Review Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI BAĞLAMINDA DENETİM SÜREÇLERİNDE DİKKATE ALINMASI GEREKEN HUSUSLAR

Year 2023, Issue: 27, 1 - 16, 31.01.2023
https://doi.org/10.58348/denetisim.1152632

Abstract

Sosyal medya reklamcılığının son yıllarda geldiği nokta ve kamu kurumlarında da yoğun şekilde kullanılmaya başlanmasıyla birlikte, bu reklam türünün içinde bulunduğu sürece has bazı yapısal problemleri irdelemeyi amaçlayan bu makale konuyu denetim süreçlerinde uzmanlara yardımcı olabilecek tespitler şeklinde ele almayı hedeflemektedir. Makalede öncelikle sosyal medya reklamcılığı ile ilgili temel bilgilere yer verilmiştir. Daha sonraki bölümde sosyal medya reklamcılığında yaşanması muhtemelen teknik, hukuki, sosyal sorunlar tespit edilmiştir. En son bölümde de tespit edilen bu muhtemel sorun alanlarının denetim alanına etkilerine yönelik çıkarımlar yapılmaya çalışılmıştır.

References

  • Akmeşe, S. (2020). Kamuda Dijital Dönüşümün Siber Güvenlik ve Dijital Güvence Boyutları ve İç Denetimin Rolü, Denetişim dergisi, Yıl: 10, Sayı: 20, Ocak / Haziran 2020, s. 108-119.
  • Benway, J. P. ve Lane, D. M. (1998). Banner blindness: The irony of attention grabbing on the World Wide Web. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society 42nd Annual Meeting, 1, 463-467.
  • Canbazoğlu, A. D. (2017). Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 4 Sayı: 13 Ocak: 2017.
  • Celayir D. ve Celayir, Ç. (2020). Dijitalleşmenin Denetim Mesleğine Yansımaları, Avrupa Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, cilt 7 sayı 6, s. 128-148.
  • Erdoğan, İ. (1997). İletişim Egemenlik Mücadeleye Giriş, 1. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Eroğlu, Ş. (2018). Dijital Yaşamda Mahremiyet (Gizlilik) Kavramı ve Kişisel Veriler: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Mahremiyet ve Kişisel Veri Algılarının Analizi, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 35 Sayı:2 Aralık 2018. Faber, R. J., Lee, M. ve Nan, X. (2004). Advertising and the Consumer Information Environment Online. American Behavioral Scientist, Vol. 48 (4), 447- 466.
  • Gil, R. (2019). İnternetten alınan yazarlı yazı: The evolution of social media advertising, https://insider.integralads.com/evolution-of-social-ads/ adresinden alındı.
  • İlyasoğlu, E. ve Demirci, A. (2017). İnternetten alınan yazarlı yazı: IAB Türkiye LEAN/DEAL Raporu, https://iabtr.org/UploadFiles/PageFiles/LEANDEAL05072017173850.pdf adresinden alındı.
  • İlyasoğlu, E., Yıldırım, D. ve Erol, Y. (2017). İnternetten alınan yazarlı yazı: IAB Türkiye Reklamda Sahtecilik Raporu, https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/ADFRAUD05072017172736.pdf adresinden alındı.
  • İnal, E. ve Baysal, B. (2008). Reklam Hukuku ve Uygulaması, İstanbul: 12 Levha Yayınları.
  • Karahan, Ç., Tüfekçi, A. (2019). Blokzincir Teknolojisinin İç Denetim Faaliyetlerine Etkileri: Fırsatlar ve Tehditler, Denetişim dergisi, Yıl: 9, sayı: 19, Ocak / Nisan 2019, s. 55-72.
  • Korkmaz, A. (2022). Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından Değerlendirilmesi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, sayı 160. s. 181-210.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2022). 2021 Yılı İdare Faaliyet Raporu, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Lampen, M. (2018). İnternetten alınan yazarlı yazı: Ad crooks: An ongoing problem in digital advertising, https://themediaonline.co.za/2018/10/ad-crooks-an-ongoing-problem-in-digital-advertising/ adresinden alındı.
  • Pham, K. M. (2019). İnternetten alınan yazarlı yazı: Your Biggest Digital Advertising Challenges in 2019 and How to Solve Them, https://dashtwo.com/blog/2019-advertising-challenge-fixes/ adresinden alındı.
  • Özdemir, S.S. ve Doğanay, Z. (2019). Bir Mecra Olarak Sosyal Medyanın Reklam Hukuku Açısından Değerlendirilmesi, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, Yıl 7, Sayı 13, s. 295-337. Haziran 2019.
  • Torba, (A). (2016). İnternetten alınan yazarlı yazı: The Biggest Problem in Digital Advertising, https://www.huffpost.com/entry/the-biggest-problem-in-di_b_9039986?guccounter=1 adresinden alındı.
  • Adjust, (t.y.). What is Click Spam, https://www.adjust.com/glossary/click-spam/ adresinden alındı.
  • Click Farm, (2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Click_farm#:~:text=A%20click%20farm%20is%20a,farm%20master%20or%20click%20farmer) adresinden alındı.
  • DPİP, (2022). Ad Fraud Raporu 2022, Dijital Pazarlama İletişimi Platformu, https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/DP%C4%B0P%20Ad%20Fraud%20Raporu%202022842022131523.pdf adresinden alındı.
  • Gemius, (2022). Dijital Reklam Şampiyonu Markalar, https://www.gemius.com.tr/968/tuerkiyenin-dijital-reklam-sampiyonlar.html adresinden alındı.
  • IAB Annual Report, (2019). IAB Annual Report 2019, https://www.iab.com/wp-content/uploads/2020/02/IAB_2019_Annual_Report.pdf adresinden alındı.
  • IAB Türkiye Programatik Çalışma Grubu, (2018). Reklam Doğrulaması-Ad Verification, https://iabtr.org/UploadFiles/PageFiles/Ad_Verification1072018180134.pdf adresinden alındı.
  • İlyasoğlu, E., Yıldırım, D. ve Erol, Y. (2017). İnternetten alınan yazarlı yazı: IAB Türkiye Reklamda Sahtecilik Raporu, https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/ADFRAUD05072017172736.pdf adresinden alındı.
  • İnternet Pazarlaması Nedir?, (t.y.). https://ads.google.com/intl/tr_tr/home/resources/internet-marketing/ adresinden alındı.
  • Nielsen, (2013). Under The Influence: Consumer Trust in Advertising, https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2013/under-the-influence-consumer-trust-in-advertising/ adresinden alındı.
  • Phrasee.co, (2018). The history of Facebook advertising: a timeline. https://phrasee.co/the-history-of-facebook-advertising-a-timeline/ adresinden alındı.
  • Ouora. (2018). Is clickbait fatally damaging digital advertising? What can be done to solve this problem? https://www.quora.com/Is-clickbait-fatally-damaging-digital-advertising-What-can-be-done-to-solve-this-problem adresinden alındı.
  • Rekabet Kurumu, (2015). Google Inc, Google International LLC ve Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti.’den oluşan ekonomik bütünlüğün mobil işletim sistemi ve mobil uygulama ve hizmetlerin sunumuna ilişkin Rekabet Kurumu Kararı, https://www.rekabet.gov.tr/Karar?kararId=3dcd073d-4aeb-40da-b659-472b7aea8a12 adresinden alındı.
  • Rekabet Kurumu, (2019). Google LLC - Google International LLC - Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti. hakkında yapılan inceleme hakkında Rekabet Kurumu Kararı, https://www.rekabet.gov.tr/Karar?kararId=e2324c0a-0c68-4f6b-a024-1ca83990a174 adresinden alındı.
  • What is TAG, (t.y.) About Us, https://www.tagtoday.net/aboutus/ adresinden alındı.
Year 2023, Issue: 27, 1 - 16, 31.01.2023
https://doi.org/10.58348/denetisim.1152632

