China took a historic step in 2013 within the scope of its multilateral transportation policies and the goal of creating the Silk Road of the 21st Century. With the slogan of "Belt and Road", it announced the project of a new trade route from Beijing to London and called for cooperation with the route countries. This project, also called the Modern Silk Road; It aims to connect China and more than 65 countries on the route by using land, sea and rail transport, and to achieve balanced and sustainable economic development in these countries. Turkey is one of the most important routes due to its geographical and geopolitical position moreover which has the greatest expectations from this cooperation. Therefore, Turkey has made many important investments, especially railway, highway, tube crossings and Bosphorus bridges. There are many studies in the literature about the Silk Road in social sciences. However, in this study, it is aimed to provide an optimal result by approaching the subject with the engineering applications independent from all social and political conditions. For this purpose, a graph consisting of a total of 26 nodes was created for the railway network reaching from Beijing-China to London-England in Silk Road Corridors and the shortest path has been calculated with Dijkstra's Algorithm scripted in Python. The results showed that the route which called the Modern Silk Road or Middle Corridor is the shortest railway route between Beijing and London.
Çin, çok taraflı ulaştırma politikaları ve 21. yy. İpek Yolunu oluşturma hedefi kapsamında 2013 yılında tarihi bir adım atmıştır. “Kuşak ve Yol” sloganı ile Pekin’ den Londra’ ya ulaşan yeni bir ticaret yolunun projesini açıklamış ve güzergâh ülkelerine iş birliği çağrısına bulunmuştur. Modern İpek Yolu olarak da adlandırılan bu proje; kara, deniz ve demiryolu taşımacılığının kullanılarak Çin ile güzergâhtaki 65’den fazla ülkeyi birbirine bağlanmayı, bu ülkelerde dengeli ve sürdürülebilir ekonomik kalkınmaları hedeflemektedir. Türkiye coğrafi ve jeopolitik konumu sayesinde en önemli güzergâh ülkelerinden birisi olarak bu iş birliğinden en fazla beklentisi olan ülke durumundadır. Dolayısıyla Türkiye; demiryolu, karayolu, tüp geçitler ve boğaz köprüleri başta olmak üzere birçok önemli yatırıma imza atmıştır. Literatürde sosyal bilimler alanlarında İpek Yolu ile ilgili birçok çalışma mevcuttur. Fakat bu çalışmada konuya mühendislik uygulamaları yaklaşımıyla, tüm sosyal ve politik koşullardan bağımsız olarak optimal bir sonuç elde etme amacı güdülmüştür. Bu amaçla İpek yolu Koridorlarında Pekin’den Londra’ya ulaşan demiryolu ağı için toplam 26 düğümden oluşan bir graf oluşturulmuş ve en kısa yolun hesaplanması için Dijkstra algoritması Python programlama dilinde kodlanarak çözülmüştür. Modern İpek Yolu veya Orta Koridor olarak adlandırılan güzergâhın Pekin-Londra arası en kısa demiryolu güzergâhı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Submission Date | October 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |