In this study, a specific part of the railway line between Kütahya and Afyonkarahisar cities have been investigated. At the stated track section, the defects of the track geometry parameters; cross level, track gauge, longitudinal level, twist and alignment have been studied and evaluated in accordance with the standard EN 13848-5. Kütahya-Afyonkarahisar railway line complete track renewal was performed in 2013. Having the opportunity to compare the improvement at the track geometry quality at the line, measurements were carried out on the track among 11 years period with the help of track geometry measurement vehicles. Degradations, improvements, the effects of the corrective maintenance and the track renewal activities were determined owing to measurements performed on the track, using the standard deviation method in the EN 13848-5 standard. Maintenance priorities need to be determined due to the limited resources and workforce at railways. Therefore, with this study, it is aimed to use maintenance resources more effectively by inspecting which track geometry parameters are more effective in evaluating the deteriorations and improvements in track geometry and the changes in speed groups of these effects. It has been concluded that the corrective maintenance activities to be carried out on the alignment defects of the track are more effective in increasing the overall quality of the track in low-speed groups and that the higher the initial quality of the track, the longer the overall quality of the track can be maintained.
Bu çalışmada, Kütahya-Afyonkarahisar şehirleri arasındaki konvansiyonel taşımacılık yapılan demiryolu hattı üzerinde belirli bir bölüm incelenmiştir. Belirtilen yol kesiminde; dever, ekartman, nivelman, fleş ve burulma yol geometrisi parametrelerine ait hatalar incelenerek ilgili EN 13848-5 standardı çerçevesinde değerlendirilmeler yapılmıştır. Kütahya-Afyonkarahisar demiryolu hattı 2013 yılında poz çalışması yapılarak hat tamamen yenilenmiştir. Hattın kalitesindeki iyileşmeleri karşılaştırılma imkanı bulunan demiryolu hattında yol geometrisi ölçüm makineleri ile yaklaşık 11 yıllık zaman dilimi içerisinde ölçüm çalışmaları yapılmıştır. Bu ölçümler sayesinde yol kesimindeki bozulmalar, iyileşmeler, yapılan düzeltici bakım ve yol yenileme çalışmalarının etkileri EN 13848-5 standardında yer alan standart sapma yöntemi ile belirlenmiştir. Demiryollarında sahip olunan kısıtlı kaynak ve iş gücü nedeniyle bakım önceliklerinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle, bu çalışma ile yol geometrisindeki bozulmalar ve iyileşmelerin değerlendirilmesinde hangi yol geometrisi parametrelerinin daha etkili olduğu ve bu etkilerin hız gruplarındaki değişimleri incelenerek, bakım kaynaklarının daha etkili kullanılması hedeflenmiştir. Fleş kusurları ile ilgili yapılacak düzeltici bakım çalışmalarının yolun genel kalitesinin artırılmasında düşük hız gruplarında daha etkili olduğuna ve yolun ilk kalitesinin yüksek olması ile yolun genel kalitesinin daha uzun süre korunabildiği sonuçlarına varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Submission Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 13 |