Bu çalışmada ülkemizde ve dünyada demiryolu hatlarında işletme şartlarında çoğunlukla kullanımda olan perlitik mikroyapıdaki çelikler ve perlitik çeliklere alternatif olarak sunulan, gelişmiş mekanik özelliklere sahip olan beynitik mikroyapıdaki çelikler ele alınmıştır. Geniş bir literatür özetiyle konvansiyonel ray sınıfları ve gelişmiş ray sınıfları, kimyasal kompozisyonları ve temel mekanik özellikleri dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Ayrıca dünyada farklı bölge ve ülkelerde geliştirilen beynitik ray çelikleri incelenmiştir. Daha sonra tekerlek ray etkileşimi, sürtünme şartları ve temas yüzeyleri dikkate alınarak, geliştirilen sonlu elemanlar modelinde rayın yorulma hasar direnci analiz edilmiştir. Sonuç olarak analiz edilen beynitik mikroyapıdaki çeliğin yorulma hasar direncinin perlitik mikroyapıya göre üstün olduğu ve 386,69 MPa yük altında on milyon çevrime dayanabildiği anlaşılmıştır.
Çelik yapılar Demiryolu malzemeleri Tekerlek-ray etkileşimi Yorulma hasarı Sonlu elemanlar analizi
-
-
-
In this study, pearlitic microstructure steels, which are frequently used in the operational conditions of railways, and alternatively developed, bainitic microstructure steels, that has advanced mechanical properties are investigated. Conventional and advanced rail grades were investigated in terms of chemical composition and mechanical properties with an extended literature review. In addition, bainitic rail steels developed in different regions and countries were analyzed. Fatigue failure resistance of rails were analyzed with finite element method considering wheel-rail interaction, friction parameters and contact regions. In conclusion, analyzed bainitic microstructure shows advanced fatigue characteristics than pearlitic microstructure with ten million cycle resistance under 386.9 MPa load.
Steel structures Railway materials Wheel-rail interaction Fatigue failure Finite element analysis
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | May 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |