İklim değişikliği ve küresel ısınmayla
birlikte kutup bölgelerindeki buzulların erimesi küresel problemler ve
fırsatlar ortaya çıkarmaktadır. Bu fırsatlardan biri de Kuzey Buz Denizi’ndeki
buzulların erimesiyle birlikte daha aktif kullanılması düşünülen Kuzey Deniz
Yolu’dur. Günümüzde oldukça ilgi odağı olan bu yeni rotanın Asya-Avrupa arası
mevcut ticari rotadan daha ekonomik ve verimli olacağı, böylelikle dünya
ticaret rotasında değişim yaratacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada Kuzey Deniz
Yolu’nun güncel durumu incelenmiş ve bu rotanın Asya ile Avrupa arasında bir
bağlantı noktası olan Türkiye’nin denizyolu ticaretine etkileri hakkında
öngörülerde bulunulmuştur. Bu kapsamda, Türkiye’nin son 5 yıllık ihracat,
ithalat ve transit yük hacmi istatistikleri incelenmiştir. Sonuç olarak, Kuzey
Deniz Yolu’nun günümüzde kullanımı hakkında bu rotanın yıl içerisinde ne kadar
kullanılabileceği, gemilerin yeterliliği, buzda seyir ve çevresel problemler,
yetersiz maliyet analizi gibi oldukça önemli sorunların halen mevcut olduğu
görülmektedir. Kuzey Deniz Yolu’nun özellikle Avrupa’nın kuzeyindeki limanlar
ile Güney Kore, Japonya limanları ve Çin’in kuzeyindeki limanlar arasında
maliyet ve zaman tasarrufu sağladığı ancak, Batı ve Güney Avrupa ile Asya
arasındaki ticaretin mevcut rotadan yapılmasının daha avantajlı olduğu
görülmüştür. Bu yüzden, Türkiye’nin denizyolu ile yapılan doğrudan ithalat ve
ihracatı için Kuzey Deniz Yolu’nun kullanılması bir alternatif olarak
gözükmemektedir. Transit yüklemeler incelendiğinde ise özellikle Türkiye
üzerinden Japonya ve Güney Kore’ye yapılan ithalat ve ihracat transit yük hacmi
oldukça düşüktür. Bu yüzden, transit yüklerde olası yük kayıplarının ticaret hacmi
üzerine olumsuz etkisinin yüksek olmayacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Engineering |
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Submission Date | November 14, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |