Research Article
BibTex RIS Cite

Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Rayların Yeniden Profillendirilmesinde Döner Taşlama Metodunun Uygulanabilirliği: Ankara-Eskişehir Hattı Örneği

Year 2023, , 38 - 53, 31.01.2023
https://doi.org/10.47072/demiryolu.1189161

Abstract

Demir yolu rayları uzun süreli ve emniyetli kullanım için bakım planlaması yapılması gereken en önemli üst yapı elemanlarındandır. Rayların optimum profile sahip olması, sürüş konforunun arttırılması ve ray ömrünün ekonomik olarak uzatılabilmesi için rayların belirli periyotlarla yeniden profillendirme yapılması gereklidir. Bu çalışmada Yüksek Hızlı Tren Hatlarında rayların yeniden profillendirme çalışmalarında mobil ray taşlama makinesi ile döner taşlama metodunun uygulanabilirliği Ankara-Eskişehir hattı özelinde araştırılmıştır. Çalışmada öncelikle yeniden profillendirme stratejileri ve metotları ele alınmıştır. Çalışma öncesi hattın durumu incelenerek ön ölçümler alınmıştır. Değerlendirme sonucu belirlenen tolerans ve kalite gereksinimlerine göre döner taşlama uygulaması yapılmış olup alınan ölçümler incelenmiştir. Çalışma sonu yapılan değerlendirmede söz konusu metodun Yüksek hızlı Tren Hatlarında uygulanabilir olduğu görülmüştür. Bahse konu çalışmanın literatürde yeteri kadar yer almaması karşısında Yüksek Hızlı Tren Hatlarında yeniden profillendirme stratejilerinin oluşturulmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • [1] E.Arslan, “Demiryolu Raylarinin Bakimi: Yeniden Profilendirme (Reprofiling) Prosedür ve Kabul Şartları” 2020. [Online]. Available: https://elvanarslannet.wordpress.com/2020/03/28/demiryolu-raylarinin-bakimi-yeniden-profilendirme/ [Accessed: 12-Sep-2022].
  • [2] P. Sroba, “Rail Grinding Best Practice For Committee 4, Sub-Committee 9. “ Principal Engineer, National Research Council of Canada, Canada, 2003.
  • [3] TS EN 13231-5, Demiryolu uygulamaları- Hat- İşlerin kabulü- Bölüm 5: Düz hat, makaslar, geçitler ve dilatasyon contasında ray profili yenileme prosedürü” TSE, Ankara, 2018
  • [4] IRS 70712 “ Rail Defect” International Union of Railways (UIC), Paris, 2018
  • [5] Guidelines For Working of Rail Grinding Machine, Indian Railways Institute of Civil Engineering, Pune, Indian. 2012
  • [6] M. Mesaritis, M. Shamsa, P. Cuervo, J.F. Santa, A. Toro, M.B. Marshall, R. Lewis,. “A Laboratory Demonstration Of Rail Grinding And Analysis Of Running Roughness And Wear.” Wear,. vol. 456-457, pp.1-2., September 2020, doi: 10.1016/j.wear.2020.203379
  • [7] R. Stock, M. Seeleithner, “Efficient implementation of modern rail maintenance Technologies” Jahrbuch Für Schıenenverkehr & Technıkeık, Eisenbahn Ingenieur Kompendium (EIK 2022), pp. 72, 2022
  • [8] Z. Kędra, “Technologıa Robót Torowych” Gdańsk, Poland., Wydawnıctwa Polıtechnıkı Gdańskıej, 2015
  • [9] TS EN 14363+A1 Railway applications - Testing and Simulation for the acceptance of running characteristics of railway vehicles - Running Behaviour and stationary tests “ TSE, Ankara, 2022
  • [10] TCDD Hat Bakımı El Kitabı, TCDD Yol Dairesi Başkanlığı, Ankara, 2013.
  • [11] A. F. R. Pereira, “Rail Corrugation: A Software Tool for Detection and Analysis Using Wavelets” Master Thesis, Licenciatura em Ciências de Engenharia Electrotécnica e de Computadores., Faculdade de Ciências e Tecnologia. Universidade Nova de Lisboa., 2018
  • [12] TS EN 13231-2, “Demiryolu uygulamaları- Demiryolu- İşlerin kabulü- Bölüm 2: Düz hatlar, makaslar, kruvazmanlar ve klavuz raylarda yeniden profillenmiş raylarının kabulü“ TSE, Ankara, 2021.
  • [13] Grinding Depth Measuring Gauge Wilmec HT1 documentation. Accessed: Ekim. 11, 2022. [Online]. Available: http://www.wilmec.it/images/ferrovia/HT1-Wilmec-ENG-rail.pdf
  • [14] TS EN 13715, “Demiryolu uygulamaları- Tekerlek takımları ve bojiler - Tekerlekler - Yuvarlanma yüzeyi profili” TSE, Ankara, 2020.