Abstract

References

  • Akmeşe, S. (2020). Kamuda Dijital Dönüşümün Siber Güvenlik ve Dijital Güvence Boyutları ve İç Denetimin Rolü, Denetişim dergisi, Yıl: 10, Sayı: 20, Ocak / Haziran 2020, s. 108-119.
  • Benway, J. P. ve Lane, D. M. (1998). Banner blindness: The irony of attention grabbing on the World Wide Web. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society 42nd Annual Meeting, 1, 463-467.
  • Canbazoğlu, A. D. (2017). Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 4 Sayı: 13 Ocak: 2017.
  • Celayir D. ve Celayir, Ç. (2020). Dijitalleşmenin Denetim Mesleğine Yansımaları, Avrupa Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, cilt 7 sayı 6, s. 128-148.
  • Erdoğan, İ. (1997). İletişim Egemenlik Mücadeleye Giriş, 1. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Eroğlu, Ş. (2018). Dijital Yaşamda Mahremiyet (Gizlilik) Kavramı ve Kişisel Veriler: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Mahremiyet ve Kişisel Veri Algılarının Analizi, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 35 Sayı:2 Aralık 2018. Faber, R. J., Lee, M. ve Nan, X. (2004). Advertising and the Consumer Information Environment Online. American Behavioral Scientist, Vol. 48 (4), 447- 466.
  • Gil, R. (2019). İnternetten alınan yazarlı yazı: The evolution of social media advertising, https://insider.integralads.com/evolution-of-social-ads/ adresinden alındı.
  • İlyasoğlu, E. ve Demirci, A. (2017). İnternetten alınan yazarlı yazı: IAB Türkiye LEAN/DEAL Raporu, https://iabtr.org/UploadFiles/PageFiles/LEANDEAL05072017173850.pdf adresinden alındı.
  • İlyasoğlu, E., Yıldırım, D. ve Erol, Y. (2017). İnternetten alınan yazarlı yazı: IAB Türkiye Reklamda Sahtecilik Raporu, https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/ADFRAUD05072017172736.pdf adresinden alındı.
  • İnal, E. ve Baysal, B. (2008). Reklam Hukuku ve Uygulaması, İstanbul: 12 Levha Yayınları.
  • Karahan, Ç., Tüfekçi, A. (2019). Blokzincir Teknolojisinin İç Denetim Faaliyetlerine Etkileri: Fırsatlar ve Tehditler, Denetişim dergisi, Yıl: 9, sayı: 19, Ocak / Nisan 2019, s. 55-72.
  • Korkmaz, A. (2022). Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından Değerlendirilmesi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, sayı 160. s. 181-210.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2022). 2021 Yılı İdare Faaliyet Raporu, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • Lampen, M. (2018). İnternetten alınan yazarlı yazı: Ad crooks: An ongoing problem in digital advertising, https://themediaonline.co.za/2018/10/ad-crooks-an-ongoing-problem-in-digital-advertising/ adresinden alındı.
  • Pham, K. M. (2019). İnternetten alınan yazarlı yazı: Your Biggest Digital Advertising Challenges in 2019 and How to Solve Them, https://dashtwo.com/blog/2019-advertising-challenge-fixes/ adresinden alındı.
  • Özdemir, S.S. ve Doğanay, Z. (2019). Bir Mecra Olarak Sosyal Medyanın Reklam Hukuku Açısından Değerlendirilmesi, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, Yıl 7, Sayı 13, s. 295-337. Haziran 2019.
  • Torba, (A). (2016). İnternetten alınan yazarlı yazı: The Biggest Problem in Digital Advertising, https://www.huffpost.com/entry/the-biggest-problem-in-di_b_9039986?guccounter=1 adresinden alındı.
  • Adjust, (t.y.). What is Click Spam, https://www.adjust.com/glossary/click-spam/ adresinden alındı.
  • Click Farm, (2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Click_farm#:~:text=A%20click%20farm%20is%20a,farm%20master%20or%20click%20farmer) adresinden alındı.
  • DPİP, (2022). Ad Fraud Raporu 2022, Dijital Pazarlama İletişimi Platformu, https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/DP%C4%B0P%20Ad%20Fraud%20Raporu%202022842022131523.pdf adresinden alındı.
  • Gemius, (2022). Dijital Reklam Şampiyonu Markalar, https://www.gemius.com.tr/968/tuerkiyenin-dijital-reklam-sampiyonlar.html adresinden alındı.
  • IAB Annual Report, (2019). IAB Annual Report 2019, https://www.iab.com/wp-content/uploads/2020/02/IAB_2019_Annual_Report.pdf adresinden alındı.
  • IAB Türkiye Programatik Çalışma Grubu, (2018). Reklam Doğrulaması-Ad Verification, https://iabtr.org/UploadFiles/PageFiles/Ad_Verification1072018180134.pdf adresinden alındı.
  • İlyasoğlu, E., Yıldırım, D. ve Erol, Y. (2017). İnternetten alınan yazarlı yazı: IAB Türkiye Reklamda Sahtecilik Raporu, https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/ADFRAUD05072017172736.pdf adresinden alındı.
  • İnternet Pazarlaması Nedir?, (t.y.). https://ads.google.com/intl/tr_tr/home/resources/internet-marketing/ adresinden alındı.
  • Nielsen, (2013). Under The Influence: Consumer Trust in Advertising, https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2013/under-the-influence-consumer-trust-in-advertising/ adresinden alındı.
  • Phrasee.co, (2018). The history of Facebook advertising: a timeline. https://phrasee.co/the-history-of-facebook-advertising-a-timeline/ adresinden alındı.
  • Ouora. (2018). Is clickbait fatally damaging digital advertising? What can be done to solve this problem? https://www.quora.com/Is-clickbait-fatally-damaging-digital-advertising-What-can-be-done-to-solve-this-problem adresinden alındı.
  • Rekabet Kurumu, (2015). Google Inc, Google International LLC ve Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti.’den oluşan ekonomik bütünlüğün mobil işletim sistemi ve mobil uygulama ve hizmetlerin sunumuna ilişkin Rekabet Kurumu Kararı, https://www.rekabet.gov.tr/Karar?kararId=3dcd073d-4aeb-40da-b659-472b7aea8a12 adresinden alındı.
  • Rekabet Kurumu, (2019). Google LLC - Google International LLC - Google Reklamcılık ve Pazarlama Ltd. Şti. hakkında yapılan inceleme hakkında Rekabet Kurumu Kararı, https://www.rekabet.gov.tr/Karar?kararId=e2324c0a-0c68-4f6b-a024-1ca83990a174 adresinden alındı.
  • What is TAG, (t.y.) About Us, https://www.tagtoday.net/aboutus/ adresinden alındı.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Makale
Authors

Nuraydın Arikan 0000-0002-8136-4871

Publication Date January 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 27

Cite

APA Arikan, N. (2023). SOSYAL MEDYA REKLAMCILIĞI BAĞLAMINDA DENETİM SÜREÇLERİNDE DİKKATE ALINMASI GEREKEN HUSUSLAR. Denetişim(27), 1-16. https://doi.org/10.58348/denetisim.1152632

TR Dizin'de yer alan Denetişim dergisi yayımladığı çalışmalarla; alanındaki profesyoneller, akademisyenler ve düzenleyiciler arasında etkili bir iletişim ağı kurarak, etkin bir denetim ve yönetim sistemine ulaşma yolculuğunda önemli mesafelerin kat edilmesine katkı sağlamaktadır.