In this study, the railway track stiffness and the effect of the flexural modulus of sleepers on track stiffness were investigated. For this purpose, an extensive literature review, simplified examples, and comparative tests were used. During the tests, standard B70 type prestressed concrete railway sleepers, and the new LCR type sleepers which have been developed in Türkiye, were used. As a result of the study, it has been seen that the new type of sleepers provides an optimum solution in terms of mass and flexural modulus, combining the optimum flexural modulus advantage of wooden sleepers and the high mass and environmental durability advantages of concrete sleepers. In addition, it has been examined whether it can maintain this optimum modulus throughout its service life, and it has been observed that the new type of sleepers largely maintains its flexural modulus during repeated loading steps. In addition, plastic deformations occurring even at high load levels are at least as low as seen in prestressed competitors.
Bu çalışma kapsamında, demiryolu hat rijitliği ve traverslerin eğilme modüllerinin bu hat rijitliğine etkisi, geniş bir literatür taraması, basitleştirilmiş örneklendirmeler ve karşılaştırmalı deneylerle incelenmiştir. Deneyler esnasında, standart B70 tipi öngerilmeli beton demiryolu traversleri ve ülkemizde son yıllarda geliştirmeye alınan yeni LCR tipi traversler kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, yeni tip traverslerin kütlesi ve eğilme modülü bakımından, ahşap traverslerin optimum eğilme modülü avantajını ve beton traverslerin yüksek kütle ve çevresel dayanıklılık avantajlarını bir araya getirerek, optimum bir çözüm sağladığı görülmüştür. Ayrıca sahip olduğu bu optimum eğilme modülünü, servis ömrü boyunca koruyup koruyamayacağı da incelenmiş ve yeni tip traverslerin tekrarlı yükleme adımlarında eğilme modülünü büyük oranda koruduğu ve yüksek değerli yüklere rağmen plastik deformasyonlarının en az öngerilmeli rakipleri kadar düşük olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | April 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |