trainee teachers' use of blogs as private reflections for professional development. Learning, Media and Technology, 34(3), 259-269. https://doi.org/10.1080/17439880903141521
  • Hung, S. T. (2011). Pedagogical applications of vlogs: An investigation into ESP learners' perceptions. British Journal of Educational Technology, 42(5), 736-746. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01086.x
  • Husin, M. R. B., Ahmad, H. B., & Hamzah, M. B. (2019). Video application to accommodate students’ learning style for moral education in teacher education institutes. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 16(1), 349-354.
  • İşcan, C. D. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kajder, S. & Parkes, K. (2012). Examining preservice teachers’ reflective practice within and across multimodal writing environments. Journal of Technology and Teacher Education, 20(3), 229-249. https://www.learntechlib.org/primary/p/37489/.
  • Karger, D. R., & Quan, D. (2005). What would it mean to blog on the semantic web?. Journal of Web semantics, 3(2-3), 147-157.
  • Katılmış, A., & Balcı, A. (2017). Coğrafya öğretmeni adaylarının değerler eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 1-12.
  • Kıral, E. & Kıral, B. (2011). Karma araştırma yöntemi (mixed research design). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/050.pdf
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698-2720. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/623595
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kurami. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-80.
  • Liu, M. H. (2016). Blending a class video blog to optimize student learning outcomes in higher education. The Internet and Higher Education, 30, 44-53. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.03.001
  • Lokman, H. F., Yusoff, N. M. R. N., Khalid, F., & Nasri, N. M. (2018). The feedback of using edmodo application in teaching and learning of moral education in secondary school. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 7(4), 246–254. http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v7-i4/4851
  • Mansor, A. Z. (2011). Reflective learning journal using blog. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 18, 507–516. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.074
  • Memiş, A., & Gedik, E. G. (2010). Sınıf öğretmenlerinin değer yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 123-142.
  • Miles, J., & Banyard, P. (2007). Understanding and using statistics in psychology: A practical introduction. Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage. Millî Eğitim Bakanlığı. (n.d.). Değerler eğitimi yönergesi. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf
  • Narinasamy, I., & Mamat, W. H. W. (2013). Utilization of ICT by moral education teachers. The Malaysian Online Journal of Educational Technology, 1(4), 44-53. http://www.mojet.net/frontend/volume/mojet-volume01-issue04.pdf#page=50
  • Oğuz, E. (2012). Öğretmen adaylarının değerler ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1309-1325.
  • Öztürk, D., & Dilmaç, O. (2016). Görsel sanatlar öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Bayburt Education Faculty, 11(1), 224-237.
  • Parkes, K. A., Dredger, K. S., & Hicks, D. (2013). Eportfolio as a measure of reflective practice. International Journal of ePortfolio, 3(2), 99-115. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1107797.pdf
  • Rodriguez-Conde, M. J., Olmos Miguelanez, S., Perochena Gonzalez, P., & Herrera García, E. (2011). Moral education and ımprovement of coexistence in secondary education (12-16 Years) in Spain. Online Submission, 8(1), 98-102. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519400.pdf
  • Ryan, K. (1991). Moral and values education. Arieh Lewy (Ed.). The ınternational encyelopedia of curriculum, advences in education (pp. 736-742). Pergaman Press.
  • Shih, R. C. (2010). Blended learning using video-based blogs: Public speaking for English as a second language students. Australasian Journal of Educational Technology, 26(6), 883–897.
  • Sünbül, A. M. (2012). Eğitim gelişim ve değişim 1. Eğitim Yayınevi.
  • Özdaş, F. (2013). Ortaokullarda değerler eğitimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Nobel Yayınları.
  • Şahin, N. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının karakter ve değerler eğitimi dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1058-1090. https://doi.org/10.26466/opus.569630
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of social issues, 50(4), 19-45.
  • Tang, E., & Lam, C. (2014). Building an effective online learning community (OLC) in blogbased teaching portfolios. The Internet and Higher Education, 20, 79–85. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.12.002
  • Turan, R., & Ulusoy, K. (Eds.). (2015). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Pegem Akademi.
  • Waely, S. A., & Aburezeq, I. M. (2013). Using blogs to facilitate ınteractive and effective learning: Perceptions of pre-service arabic teachers. Journal of Language Teaching & Research, 4(5), 975-985. https://pdfs.semanticscholar.org/8a9c/a1f91bc74d9d3e6d219db8797c2b2c897f49.pdf
  • Yaşaroğlu, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 503-515.
  • Yang, J. C., Quadir, B., Chen, N. S., & Miao, Q. (2016). Effects of online presence on learning performance in a blog-based online course. The Internet and Higher Education, 30, 11-20. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.04.002
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2009). Values education experiences of Turkish class teachers: A phenomonological approach. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 35, 165-184.
  • Yu, H. (2011). A study on the development of web-based moral education course. International Conference on Uncertainty Reasoning and Knowledge Engineering, 2, 99-102.
  • Yükseltürk, E., & Top, E. (2016). Web 2.0 teknolojilerinin öğretmen eğitiminde kullanımı, In K. Çağıltay & Y. Göktaş (Eds.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: teoriler, araştırmalar, eğitimler (pp. 555-570). Pegem Akademi.
There are 67 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Ozan Coşkunserçe 0000-0002-1230-324X

Publication Date December 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 18 Issue: 40

Cite

APA Coşkunserçe, O. (2020). Değerler Eğitiminde Video Blog Kullanımı. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 307-343. https://doi.org/10.34234/ded.767347