Applicability of Rotating Grinding Method in Re-profiling of Rails on High-Speed Train Lines: Example of Ankara-Eskişehir Line

Year 2023, , 38 - 53, 31.01.2023
https://doi.org/10.47072/demiryolu.1189161

Abstract

Railway tracks are one of the most important superstructure elements that need maintenance planning for long-term and safe use. In order for the rails to have an optimum profile, to increase the driving comfort and to extend the rail life economically, it is necessary to re-profiling the rails at certain intervals. In this study, the applicability of the rotary grinding method with the mobile rail grinding machine in the re-profiling of the rails on the High Speed Train Lines was investigated in the Ankara-Eskişehir line. In the study, firstly, re-profiling strategies and methods are discussed. Before the study, the condition of the line was examined and preliminary measurements were taken. According to the tolerance and quality requirements determined as a result of the evaluation, a rotary grinding application was made and the final measurements were examined. In the evaluation made at the end of the study, it was seen that the method in question is applicable in High Speed Train Lines. It is thought that this study will contribute to the formation of re-profiling strategies in High Speed Train Lines, due to the lack of sufficient coverage in the literature.

References

  • [1] E.Arslan, “Demiryolu Raylarinin Bakimi: Yeniden Profilendirme (Reprofiling) Prosedür ve Kabul Şartları” 2020. [Online]. Available: https://elvanarslannet.wordpress.com/2020/03/28/demiryolu-raylarinin-bakimi-yeniden-profilendirme/ [Accessed: 12-Sep-2022].
  • [2] P. Sroba, “Rail Grinding Best Practice For Committee 4, Sub-Committee 9. “ Principal Engineer, National Research Council of Canada, Canada, 2003.
  • [3] TS EN 13231-5, Demiryolu uygulamaları- Hat- İşlerin kabulü- Bölüm 5: Düz hat, makaslar, geçitler ve dilatasyon contasında ray profili yenileme prosedürü” TSE, Ankara, 2018
  • [4] IRS 70712 “ Rail Defect” International Union of Railways (UIC), Paris, 2018
  • [5] Guidelines For Working of Rail Grinding Machine, Indian Railways Institute of Civil Engineering, Pune, Indian. 2012
  • [6] M. Mesaritis, M. Shamsa, P. Cuervo, J.F. Santa, A. Toro, M.B. Marshall, R. Lewis,. “A Laboratory Demonstration Of Rail Grinding And Analysis Of Running Roughness And Wear.” Wear,. vol. 456-457, pp.1-2., September 2020, doi: 10.1016/j.wear.2020.203379
  • [7] R. Stock, M. Seeleithner, “Efficient implementation of modern rail maintenance Technologies” Jahrbuch Für Schıenenverkehr & Technıkeık, Eisenbahn Ingenieur Kompendium (EIK 2022), pp. 72, 2022
  • [8] Z. Kędra, “Technologıa Robót Torowych” Gdańsk, Poland., Wydawnıctwa Polıtechnıkı Gdańskıej, 2015
  • [9] TS EN 14363+A1 Railway applications - Testing and Simulation for the acceptance of running characteristics of railway vehicles - Running Behaviour and stationary tests “ TSE, Ankara, 2022
  • [10] TCDD Hat Bakımı El Kitabı, TCDD Yol Dairesi Başkanlığı, Ankara, 2013.
  • [11] A. F. R. Pereira, “Rail Corrugation: A Software Tool for Detection and Analysis Using Wavelets” Master Thesis, Licenciatura em Ciências de Engenharia Electrotécnica e de Computadores., Faculdade de Ciências e Tecnologia. Universidade Nova de Lisboa., 2018
  • [12] TS EN 13231-2, “Demiryolu uygulamaları- Demiryolu- İşlerin kabulü- Bölüm 2: Düz hatlar, makaslar, kruvazmanlar ve klavuz raylarda yeniden profillenmiş raylarının kabulü“ TSE, Ankara, 2021.
  • [13] Grinding Depth Measuring Gauge Wilmec HT1 documentation. Accessed: Ekim. 11, 2022. [Online]. Available: http://www.wilmec.it/images/ferrovia/HT1-Wilmec-ENG-rail.pdf
  • [14] TS EN 13715, “Demiryolu uygulamaları- Tekerlek takımları ve bojiler - Tekerlekler - Yuvarlanma yüzeyi profili” TSE, Ankara, 2020.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Article
Authors

Elvan Arslan 0000-0002-0158-5552

Publication Date January 31, 2023
Submission Date October 14, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

IEEE E. Arslan, “Yüksek Hızlı Tren Hatlarında Rayların Yeniden Profillendirilmesinde Döner Taşlama Metodunun Uygulanabilirliği: Ankara-Eskişehir Hattı Örneği”, Demiryolu Mühendisliği, no. 17, pp. 38–53, January 2023, doi: 10.47072/demiryolu.1189161.