The use of rail systems in transportation has an important and social place on people and society. Availability in a widely used region is available in all systems around the world, with usability on a widespread human. All areas that find it oriented towards digitalization, rail training systems are also smart training applications exercises. Stations, system management systems, onboard equipment, and central systems are systems that find application in rail systems. In this study, critical subsystems used in smart rail systems were analyzed and calculated using the AHP method, and criticality was made. While the analyzes are being made, they will be from 5 different environments that will be reviewed in detail. According to the criticality analysis, risks are leveled and systemically important structures. According to the calculations, priority priorities emerge as signaling systems with 26.65% and systems with 23.47% difference. It is reflected from the front that smart rail systems can be exposed to cybersecurity vulnerabilities through digital means. These threats are preparations to improve cybersecurity systems in systems.
Ulaşımda raylı sistemlerin kullanımı, insanlar ve toplum üzerinde önemli ekonomik ve sosyal bir yere sahiptir. İnsan hayatı üzerinde etkisi olan diğer tüm sistemler gibi, raylı ulaşım sistemlerinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi yeterli, güvenli adaptasyon ve emniyet ile sağlanmaktadır. Dijitalleşmeye imkân bulan tüm alanlar gibi, raylı ulaşım sistemleri de akıllı sistemlerin kullanıma imkân bulmakta ve gelişimini hızla sürdürmektedir. Raylı sistemlerde istasyonlar, demiryolu hatları, araç üstü ekipmanları ve merkezi yönetim sistemleri uygulama alanı bulan yapılar içerisindedir. Bu çalışmada akıllı raylı sistemlerde kullanılan kritik alt sistemler AHP yöntemi ile önceliklendirme seviyeleri hesaplanarak kritiklik analizleri yapılmıştır. Analizler yapılırken, 5 ayrı uzman görüşü alınmış derecelendirmeler uzmanların ortalama değerleri olacak şekilde ortaya konulmuştur. Yapılan kritiklik analizlerine göre riskler seviyelendirilmiş sistemsel olarak önemli yapılar ifade edilmiştir. Yapılan hesaplamalara göre, önem öncelikleri %26,65 ile sinyalizasyon sistemleri, %23,47 ile makas sistemleri olarak ortaya çıkmaktadır. Dijital gelişmeler ışığında akıllı raylı sistemlerin siber güvenlik açıklarına ve saldırılarına maruz kalabileceği ön görülmüştür. Bu tehditler sonucu sistemlerde siber güvenlik açısından gerekli çalışmaların yapılmasını zorunlu hale getirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | May 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 14 |