The main purpose of this research is to determine the views of prospective classroom teachers who take traditional children's games seriously. For this purpose, the phenomenological design, one of the qualitative research designs has been utilized in the study. The participants of the research consisted of 10 primary school teacher candidates who took the elective traditional children's games course at a university in Istanbul and were determined by the criterion sampling method. The data were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers and analyzed by content analysis. When the findings were examined, the prospective classroom teachers stated that traditional children's games contributed to value education, skill development, educational function, and intangible cultural heritage. In this direction, the research data were presented through themes in the form of the values that traditional children's games contain, the skills that traditional children's games gain, the educational function of traditional children's games, and the contribution of traditional children's games help to grow, intangible cultural heritage. The themes obtained were supported by one-to-one quotations from the statements of the pre-service teachers in the findings section. Considering the findings of the study, it can be said that it is important to use traditional children's games in educational environments.
Traditional Children Cultural Heritage Values and Skills Primary School Teacher Pre-services
Bu araştırmanın temel amacı geleneksel çocuk oyunları dersini alan sınıf öğretmeni adaylarının geleneksel çocuk oyunlarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultuda çalışma, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını, İstanbul’da bir üniversitede seçmeli geleneksel çocuk oyunları dersini alan ve ölçüt örneklem seçme yöntemi ile belirlenen 10 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde sınıf öğretmeni adayları geleneksel çocuk oyunlarının değer eğitimi, beceri gelişimi, eğitsel işlev ve somut olmayan kültürel mirasa katkı sağladığını ifade etmişlerdir. Bu doğrultuda araştırmanın verileri geleneksel çocuk oyunlarının içerdiği değerler, geleneksel çocuk oyunlarının kazandırdığı beceriler, geleneksel çocuk oyunlarının eğitsel işlevi ve geleneksel çocuk oyunlarının somut olmayan kültürel mirasa katkısı şeklinde tema olarak sunulmuştur. Elde edilen temalar bulgular kısmında öğretmen adayları ifadelerinden bire bir alıntılarla desteklenmiştir. Çalışmanın bulguları dikkate alındığında geleneksel çocuk oyunlarının eğitim ortamlarında kullanılmasının önemli olduğu söylenebilir.
Geleneksel Çocuk Oyunları Kültürel Miras Değerler ve Beceriler Sınıf Öğretmeni Adayları Traditional Children Cultural Heritage Values and Skills Primary School Teacher Pre-services
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 24, 2022 |
Publication Date | December 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 20 Issue: 44 |