Demiryolu taşımacılığı hızlı, güvenli, ucuz ve çevre dostu yapısı sayesinde ulaşım sistemlerinde önem kazanmıştır. Trenlerin güvenli bir şekilde seyir etmeleri ise sinyalizasyon sistemlerinin ve bileşenlerinin doğru tasarlanmasına bağlıdır. Hızla ilerleyen teknoloji raylı ulaşım sistemlerinde kullanılan standartlarda da değişimleri beraberinde getirmektedir. Öyle ki, demiryolu güvenlik standartları sinyalizasyon sistemlerinin en temel eyleyicisi olan makas motorlarının modellenmesinde Petri Ağlarının kullanılmasını önermektedir. Makas motorlarının çalışma prensibi Ayrık Olay Sistemleri (AOS) ile kolayca açıklanabilmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de de yaygın biçimde kullanılan Unistar CSV24 makas motoru için Petri Ağları kullanılarak model oluşturulmuştur. Elde edilen modelin doğrulaması TAPAAL arayüzü kullanılarak doğrulanmıştır. Doğrulanan modelin kontrolü için elektromekanik ve Programlanabilir Lojik Kontrol (PLC) çözümleri sunulmuştur. PLC çözümü için Siemens TIA PORTAL arayüzü kullanılmıştır.
Railway transportation has become essential in transportation systems because of its fast, safe, cheap and environmentally friendly structure. The safe navigation of trains depends on the correct design of the signaling system and its components. Developing technology also brings about changes in the standards used in rail transportation systems such that the railway safety standards recommend using Petri Nets in the modeling of point machines, which are the most basic actuators of signaling systems. The working principle of point machines can be easily explained with Discrete Event Systems (DES). In this study, a model was created for the Unistar CSV24 point machine, which is widely used in Turkey, by using Petri Nets. The validation of obtained model was verified using the TAPAAL interface. Electromechanical and Programmable Logic Control (PLC) solutions are presented to control the verified model. Siemens TIA PORTAL was used to obtain the PLC block of the point machine.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Submission Date | January 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 17 |