The rapid population growth in cities has also increased the mobility. In order to ensure mobility, the transportation of people and their cargo is carried out by various means of transportation. The importance of rail systems in urban and intercity transportation is increasing day by day. In today's modern railway lines, electric railway lines are preferred because of their cheap and environmental sensitivity. In order for an electric train to pass through a railway line, the existing line must be equipped with electrification systems. The cost of the electrification systems of the railway line is high. However, considering the need for energy and fuel saving in electric trains in today's technology, it is seen that electrification systems are a viable method. In this study, 25 kV AC 50 Hz electrification systems which are preferred in intercity transportation have been examined in detail and the design stages and methods of this system have been presented. The 29.22-kilometer conventional line (Vmax=120 km/h) were designed with the 42.46-kilometer high-speed train line (Vmax=200 km/h) belonging to TCDD and the construction costs of these lines with different design speeds were calculated and analyzed.
Kentlerde oluşan hızlı nüfus artışı hareketliliğin de artmasına neden olmuştur. Hareketliliğin sağlanması için insanların ve insanlara ait yüklerin taşınması çeşitli ulaşım araçlarıyla yapılmaktadır. Gerek şehir içi gerekse şehirlerarası ulaşımda raylı sistemlerin önemi her geçen gün artmaktadır. Günümüz modern demiryolu hatlarında hem ucuz hem de çevreye duyarlılığı nedeni ile elektrikli demiryolu hatları tercih edilmektedir. Bir demiryolu hattından elektrikli tren geçebilmesi için mevcut hattın elektrifikasyon sistemleriyle donatılmış olması gerekmektedir. Demiryolu hattının elektrifikasyon sistemlerinin yapım maliyeti yüksektir. Buna rağmen günümüz teknolojinde enerjiye olan ihtiyaç ve elektrikli trenlerdeki yakıt tasarrufu göz önüne alındığında elektrifikasyon sistemlerinin uygulanabilir bir yöntem olduğu görülmektedir. Bu çalışmada şehirlerarası ulaşımda tercih edilen 25 kV AC 50 Hz elektrifikasyon sistemleri detaylı olarak incelenmiş ve bu sisteme ait tasarım aşamaları ve yöntemleri ortaya konulmuştur. TCDD’ye ait 42,46 kilometrelik hızlı tren hattı (Vmax=200 km/h) ile 29,22 kilometrelik konvansiyonel hattın (Vmax=120 km/h) tasarımı yapılmış, tasarım hızları farklı olan bu hatların yapım maliyetleri çıkartılarak analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | January 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |