Toplam kalite yönetimi yaklaşımıyla birlikte, yönetim literatür’ün de
birçok yeni kavramlar yer almaya başlamıştır. Bunlar arasında; süreç ve müşteri
odaklı olmak öncelikli ve önem verilen kavramlar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu iki kavramın günümüzde önem kazanmasının nedenleri arasında; işletme
yönetimince tam anlaşılıp uygulandığında, işletmenin alanında rakiplerine göre
rekabet avantajı sağlaması söz konusu olabileceği gibi, işletmenin yaşam
süresinin uzamasına da katkı sağlayabilecektir. Süreç odaklı çalışan
işletmeler; bilim ve teknolojideki gelişmeleri, müşteri ihtiyaçlarını ve bu
ihtiyaçların gelecekte alabilecekleri şekli yakından takip etmek ve süratle
uygulamaya koymak zorundadırlar. Entellektüel sermayenin en önemli
unsurlarından biri olan müşteri sermayesi, en zor ulaşılan ve aynı zamanda elde
tutulması da en zor olandır. İşletmelerin; müşteri sermayesinin en önemli
unsurunun bilgi olduğunu dikkate alarak, müşteri ile birlikte çalışmaları, ürün
ve hizmet üretme sürecinde müşteriye yetki vermeleri, müşteriye özel mal ve
hizmet üretmeleri, proaktif davranarak pazar koşullarına kolay yanıt vermeleri
müşteri bağlılığını arttırabilecektir. Her sektörde olduğu gibi lojistik
sektöründe de müşteri odaklılık önemli bir yere sahiptir. Lojistik
işletmelerin, inovasyon çalışmalarına ağırlık vermeleri ve teknolojik
gelişmeleri yakından takip etmeleri, müşteri ilişkilerini geliştirmeleri
müşteri sermayelerine olumlu katkı sağlayabilecektir. Bu
bağlamda “Butik Lojistik” kavramı farklı bir uygulama olarak karşımıza çıkmaktadır.
İşletme ve müşteri arasında normal çalışma şartları ve uygulamaları dışında,
özel veya spesifik bir lojistik faaliyetin daha önce uygulamada olmayan, ancak
işletme tarafından sadece, hizmet verdiği müşteri için uygulamaya koyduğu bir
hizmet şekli olarak tanımlanan Butik Lojistik ile lojistik işletmelerinde
kaliteli hizmet alamayan, özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerin, hizmet
kalitelerinin arttırılması, memnuniyet oranlarının yükseltilmesi, alışılagelmiş
lojistik hizmetlerinin dışında özel ve butik hizmet verilerek müşteri
sadakatinin sağlanması hedeflenmektedir. Bu çalışma ile Butik Lojistiğin ilk
uygulayıcılarından olan lojistik şirketi yöneticileri ile yapılandırılmış
görüşmeler yapılmış ve uygulama yöntemleri, işletmeye sağladığı katkı ve diğer boyutları incelenmiştir. İnceleme sonucunda; bu
yöntemin sadece kâr amaçlı olmadığı, beşeri ilişkileri de geliştirmeyi
sağladığı, özel lojistik teslimatlar, depo içi özel uygulamalar,
maliyet düşürücü çalışmalar, lojistik danışmanlık vb. yöntemlerle işletmeye
rakiplerine göre bir avantaj sağladığı belirlenmiştir.
LOJİSTİK BUTİK LOJİSTİK MÜŞTERİ HİZMETLERİ MÜŞTERİ ODAKLILIK
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |